Jump to content

Hvilken anoder trenger du til våren?

anodemannen

Recommended Posts

Har akselanoder på begge akslinger og på flaps...kurant vare fra Maritim... men bak i hekken har jeg en stor rektangulær zink anode på ca 5 - 6 kg..

Med 3 huller i...det går år mellom hver gang den byttes (båten på land om vinteren). .. men må muligens bytte den nå... har tidligere fått den fra et anode støperi på Os...

SamH skrev for 2 timer siden:

Og trengs egentlig sinkanoder i det store og hele, når det finnes alu..

Nei. Problemet er sveiseanoder. På alu blir festene gjerne laget av alu. Offshore på risere brukte vi sink. På dykkepumper alu for å spare vekt. Må jeg sveise inn skruer, går jeg muligens over til alu. Foreløpig lever Hulda stot sett fett på de som må bytte anoder hvert år, selv om det er 90 % igjen. 

Med litt forbehold, men jeg er rimelig sikker på at festene på mine Bera alu-anoder er no stålgreier med galvanisering av en eller annen sort.
Råvareprisen på alu er forøvrig ca 80% av zink, vekten for samme anode er lavere enn zink, og skal en tro dette uten videre, beskytter de bedre, og varer 1.5 ggr lengre. Min praktisk erfaring er ikke uten samsvar. 
Dropp sink fullstendig tenker jeg. Førstemann til norskt marked med et godt plott har en mulighet her.

SamH skrev 1 time siden:

Med litt forbehold, men jeg er rimelig sikker på at festene på mine Bera alu-anoder er no stålgreier med galvanisering av en eller annen sort.
Råvareprisen på alu er forøvrig ca 80% av zink, vekten for samme anode er lavere enn zink, og skal en tro dette uten videre, beskytter de bedre, og varer 1.5 ggr lengre. Min praktisk erfaring er ikke uten samsvar. 
Dropp sink fullstendig tenker jeg. Førstemann til norskt marked med et godt plott har en mulighet her.

Dette er slikt jeg er ute etter! Vi ønsker å sette i gang med alu, men er usikker på om markedskunnskapen er god nok - at fok rett og slett er klar over fordelene ved alu.

Vi (jeg er master i materialteknolgi, med korrosjonsbeskyttelse/elektrokjemi som fordypning) er helt i stuss på hvorfor ikke alle bruker alu.

1kg alu varer ikke en gang, men 3 ganger så lenge som sink. Råvareprisen finner du til enhver tid på LME (london metal exchange), og det er sant som du sier - det koster ca 80% av sink. Aluminium er dog noe mer krøkkete å støpe, så utprisen per kg er omtrent det samme - kanskje til og med noe dyrere for alu.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...