anodemannen Startet 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2021 Hei! Vi har tenkt å gjøre noe for å forbedre anodetilbudet i Norge, ikke minst på pris. Vi (anodestøperiet jeg jobber på) skal lage nye støpeformer, og lurer på hvilke anoder dere trenger til våren? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Jeg for min del trenger en smal akselanode for 40mm aksel, og et par halvkilos standardanoder. Thats it. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
anodemannen Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 index skrev 14 minutter siden: Jeg for min del trenger en smal akselanode for 40mm aksel, og et par halvkilos standardanoder. Thats it. Halvkilosene - sink eller alu? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Standardisere på hullmål. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Bruker sveisesnoder. 200 gr- til 1 kg. Sink eller alu. Byttet en del anoder for to år siden. Blir vel ikke noe særlig utskifting i år. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 anodemannen skrev 30 minutter siden: Halvkilosene - sink eller alu? Sink. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bonita I Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Akselanoder 38mm - sink + 2 x o,5 kg til flaps Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
anodemannen Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Bonita I skrev 25 minutter siden: Akselanoder 38mm - sink + 2 x o,5 kg til flaps OK - hvor kjøper du akselanoden? Sinkanoder til flaps? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 (redigert) SamH skrev 58 minutter siden: Standardisere på hullmål. Trenger 45mm Akselanode Sink. Hva er standar? Redigert 2.Mars.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
anodemannen Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 SamH skrev 56 minutter siden: Standardisere på hullmål. OK! hvor kjøper du disse? Marinelageret? Sitér dette innlegget Link to post
anodemannen Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Roger jo skrev 1 minutt siden: Trenger 45mm Akselanode Sink. Hva er standar? Flotte greier! Du kjøpoer fra Marinelageret? Sink, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 På meg virker det som at alle har hver sin Standar på Hullavstand Jeg sveiset fast 12mm hodeskruer i 87 etter de barrene jeg kjøpte da, for å ha det lettvint med skifte. Har blitt mye modifisering av nye barrene etter det. Kjøper av lokal Phuser Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Har akselanoder på begge akslinger og på flaps...kurant vare fra Maritim... men bak i hekken har jeg en stor rektangulær zink anode på ca 5 - 6 kg.. Med 3 huller i...det går år mellom hver gang den byttes (båten på land om vinteren). .. men må muligens bytte den nå... har tidligere fått den fra et anode støperi på Os... Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 (redigert) anodemannen skrev for 3 timer siden: OK! hvor kjøper du disse? Marinelageret? Jepp, jeg kjøper alu-anodene mine fra Marinelageret. Og som @Roger jo også treffende beskriver, standardisering er et behov. Og trengs egentlig sinkanoder i det store og hele, når det finnes alu.. Redigert 2.Mars.2021 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 SamH skrev for 2 timer siden: Og trengs egentlig sinkanoder i det store og hele, når det finnes alu.. Nei. Problemet er sveiseanoder. På alu blir festene gjerne laget av alu. Offshore på risere brukte vi sink. På dykkepumper alu for å spare vekt. Må jeg sveise inn skruer, går jeg muligens over til alu. Foreløpig lever Hulda stot sett fett på de som må bytte anoder hvert år, selv om det er 90 % igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Med litt forbehold, men jeg er rimelig sikker på at festene på mine Bera alu-anoder er no stålgreier med galvanisering av en eller annen sort. Råvareprisen på alu er forøvrig ca 80% av zink, vekten for samme anode er lavere enn zink, og skal en tro dette uten videre, beskytter de bedre, og varer 1.5 ggr lengre. Min praktisk erfaring er ikke uten samsvar. Dropp sink fullstendig tenker jeg. Førstemann til norskt marked med et godt plott har en mulighet her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Mulig det. Jeg plukket noen anoder på slippen der festene ikke var jern. Hos meg korroderer uansett ikke. Så lenge anodene er gratis blir det sink. Sitér dette innlegget Link to post
anodemannen Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 SamH skrev 1 time siden: Med litt forbehold, men jeg er rimelig sikker på at festene på mine Bera alu-anoder er no stålgreier med galvanisering av en eller annen sort. Råvareprisen på alu er forøvrig ca 80% av zink, vekten for samme anode er lavere enn zink, og skal en tro dette uten videre, beskytter de bedre, og varer 1.5 ggr lengre. Min praktisk erfaring er ikke uten samsvar. Dropp sink fullstendig tenker jeg. Førstemann til norskt marked med et godt plott har en mulighet her. Dette er slikt jeg er ute etter! Vi ønsker å sette i gang med alu, men er usikker på om markedskunnskapen er god nok - at fok rett og slett er klar over fordelene ved alu. Vi (jeg er master i materialteknolgi, med korrosjonsbeskyttelse/elektrokjemi som fordypning) er helt i stuss på hvorfor ikke alle bruker alu. 1kg alu varer ikke en gang, men 3 ganger så lenge som sink. Råvareprisen finner du til enhver tid på LME (london metal exchange), og det er sant som du sier - det koster ca 80% av sink. Aluminium er dog noe mer krøkkete å støpe, så utprisen per kg er omtrent det samme - kanskje til og med noe dyrere for alu. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 anodemannen skrev for 10 timer siden: OK - hvor kjøper du akselanoden? Sinkanoder til flaps? Verktøy & Maskin, Askøy Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 (redigert) Vi har debatert mye her på baatplassen om fordelen ved å gå over til alu. Ikke minst for å redusere muligheten for anoden til å passivere om vannets ledningsevne blir for lav. Mange her som ligger i nokså ferskt vann. Her jeg bor er det La-Sa som er den 'store' leverandøren. Redigert 2.Mars.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Jeg bruker disse: https://www.maritim.no/sidepower-sinkanode-sp55-sp75-sp95 https://www.maritim.no/sinkanode-flex-o-fold-prop-nut Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 (redigert) Hadde jeg fått fatt i alu.-anoder til Sleipner baugpropell, hadde det vært flott. Sink holder maks. 24 mnd. i sjøen. Etter 36 mnd., kun skruene tilbake. Redigert 2.Mars.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Hulda skrev 6 minutter siden: alu.-anoder til Sleipner baugpropell Postet link til det tidligere, tror vi har samme truster. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Hulda, Sleipner har flere typer alu anoder, ser ut til at det er standard på de fleste typer trustere nå. Ellers har jeg en nyere Yamaha påhengs, her er også alu standard. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Da må jeg piske La-Sa i Son :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.