Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Corvin17 skrev 56 minutter siden:

Du sier det er 4 takt som gjelder, og det har jeg forsåvidt inntrykk av, men syns det er uroende mange 4 taktere som rekker knapt å bli 10 år før de havner på Finn som rep. objekter, mens gamle to taktere rekker å bli et halvt århundre før de tar kvelden. Har 4 taktere noen svakheter 2 taktere ikke har? Er de mer utsatt for slitasje?

 

I den motorstørrelsen vi snakker om så er det vel knapt solgt noen ordinære 2-taktere i Norge de siste 15-20 årene (2-taktere ble ikke solgt etter 2006 pga. utslippskrav.). Unntakene er naturligvis Optimax og E-tec. Stort sett gode motorer det også, og forbruksmessig mere på linje med 4-taktere. Men nå fra 2021 selges det som kjent utelukkende 4-taktere, iallefall av nyproduserte.

 

Noen tidlige 4-taktere hadde nok sine lyter, men dagens motorer holder jevnt over en høy kvalitet. Uansett er forutsetningen at de blir brukt og vedlikeholdt på forsvarlig måte. Da kan de fint vare i 20 år eller mere, hvis det er et mål.

4-taktere er vel jevnt over mindre utsatt for slitasje, iallefall hvis man tenker internt i selve motoren. Ellers er jo det meste likt.

Teerex

Teerex

Corvin17 skrev 55 minutter siden:

Du sier det er 4 takt som gjelder, og det har jeg forsåvidt inntrykk av, men syns det er uroende mange 4 taktere som rekker knapt å bli 10 år før de havner på Finn som rep. objekter, mens gamle to taktere rekker å bli et halvt århundre før de tar kvelden. Har 4 taktere noen svakheter 2 taktere ikke har? Er de mer utsatt for slitasje?

 

I den motorstørrelsen vi snakker om så er det vel knapt solgt noen ordinære 2-taktere i Norge de siste 15-20 årene (2-taktere ble ikke solgt etter 2006 pga. utslippskrav.). Unntakene er naturligvis Optimax og E-tec. Stort sett gode motorer det også, og forbruksmessig mere på linje med 4-taktere. Men nå fra 2021 selges det som kjent utelukkende 4-taktere, iallefall av nyproduserte.

 

Noen tidlige 4-taktere hadde nok sine lyter, men dagens motorer holder jevnt over en høy kvalitet. Uansett er forutsetningen at de blir brukt og vedlikeholdt på forsvarlig måte. Da kan de fint vare i 20 år eller mere.

4-taktere er vel jevnt over mindre utsatt for slitasje, iallefall hvis man tenker internt i selve motoren. Ellers er jo det meste likt.

Teerex

Teerex

Corvin17 skrev 48 minutter siden:

Du sier det er 4 takt som gjelder, og det har jeg forsåvidt inntrykk av, men syns det er uroende mange 4 taktere som rekker knapt å bli 10 år før de havner på Finn som rep. objekter, mens gamle to taktere rekker å bli et halvt århundre før de tar kvelden. Har 4 taktere noen svakheter 2 taktere ikke har? Er de mer utsatt for slitasje?

 

I den motorstørrelsen vi snakker om så er det vel knapt solgt noen ordinære 2-taktere i Norge de siste 15-20 årene (2-taktere ble ikke solgt etter 2006 pga. utslippskrav.). Unntakene er naturligvis Optimax og E-tec. Stort sett gode motorer det også, og forbruksmessig mere på linje med 4-taktere. Men nå fra 2021 selges det som kjent utelukkende 4-taktere, iallefall av nyproduserte.

 

Noen tidlige 4-taktere hadde nok sine lyter, men dagens motorer holder jevnt over en høy kvalitet. Uansett er forutsetningen at de blir brukt og vedlikeholdt på forsvarlig måte. Da kan de fint vare i 20 år. 4-taktere er vel jevnt over mindre utsatt for slitasje, iallefall hvis man tenker internt i selve motoren. Ellers er jo det meste likt.



×
×
  • Create New...