Jump to content

Ford Sabb 2728T - Flushe kjølesystem via varmtvannsbereder?

Spajderman

Recommended Posts

Nytt spørsmål angående min relativt nyinnkjøpte båt med Ford Sabb 2728T.

Ønsker å skifte ut kjølevæske og flushe kjølesystemet på ferskvannssiden. Kan jeg gjøre det på følgende måte:

-Koble fra inntaket på varmtvannsberederen og stikke enden oppi en bøtte e.l. med vann (som jeg etterfyller underveis så den ikke går tom)

-Koble fra uttaket fra varmtvannsbereder og stikke enden opp i en tank for å fange opp gammel kjølevæske og få levert den på egnet sted.

-Starte motoren

Når kjølevæska er ute:

-Stanse motoren, koble på en slangestuss på uttaket fra berederen og legge enden over ripa før motoren startes igjen. La motoren gå en stund så den får kjørt gjennom systemet noen runder med rent vann.

Til slutt: 

-Stanse motor, fylle bøtta til inntaket med konsentrert kjølevæske, starte motor et kort øyeblikk så den får sugd opp kjølevæska (passe på å stå klar med vann slik at bøtta ikke blir tom så går luft inn.

-Koble alt til igjen, la motoren gå en stund.

-Stanse motor og la den kjøle seg ned. Sjekke nivået på ekspansjonstanken og etterfylle ved behov.

Eventuelt kan jeg legge til ett trinn mellom der, der jeg kjører inn systemrens og lar det stå et par dager før jeg flusher på nytt og fyller på med kjølevæske etterpå. 

Er jeg helt på bærtur nå? Om noen har andre, bedre forslag til hvordan jeg skal gjøre dette mottas det med stor takk!

Likte ikke all den kjøringen fort å tørrkjøre vannpumpa.

Her er min oppskrift.

Har du plass til 30 l i kjølen ?. 

1.  Ta av lokket på ekspansjonstanken.. 

2.  Åpne dren på blokka, demonter retur til bereder blås den tom eller sug den tom med en våtstøvsuger, 

tøm skutebunn.

3.  Steng dren blokka fyll motoren opp forsiktig via retur bereder til ekspansjonstanken er full.

4.  punkt 2 en gang til nå har du ca. 25/30 l til deponi.

5.  Kople til bereder. Fyll opp med  ferskvann  nå kan du starte motoren  og vil du  flushe mer,  åpne dren

på blokka   og   etterfyll  med vann  og flush til du er fornøyd.

6.  punkt 2 en gang til mener det vannet er så rent at det kan tømmes i sluken.

7. fyll på 1 l. ren frostvæske og resten med 50 %  kjør litt og ta prøve.  

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takker for svar! 

Har tenkt litt på å gjøre det på en lignende måte som du beskriver, men er redd for at det fort blir en del luft i systemet som kan gjøre skade da? Eller tenker du at ved å fylle opp via returen fra bereder, så får jeg ut iallefall mesteparten av lufta?

Ser for så vidt poenget med fare for tørrkjøring av vannpumpe også, det er litt av grunnen til at jeg er småskeptisk til min metode.

Har for så vidt plass til noen liter i skutebunn, men blir jo ganske grisete, og får angagelig ikke drenert opp alt, så da vil jo noe av glykolen gå med lensepumpa i sjøen etter hvert.

Da går jeg nok for din metode, det er jo relativt nært prosedyren som er beskrevet i servicemanualen og. For å ta ut luft skal den jo tydeligvis bare kjøres en halvtime med lokket på ekspanskonstanken av på lavt turtall.

Ser det skal være to dreneringsplugger, en i blokka i området der dynamoen er montert og en i manifoilen. Har prøvd så vidt å lokalisere disse, så langt uten hell da er så inn i granskauen trangt rundt motoren, men med litt innsats er sikkert ikke så vanskelige å finne? Står også noe om at det skal være en lufteskrue på toppen av manifoilen som skal stå åpen ved påfylling?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...