Spajderman Startet 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2021 Nytt spørsmål angående min relativt nyinnkjøpte båt med Ford Sabb 2728T. Ønsker å skifte ut kjølevæske og flushe kjølesystemet på ferskvannssiden. Kan jeg gjøre det på følgende måte: -Koble fra inntaket på varmtvannsberederen og stikke enden oppi en bøtte e.l. med vann (som jeg etterfyller underveis så den ikke går tom) -Koble fra uttaket fra varmtvannsbereder og stikke enden opp i en tank for å fange opp gammel kjølevæske og få levert den på egnet sted. -Starte motoren Når kjølevæska er ute: -Stanse motoren, koble på en slangestuss på uttaket fra berederen og legge enden over ripa før motoren startes igjen. La motoren gå en stund så den får kjørt gjennom systemet noen runder med rent vann. Til slutt: -Stanse motor, fylle bøtta til inntaket med konsentrert kjølevæske, starte motor et kort øyeblikk så den får sugd opp kjølevæska (passe på å stå klar med vann slik at bøtta ikke blir tom så går luft inn. -Koble alt til igjen, la motoren gå en stund. -Stanse motor og la den kjøle seg ned. Sjekke nivået på ekspansjonstanken og etterfylle ved behov. Eventuelt kan jeg legge til ett trinn mellom der, der jeg kjører inn systemrens og lar det stå et par dager før jeg flusher på nytt og fyller på med kjølevæske etterpå. Er jeg helt på bærtur nå? Om noen har andre, bedre forslag til hvordan jeg skal gjøre dette mottas det med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Det kan muligens gå. Aldri prøvd. Men eg trur du må få slanger og bøtter over topp motor. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Spajderman Svart 3.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Ja, det er muligens lurt, iallefall ha bøtta med vann til inntaket så høyt jeg får den slik at pumpa slipper å jobbe seg ihjel? Ser forøvrig at det ble litt dårlig forklart med tanke på bruken av "inntak/uttak" på varmtvannsbereder, men det ble kanskje forståelig likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 (redigert) Likte ikke all den kjøringen fort å tørrkjøre vannpumpa. Her er min oppskrift. Har du plass til 30 l i kjølen ?. 1. Ta av lokket på ekspansjonstanken.. 2. Åpne dren på blokka, demonter retur til bereder blås den tom eller sug den tom med en våtstøvsuger, tøm skutebunn. 3. Steng dren blokka fyll motoren opp forsiktig via retur bereder til ekspansjonstanken er full. 4. punkt 2 en gang til nå har du ca. 25/30 l til deponi. 5. Kople til bereder. Fyll opp med ferskvann nå kan du starte motoren og vil du flushe mer, åpne dren på blokka og etterfyll med vann og flush til du er fornøyd. 6. punkt 2 en gang til mener det vannet er så rent at det kan tømmes i sluken. 7. fyll på 1 l. ren frostvæske og resten med 50 % kjør litt og ta prøve. Redigert 4.Mars.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Spajderman Svart 4.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 Takker for svar! Har tenkt litt på å gjøre det på en lignende måte som du beskriver, men er redd for at det fort blir en del luft i systemet som kan gjøre skade da? Eller tenker du at ved å fylle opp via returen fra bereder, så får jeg ut iallefall mesteparten av lufta? Ser for så vidt poenget med fare for tørrkjøring av vannpumpe også, det er litt av grunnen til at jeg er småskeptisk til min metode. Har for så vidt plass til noen liter i skutebunn, men blir jo ganske grisete, og får angagelig ikke drenert opp alt, så da vil jo noe av glykolen gå med lensepumpa i sjøen etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 Har aldri hatt luft problemer med Forden,med bereder under og Defroster 0,5m over Forden En kjekk anledning til å kjøpe denne, bare ta av filteret når en suger vann. Litt Zalo i bunn så blir det rent. https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/stovsugere/vatstovsugere/vad--og-torstovsuger-wd-100010-2000034026 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Spajderman Svart 4.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 Da går jeg nok for din metode, det er jo relativt nært prosedyren som er beskrevet i servicemanualen og. For å ta ut luft skal den jo tydeligvis bare kjøres en halvtime med lokket på ekspanskonstanken av på lavt turtall. Ser det skal være to dreneringsplugger, en i blokka i området der dynamoen er montert og en i manifoilen. Har prøvd så vidt å lokalisere disse, så langt uten hell da er så inn i granskauen trangt rundt motoren, men med litt innsats er sikkert ikke så vanskelige å finne? Står også noe om at det skal være en lufteskrue på toppen av manifoilen som skal stå åpen ved påfylling? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 Det varierer har min dren mellom peilepinnen og Starter BB side. Ved Dynamo pass på så du ikke fyller Dynamoen. Vurder å pakke den inn. Jeg har oljetrykk rett bak Dynamo BB side. Den bør være nede på blokka ellers blir den ikke tom. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.