Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Bårdp skrev 21 minutter siden:

Jeg ville aldri kjøpt en bår hvor noen hadde fiklet med effektuttaket på motoren.

Det kommer vel litt an på hva slags motor og effektuttak. På mange motortyper er det kun software som skiller effektutgavene. Alt annet teknisk/mekanisk er identisk. Da går man uansett ikke utenfor produsentens effektområde når man evt. omprogrammerer med original eller tilsvarende software. Også vanlig å bare bytte til en ECU fra en sterkere motorvariant. Det kan ikke helt kalles å fikle med effektuttaket. Så det kommer litt an på utgangspunktet. Ingen regel uten unntak.

Forøvrig ble jo D4 som kjent levert i både 260 og 300 hk utgaver (320 hk nå). Men såvidt jeg vet er det noen forskjeller teknisk/mekanisk mellom dem. På en lettdrevet båt har nok 260-hesteren ingen problemer med å yte noen hester ekstra. Men en 30-foter på 4,5 tonn kan vel ikke vanligvis regnes som spesielt lettdrevet.

Teerex

Teerex

Bårdp skrev 20 minutter siden:

Jeg ville aldri kjøpt en bår hvor noen hadde fiklet med effektuttaket på motoren.

Det kommer vel litt an på hva slags motor og effektuttak. På mange motortyper er det kun software som skiller effektutgavene. Alt annet teknisk/mekanisk er identisk. Da går man uansett ikke utenfor produsentens effektområde når man evt. omprogrammerer med original eller tilsvarende software. Også vanlig å bare bytte til en ECU fra en sterkere motorvariant. Det kan ikke helt kalles å fikle med effektuttaket. Så det kommer litt an på utgangspunktet. Ingen regel uten unntak.

Forøvrig ble jo D4 som kjent levert i både 260 og 300 hk utgaver (320 hk nå). Men såvidt jeg vet er det noen forskjeller teknisk/mekanisk mellom dem. Men på en lettdrevet båt har nok 260-hesteren ingen problemer med å yte noen hester ekstra.

Teerex

Teerex

Bårdp skrev 20 minutter siden:

Det kommer vel litt an på hva slags motor og effektuttak. På mange motortyper er det kun software som skiller effektutgavene. Alt annet teknisk/mekanisk er identisk. Da går man uansett ikke utenfor produsentens effektområde når man evt. omprogrammerer med original eller tilsvarende software. Også vanlig å bare bytte ECU fra en sterkere motorvariant. Det kan ikke helt kalles å fikle med effektuttaket. Så det kommer litt an på utgangspunktet. Ingen regel uten unntak.

Forøvrig ble jo D4 som kjent levert i både 260 og 300 hk utgaver (320 hk nå). Men såvidt jeg vet er det noen forskjeller teknisk/mekanisk mellom dem. Men på en lettdrevet båt har nok 260-hesteren ingen problemer med å yte noen hester ekstra.

Teerex

Teerex

Bårdp skrev 12 minutter siden:

Det kommer vel litt an på hva slags motor og effektuttak. På mange motortyper er det kun software som skiller effektutgavene. Alt annet teknisk/mekanisk er identisk. Da går man uansett ikke utenfor produsentens effektområde når man evt. omprogrammerer med original eller tilsvarende software. Også vanlig å bare bytte ECU fra en sterkere motorvariant. Det kan ikke helt kalles å fikle med effektuttaket.

• Create New...