Frodling
Da var jeg endelig tilbake.
Vi har gjort en del siden sist og jeg vil si vi er 95% ferdig for i år.
Motor montert, skrog og dekk rubbet med maskin. Ganske sykt hvor stor forskjell rubbing og polering kan gjøre på en gammel båt
Vi monterte den hydrauliske styringen på motoren før vi satt motoren på båten. Her måtte vi dessverre lage et nytt hull i brønnen siden slangene til styringen var veldig stive. Vi måtte også snu babord slangekobling for å få plass til å ratte og tilte uten å slite på slangene, siden begge slangene opprinnelig kom inn samme vei.
De andre hullene i brønnen skyldes forrige eier(e) og motor. Disse har vi tettet med gummimuffer for å ikke få vann inn.
Styringen passet akkurat, og det er akkurat nok plass når jeg tilter motoren opp. All klaring er heldigvis god klaring
Styringen er en BayStar HC4645-3 og tåler opp til 150hk.
Vi valgte å ikke forsterke akterspeilet noe mer, da båten ikke skal ligge ute så lenge i år. Så får jeg heller se etter sprekker og krakeleringer. Planlegger forøvrig heller ikke å kjøre som en villmann.
Turteller og trimmåler er montert, men ikke koblet opp enda.
Vi merket at styrekonsollen var ganske svak da vi fikk ny og tyngre styresnekke. Dette ble løst ved å forsterke med staget som går fra treverket.
Tenker å koble turteller og trimviser inn på denne. Har skaffet en 5-pins kabel til kontrollen, men ikke vært i båten enda. Så satser på at det bare er ''plug and play'' her.
Sist men ikke minst så er treverket på utsiden pusset og malt med benarolje. Holder seg ganske bra til å være fra 1964!
Misfargingen og merkene på hardtopen er fra en gammel vindskjerm som stod der før.
Jomfruturen blir med en splitter ny 3-bladers Black Max 13 1/4 x19 propeller. Så skal jeg komme med bilder og en oppdatering da den er sjøsatt og testet!
Ble ikke så mye tid i år, men føler vi har kommet ganske langt på kort tid!