Steinarm Startet 27.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2005 Hei! Jeg er båtansvarlig i en dykkerklubb som har en åpen 20 fot livbåt. Da dreieretningen på den "nye" motoren vår er med klokka sett bakfra, må vi ha ny propell. Motoren er en Yanmar 3QM30HG med maks turtall 2600, akslingen har turtall på 867. Båten er 6 meter lang, 2 meter bred og ca 40 cm dyp. (Alle mål i vannlinja) Vekta er drøye tonnet, men smetter fort opp i 2 tonn med dykkere og utstyr ombord. Jeg prøvde Propcalc, men ble ikke helt klok på det. Kan noen hjelpe meg med beregning av hvilken propell jeg skal ha? Steinar Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2005 Hei, Send forespørsel til Progress Ingeniørfirma eller Maritim i Arendal(Har muligens beregningskjema over internett). Det finnes sikkert mange andre også Sitér dette innlegget Link to post
Steinarm Svart 28.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2005 Hei! Jeg prøvde Maritim. De kom fram til en propell som var større enn det er plass til. De kunne heller ikke gi turtallsgaranti da de ikke var så kjent med denne båttypen osv. Det virker som om det med å finne riktig propell er en hel vitenskap, så jeg ville gjerne ha noe å sammenlikne resultatet fra Maritim med. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 28.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2005 Kunne det være en idè å undersøke ved Norsafe i Arendal? De er jo største på produsering av livbåter og har mange tiårs erfaring som produsent ????? (ser du skriver livbåt i innlegget ditt) Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 28.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2005 Kunne det være en idè å undersøke ved Norsafe i Arendal? De er jo største på produsering av livbåter og har mange tiårs erfaring som produsent ????? (ser du skriver livbåt i innlegget ditt)Jeg jobber på Norsafe. Tror ikke vi kan hjelpe i dette tilfellet da kravet til fart på en livbåt er maks 6 knop med full last (maks antall personer båten er sertifisert til) Da er gear, propellstørrelse satt i forhold til det. På en båt i denne størrelse ville et valg hos Norsafe vært f.eks en Mikado B 18x 13 RH 3 bl. med riktig akseldimensjon i forhold til din aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 29.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2005 Det må da være helt feil gir på den motoren. 1:2,9 etter det jeg skjønner. Jeg ville tro at et gir på 1:1,56 som gir en aksel hastighet på 1666 o/min og da en propell å ca 19/19 eller i nærheten. Men skal det bli ordentlig morro, må dere montere på et skikkelig brett i hekken på`n. Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
Steinarm Svart 2.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2005 Det må da være helt feil gir på den motoren. 1:2,9 etter det jeg skjønner. Jeg ville tro at et gir på 1:1,56 som gir en aksel hastighet på 1666 o/min og da en propell å ca 19/19 eller i nærheten. Men skal det bli ordentlig morro, må dere montere på et skikkelig brett i hekken på`n. Enjoy Om gearet er feil eller ikke, vet ikke jeg, men det står nå ihvertfall følgende på skiltet på motoren: "3QM30HG Cont. Rating HP 30, RPM 2600, Propeller RPM 867, Reduction Ratio 3.00" På skiltet på gearet står: "Marine Gear Model KH18, gear ratio 3.00" (Kanzaki) Og så til brettet. Jeg har vært inne på tanken å bygge flaps men er usikker på hva effekt dette får for båten. Sånn som den er nå, graver den seg godt ned bak når vi kjører. Hva vil skje med egenskapene til skuta hvis jeg monterer flaps? Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.