Jump to content

Fjerne rester fra skjell med lite vann?

Knallipadden

Recommended Posts

Martine29 skrev On 5.3.2021 at 19.25:

Hadde vært bedre å fjerne dette under opptak av båten kanskje, men som Brigg sier... bruk en skrape

Jeg forsøkte å fjerne det under opptak, men det var ikke lett å få bort. Holdt på i flere timer med sterkt vaskemiddel som skulle ta rur, skrape, kost og høytrykkspyler. 

Jeg fulgte rådet til Fantino og kjøpte noen liter med Saltsyre. Sprayet på med lavtrykkspumpe og spylte av før det begynte å tørke inn med høytrykkspyler. Det var absolutt letteste måte å få bort restene. Brukte ca. 1 1/2 time på hele skroget. Jeg forsøkte først bare med skrape og slipemaskin før jeg gikk på med syre, men det gikk alt for tregt. Vet ikke om det skyldes syren, men jeg må nok gå over å legge på et lag eller to med bunnstoff til slutt. Ser at bunnstoffet er blitt ganske tynt. Jeg var litt redd for å buke syre. Det er sterke saker... Så at kalken begynte å boble og frese med en gang det kom i kontakt med syren. Får du litt av guffen på huden eller i øynene er det gjort. Det er også farlig å puste inn dampen. Jeg hadde naturligvis på meg regntøy, kjemikaliesikre hansker, pustemaske, vernebriller og visir når jeg jobbet med det. Jeg fikk litt syre på jakken under regnjakken og det smeltet hull i stoffet. Flaks det ikke var huden... 

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...