Jump to content

Princess V40: Estimerte årlige kostnader

beatspin

Recommended Posts

Hei:)

Vurderer å kjøpe en Princess V40 og prøver å estimere årlige kostnader ved å eie en slik båt.

Tenker mellom ny og 3 år gammel med Volvo IPS motorer. Tenker å beholde den noen år og bytte ut til tilsvarende hvert 7-10’ år.

Årlige Utgifter:

Båtplass: Gratis

Drivstoff: 50-100k 

Forsikring: ?

Årlige service: ?

Reparasjoner snittkostnad: ?

Verdifall snitt per år: 150-250k?

Ønsker å ha service, evt vinteropplag og alle reparasjoner gjort på verksted.  

I tillegg ønsker jeg å beregne prisfallet inn som en årlig kostnad. 

Har estimert dette (fra ny båt) til å være ca 10% år 1, ca 7% år 2-5 og ca 3% år 5-10. Nogenlunde riktig?

Finnes det noen eiere der ute med tilsvarende båter som kan være behjelpelige med info om kostnadene? Tror det vil være både gøy og litt klokt å ha er realistisk bilde på dette før kjøp.

Fra Anders 

Det er ikke lett å stipulere slike utgifter per år, men trekker du det ut over litt tid så vil jeg anslå at minimum vil  koste deg ca 300 000,- i året inkludert verditap. Nå har slike båter ikke hatt rare verditapet de siste årene, noen har til og med steget i verdi, men over tid så vil båtene tape seg i verdi. 

Når du kjøper så ny båt, blir det sannsylegvis lite  reperasjoner.

Forsikring pr år 20-30 tusen pr år.

Service kan variere men fort kr 30-40 pr år.

Drivstoff er opp til bruken, men tallene du nevner kan fort være riktig.

Men leveres Princess V40 med IPS?

Basert på egne erfaringer med å eie nesten ny, kostbar tomotors båt over en del år kan jeg bekrefte at Bonus sitt regnestykke er høyst reellt. Jeg hadde vesentlig høyere drivstoffkostnader og verditap slik at mitt regnestykke ble enda verre.

Men båtlivet trenger ikke bli så dyrt. I dag har jeg en enmotors, vesentlig mindre båt som bruker under halvparten av drivstoffet pr. utseilt distanse og generelt lavere utgifter over hele fjøla. Jeg er tjent med den båten jeg har som er godt egnet til både kortere og lengre turer og den blir brukt aktivt fra april/mai til i oktober. Verditapet forventer jeg heller ikke til å være i nærheten av forrige båt så man kan gjøre ting vesentlig rimeligere. Dog ikke helt uten kompromisser, det vil det alltid være. Det viktigste er at man er fornøyd med det man har og kan glede seg over bruken.

På den båten jeg har i dag er båtpussen unnagjort på et par dager på våren og jeg gruer ikke til å gjøre vask og polering da omfanget er mye mindre enn tidligere. Dette er ting som betyr noe.

For en V40 kan du som minimum forvente deg 2-300 tkr i årlige kostnader til båtholdet og bli ikke overraskende om verditapet gjør posten enda høyere når tida er kommet til å se seg tilbake og gjøre opp status. Been there, done that.

Så et regnestykke som ser slik ut kan fort bli realistisk: 

Årlige Utgifter:

Forsikring: 30k

Årlige service: 50k

Reparasjoner snittkostnad: 20k

Verdifall snitt per år: 150-250k?

Totalt per år: 300-450k inkl verditap.

Skulle gjerne sett at kostnaden ikke var høyere enn 300’ per år..? Bedre å være forberedt enn å få sjokk i etterkant. 

Chiefengineer skrev 59 minutter siden:

Basert på egne erfaringer med å eie nesten ny, kostbar tomotors båt over en del år kan jeg bekrefte at Bonus sitt regnestykke er høyst reellt. Jeg hadde vesentlig høyere drivstoffkostnader og verditap slik at mitt regnestykke ble enda verre.

Men båtlivet trenger ikke bli så dyrt. I dag har jeg en enmotors, vesentlig mindre båt som bruker under halvparten av drivstoffet pr. utseilt distanse og generelt lavere utgifter over hele fjøla. Jeg er tjent med den båten jeg har som er godt egnet til både kortere og lengre turer og den blir brukt aktivt fra april/mai til i oktober. Verditapet forventer jeg heller ikke til å være i nærheten av forrige båt så man kan gjøre ting vesentlig rimeligere. Dog ikke helt uten kompromisser, det vil det alltid være. Det viktigste er at man er fornøyd med det man har og kan glede seg over bruken.

På den båten jeg har i dag er båtpussen unnagjort på et par dager på våren og jeg gruer ikke til å gjøre vask og polering da omfanget er mye mindre enn tidligere. Dette er ting som betyr noe.

For en V40 kan du som minimum forvente deg 2-300 tkr i årlige kostnader til båtholdet og bli ikke overraskende om verditapet gjør posten enda høyere når tida er kommet til å se seg tilbake og gjøre opp status. Been there, done that.

Hvilken båt hadde du?(Dobbel D6?)?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
beatspin skrev 1 time siden:

Så et regnestykke som ser slik ut kan fort bli realistisk: 

Årlige Utgifter:

Forsikring: 30k

Årlige service: 50k

Reparasjoner snittkostnad: 20k

Verdifall snitt per år: 150-250k?

Totalt per år: 300-450k inkl verditap.

Skulle gjerne sett at kostnaden ikke var høyere enn 300’ per år..? Bedre å være forberedt enn å få sjokk i etterkant. 

Du nevnte at du ville sette bort vinterlagring, hvis du skal ha den innendørs må nok ut med minimum 50000 til. Skal den så poleres og stoffes koster det selvsagt mer. Du vil jo også ha en finanskostnad. Hvis båten koster 4 mill og du regner en rente på 2% havner du på 80000,- i året.

Jeg ønsker meg også en V40, men økonomien gir kun rom for en som er 10 fot mindre. Og når jeg leser disse tallen så blir jeg nok værende der...:)  Fører regnskap, og i fjor koster min 30 foter med singelinstallasjon  59.000kr å eie. Står da lagret under tak(kaldt) om vinteren. Det er  uten Diesel (ca. 20 000kr), og har heller ikke med verdifall i det oppsettet.  Båten er fra 2009, og jeg estimerte verdifallet flatt til 10% årlig når jeg kjøpte den, men så langt har den nok hatt en verdiøkning. Så verdifall er litt vanskelig å beregne. 

Finanskost og alternativ kost kan du selvfølgelige ta med, men da er det ikke mange gleder man kan forsvare. Jeg hadde 750' stående i et fond som jeg brukte til å betale båten med. Det fondet har steget 40% etter at jeg kjøpte båt. Båten har ikke steget 40%....:)

TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden:

Hvilken båt hadde du?(Dobbel D6?)?

Stemmer, største D6'ene og et forbruk på ca 4,8 l/nm. Motorene var imidlertid ikke rare utgiftsposten i den store sammenhengen om du ser bort fra hva de slurpet i seg. Man kommer greit unna med ca. 10 tkr i årlige servicekostnader på 2xD6 på aksel om man følger boka på et normalår. Så drar det litt mer i vei når gearene skal tas, motorene skal ha kjølevæskebytte, kjølerrens osv. Men det er summen av alt sammen, vinterlagring, drivstoff, oppgraderinger, uforutsette ting, forsikring, kalesjefornyinger etc. og ikke minst verditap som til sammen lager de store summene.

R.O skrev for 3 timer siden:

Jeg ønsker meg også en V40, men økonomien gir kun rom for en som er 10 fot mindre. Og når jeg leser disse tallen så blir jeg nok værende der...:)  Fører regnskap, og i fjor koster min 30 foter med singelinstallasjon  59.000kr å eie. Står da lagret under tak(kaldt) om vinteren. Det er  uten Diesel (ca. 20 000kr), og har heller ikke med verdifall i det oppsettet.  Båten er fra 2009, og jeg estimerte verdifallet flatt til 10% årlig når jeg kjøpte den, men så langt har den nok hatt en verdiøkning. Så verdifall er litt vanskelig å beregne. 

Finanskost og alternativ kost kan du selvfølgelige ta med, men da er det ikke mange gleder man kan forsvare. Jeg hadde 750' stående i et fond som jeg brukte til å betale båten med. Det fondet har steget 40% etter at jeg kjøpte båt. Båten har ikke steget 40%....:)

Regner med at min portefølje også går til ny bruktbåt. Det har vært en hyggelig reise i fond de siste årene, men det er viktig å huske at pengene er til for å brukes og man lever bare en gang ?

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Stemmer, største D6'ene og et forbruk på ca 4,8 l/nm. Motorene var imidlertid ikke rare utgiftsposten i den store sammenhengen om du ser bort fra hva de slurpet i seg. Man kommer greit unna med ca. 10 tkr i årlige servicekostnader på 2xD6 på aksel om man følger boka på et normalår. Så drar det litt mer i vei når gearene skal tas, motorene skal ha kjølevæskebytte, kjølerrens osv. Men det er summen av alt sammen, vinterlagring, drivstoff, oppgraderinger, uforutsette ting, forsikring, kalesjefornyinger etc. og ikke minst verditap som til sammen lager de store summene.

Verditap tar man vel på "det er lov å kose seg-kontoen??

TrikkerN Lønning skrev for 8 timer siden:

Verditap tar man vel på "det er lov å kose seg-kontoen??

Det er det samme hvilken konto man tar det på, det går til fradrag den dagen du skal selge og investere i nytt.:rolleyes:

Hulda skrev for 18 timer siden:

Sånne regnestykker gjør meg bare deppa.

Man kan ikke regne pris på livskvalitet, så båt får koste det det koster. Bedre og lukke øya også tenke at man sparer svært mye kroner på psykolog når man har båt :) 

Jeg bommet litt på hva det kostet da jeg kjøpte båten for 33 år siden. Da jeg fikk første regning på båtlånet måtte jeg utsette å betale husleien en måned for å ha mat på bordet. 20% effektiv rente på det lånet i et finansieringsselskap svei! Men det ordnet seg etter hvert. Nå lever vi godt med nedbetalt båt (den samme), alle lån nedbetalt, litt penger i banken og god pensjon begge to. Vi har faktisk aldri hatt det så godt økonomisk før slik vi nå har det!  Men skulle vi kjøpt en Princess V40 hadde vi ikke hatt til mat på bordet eller penger til strøm, husleie . . . .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bitteliten skrev for 7 timer siden:

NordWest 420 ips 600. Kosta oss minst 400 tusen i året med alle kostander. Verditap definitvt største kostnad. Ca 40.000 i året i diesel. Forsikring ca 30.000. Service og opplag 100-150. Gjorde da ingenting selv 

Virker som knekkpunktet ligger et sted mellom 30 og 40 fot. Jeg var bevisst på driftskostnaden, så da var det bla. ikke aktuelt med to motorer. Det skjer også noe med forbruket mellom 30 og 40. Min D4 drikker ca. 30l/t i 25knop, naboen har en 42 foter med dobbel D6, mener å huske at han bruker rundt 130l/timen på samme fart.  

Litt overasket over at forskjellen er så stor. For 400' i året kunne jeg byttet motor og drev hvert annet år, satt bort all service og polering,  og fortsatt hatt penger til overs...:)

Eika skrev 22 minutter siden:

Man kan ikke regne pris på livskvalitet, så båt får koste det det koster. Bedre og lukke øya også tenke at man sparer svært mye kroner på psykolog når man har båt :) 

Hadde pengene rent inn hadde jeg sikkert ikke brydd meg om budsjett, mao kan du late som det ikke koster så mye hvis du har råd. Det kan fort gå på bekostning av båt gleden dersom man undervurderer hva det koster, og man opplever miss match mellom inn og ut på kontoen. Trikse er å ha oversikt, men akseptere at det koster. 

Eika skrev for 4 timer siden:

Det er forsåvidt sant det, men de 400k en slik båt koster i året kan også investeres i andre former for livskvalitet, f.eks et feriehus i utlandet (ikke veldig aktuelt akkurat nå), hytte på fjellet, sportsbil, god mat og drikke ++. 400k per år er fryktelig mye penger. Bruker man båten ca 40 netter i året så snakker man 10 000 kr natta. 

R.O skrev for 5 timer siden:

Trikse er å ha oversikt, men akseptere at det koster. 

Det er dette jeg har tenkt. Ha et realistisk bilde på hva drømmen koster på forhånd, vite at økonomien rundt det går fint, og så bare lukke øynene og kose seg.

Utrolig hvor stor forskjellen er på driftskostnader på en princess v40 og en Zonda 32....! 

Det var ein som sa det slik; "Om du må spørja kva slike ting kostar, så har du eigentleg ikkje råd.."

- Flåsete sjølvsagt, - eg har heller ingen formeining om TS sin status i så måte, berre så det er sagt! :smiley:

Men noko er det i det likevel. Båtdraumen utviklar seg hos dei fleste som har genuin interresse, - det er fleire og fleire som klarar å reisa kapital til å kjøpa ein stor, nyare båt med høgt dieselforbruk. Men draumen brest for mange, når driftskostnadane skal forsvarast i tillegg til kapitalkostnad for sjølve båtkjøpet.

Nyare, stor båt er forferdeleg dyrt!

Er båten i tillegg av planande type med store motorar så dreg det i veg med driftskostnadar. Er situasjonen slik at ein er avhengig av å leiga hjelp til alt av service, vedlikehald, opplag osv. så er det berre å blinda igjen.. :nonod:

Eg syntes @Bonus sin tråd var ganske realistisk og informativ i så måte, - men heller trist å lesa.

- Båtlivet består av mange valg..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...