Jump to content

Princess V40: Estimerte årlige kostnader

beatspin

Recommended Posts

Faxen skrev 16 minutter siden:

Du er vel ikke deppa, når du er på tur HULDA?

Nei, egentlig ikke. Nå drar heller ikke Hulda de enorme summene. Men alt er relativt. Skulle jeg servet en båt som sluker 400 000 kr/år, ville konkursspøkelset ikke vært langt unna. 

Ellers er jeg deppa. Hulda ble igjen på feil side av jernteppet.

Lite tro på stort verdifall pr år. Skulle det komme er det av politiske grunner. Når det gjelder markedet på 40-45 fot av nyere årstall, er det vel knapt noen som har sunket i verdi. Heller motsatt. 

en ny 40 -45 fot koster ca 5-9 mill.  Og det selges få i hele Europa. Nyere brukt er vanskelig å få tak i. Og da virker markedsmekanismen. Ting blir dyrere. 

forsikring ca 15000

innelagring 60000

service ca 30000

Polering/ stoffing 15000

Diesel 15-20000

flere av punktene kan minimeres ved å bruke egentid. Smart, man blir kjent med båten, samt en sparer penger. 

Vi sees!

Ja det er bare å prøve å rive ut noe slikt nytt, evt. 1-2 år gammelt og beholde den i 7-8 år så skal du nok få se en annen side av regnestykket. At eldre båter, 8-10 år gamle og enda gamlere ikke beveger særlig mye på seg nå for tiden er jo en helt annen sak.

Skal man regne rentekost av markedsverdien til alt man eier og har, blir man fort deprimert og trenger heftig medisinering.

Båtliv er jo en hobby og livstil, så kan man jo sjonglere med tall. Bruker man båten 100 netter i året i steden for utenlandreiser til diverse "luxus" hoteller blir regnestykket litt annet.

Kjøper du en nyere kurant 33-35` med en motor ( og dertil lavere fart ) så kan du antaklelig halvere budsjettet.

Snittkostnad på vår Viknes 880 de siste 10 år har vært ca 50K/år ( uten rentekost osv.) 100% selvservet. Andre bruker over 100K på samme båt i året.

hanto1 skrev 20 minutter siden:

Skal man regne rentekost av markedsverdien til alt man eier og har, blir man fort deprimert og trenger heftig medisinering.

Enig, men når det gjelder større "investeringer" som hus, hytte og båter til fem millioner så kan man kanskje gjøre noen vurderinger om dette? Hus spesielt, men også hytter har vel i mange tilfeller økt mer i verdi enn driftsutgifter såvel som renteutgifter, trolig i motsetning til båt som i beste fall har holdt seg i verdi og har relativt store driftsutgifter? Joda, man kan sikkert finne unntak til hva jeg skriver, men sånn i det store og hele så tror jeg dette kan være riktig. Forutsetter at man da f.eks ikke har kjøpt seg hus i et område med stor fraflytting og fallende verdier.

Forøvrig er vi vel alle flinke til å argumentere for egne valg, også når disse vurderingene kanskje ikke helt holder mål?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det går et kostnadsskille på ca. 40 fot. Der båten passerer 10-12 tonn, krever tomotors anlegg og stor motorisering. Drev oppå dette igjen kan man anse som ekstrakost på toppen.  På denne typen båter må man anse 2-300 tkr som ikke uvanlige, årlige reelle kostnader. Bare årlig service, forsikring og vinterlagring etc. har jo dratt avgårde med 100-120 tkr uten at man i det hele tatt har begynt å bruke båten.

Legger man båtstørrelsen litt under dette kan man fint drive en 35 fots båt a'la Viksund, Viknes etc. på et fornuftig familiebudsjett der man teller titusener istedet for hundretusener forutsatt at det ikke ligger store oppgraderinger etc i vente.

Det er verdt å merke seg at kostnadene ved å drive/eie f.eks. en Princess V40 av nevnte type ligger ikke vesentlig lavere enn ved å drifte en V52. En P40/42 koster ikke særlig mye mindre å drifte enn P50. Litt forskjell i drivstoffkostnader og lagring, ut over dette er det lite som skiller. Det store steget opp foregår fra den enkeltmotoriserte 35 fotingen til den dobbeltmotoriserte 40 fotingen.

hanto1 skrev for 2 timer siden:

Båtliv er jo en hobby og livstil, så kan man jo sjonglere med tall. Bruker man båten 100 netter i året i steden for utenlandreiser til diverse "luxus" hoteller blir regnestykket litt annet.

Kjøper du en nyere kurant 33-35` med en motor ( og dertil lavere fart ) så kan du antaklelig halvere budsjettet.

Snittkostnad på vår Viknes 880 de siste 10 år har vært ca 50K/år ( uten rentekost osv.) 100% selvservet. Andre bruker over 100K på samme båt i året.

Sånn er det selvsagt, men nå spør jo TS etter reelle kostnader på en spesifikk båt og da er det jo viktig å ta med alle kostnader. Siden er det jo veldig enkelt å "lure seg selv" når man først eier en båt, det tror jeg de fleste av oss gjør. Synes TS er meget fornuftig som vil vite hva han går til.  En sum rundt 400000 i året er vel ca en gjennomsnittlig skattet årsinntekt i Norge

Tror regnestykket med 400kNOK/år er realistisk.

Jeg regnet 30-40k/år på en 20ft med utenbords.

De tyngste postene er verdifall, vedlikehold og renter.

Å legge 2020-prisutvikling som forutsetning for verdifall, vil være å lure seg selv.

Ta heller det som en potensiell oppside.

Hva fasiten viser vet man først når man selger. 

Redigert av Havarita (see edit history)
hanto1 skrev for 2 timer siden:

Det er et viktig poeng. Noe skal man gjøre med fritiden/livet sitt. Jeg brukte lett 30.000kr året på windsurfing da det var en lidenskap. Høstferien til Kypros i 2019 kom på ca. 50.000kr osv... Båten er en hobby som da fortrenger andre utgifter. 

Et viktig element er også hva man tenker å gjøre den dagen båten selges. Skal man kjøpe ny båt? Dyrere eller billigere? Gå i land? Parkere tøflene? Avhengig av hva svaret er gir det en pekepinn på hvorvidt det er relevant å hensynta verditap og alternativkost. Verditapet trekkes ikke fra konto hver måned, så om den løpende likviditeten er god nok og du etter å ha solgt båten bare skal pusle i hagen eller noe annet som ikke krever store investeringer, ja da er det bare å kjøre på! Med mindre man er veldig opptatt av å etterlate seg noe av verdi, da...

Jepp, dette har vært diskutert før...

Hvis man faktisk mener at verdien av båten holder seg uendret etter ti år så vil jeg tro at når tiden er inne for å kjøpe noe nytt, eller nyere, så har prisen på denne gått opp med 50%, eller kanskje mer? Igjen, mange måter å lure seg selv til å gjøre noe man har lyst til, eller lyst på, uten at det enkelt kan forsvares rent økonomisk!:giggle:

Hvordan ende opp med en liten formue? Begynne med en stor!

Litt bingo akkurat det. Men ikke alle er opptatt av å maksimere formue. Da hadde vel ingen kjøpt båt. Men om man er villig til å ofre formuen til fordel for båt, men er usikker på om likviditeten strekker til, kan man i hvert fall trygt droppe verdifall og alternativkost når man setter opp likviditetsbudsjettet.

Mouche skrev 7 minutter siden:

Hvis man faktisk mener at verdien av båten holder seg uendret etter ti år så vil jeg tro at når tiden er inne for å kjøpe noe nytt, eller nyere, så har prisen på denne gått opp med 50%, eller kanskje mer? Igjen, mange måter å lure seg selv til å gjøre noe man har lyst til, eller lyst på, uten at det enkelt kan forsvares rent økonomisk!:giggle:

Hvordan ende opp med en liten formue? Begynne med en stor!

Akkurat det med 50% tror jeg nok kanskje er litt tilfelle de siste årene. Jeg kjøpte en 2år gammel mindre skjærgårdsjeep for 4-5 år siden. Da kostet den ny rundt 200tkr, og nå er samme båt ny +/- 300k. Om dette er likt oppover i prisklassen, blir det jo bruktpriser deretter,men hvor lenge... 

Priser på båter er vel også svært "sårbare" for valutasvingninger. Minner om at euroen har vært nesten nede i 7,50 og såvidt oppe i rundt 12 kroner mens den i dag er så vidt over ti. Ikke uten grunn at importører oppgir priser basert på en gitt kurs. 

Bonus skrev On 11.3.2021 at 10.51:

Som jeg også skrev i tråden min det var linket til;

Lag en realistisk og fullstendig oversikt for å se om man har økonomi til å kjøpe og drifte en aktuell båt. Hvis 'JA', kjøp båten, legg bort regnearkene og nyt båtlivet :cool:

Det var sånn vi tenkte også. 

Vi gikk igjennom om vi kunne klare lån og drifte båt. 

Ble tidlig klart at da var ikke 2 maskiner med drev aktuelt, men en gikk greit.

Ferie og fritid koster uansett en god slump kroner og den kostnaden har vi jo på en eller annen måte uansett.

Så da regner vi ikke på renter og verditap, men koser oss med båtlivet også tar vi tapet eller hva det nå blir den dagen båten skal selges. 

Men det er klart at vi har god oversikt over økonomien vår og vet vi uansett overlever salg med tap.

Hilsen

Lurvetass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...