Jump to content

Måte å løfte av en båtmotor (ca 500 kg) fra henger uten kranbil?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Det nærmer seg at jeg skal få løftet ut den gamle motoren fra båten, og da er planen å kjøre den av gårde og få byttet i en VP41. Begge veier ca 500 kg hvis jeg har forstått spesifikasjonene rett. Blir å kjøre med tilhenger og bil.

MEN jeg har lyst til å ha båten uten motor ca 1 ukes tid så jeg får sjekket over/ byttet motorroms-isolasjonen, vasket og evt. malt motorrommet, lagt om dieselrør og strøm pluss sikkert noe mer. I stedet for å betale for å leie en tilhenger som egentlig ikke blir brukt så kunne jeg tenke meg å få løftet av den nye motoren fra tilhengeren og plassert den på asfalten ved siden av båten. 

 

Kan jeg få til det uten kranbil/ traktor?

 

Jeg har kjettingtalje, men ikke noe sted å henge den. Kan jeg lage et provisorisk tårn av 2x4" eller liknende som fint tåler 500+ kg i et vertikalt løft / senk?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hei

 

Kva med å henta den nye skiten først? Då kan krana (eg reknar med du skal bruka til å løfta ut den gamle motoren) løfta den nye motoren ned på asfalten, deretter den gamle motoren ut av båten, og rett på hengaren.

 

Eit alternativ er å bruka sliskar til å la motoren skli på når du dreg motoren av hengaren og ned på asfalten.

 

Eit anna alternativ er å få tak i eit stillas, bygga stillaset over hengaren. Deretter kan du bruka kjettingtalja til heisa opp motoren, og så køyra fram hengaren, og så fira motoren ned på asfalten.

 

 

 

Ask

Redigert av Ask
Skrivefeil (see edit history)
Link to post

Jeg har nettopp heist inn en svær V8-motor med påmontert gearkasse, tipper 4-500 kg.

Funderte lenge på hvordan jeg skulle gjøre dette uten å leie kranbil eller lignende.

Det endte med at jeg  lagde et byggverk av plank. Jeg brukte 2"x8" (to-tomm-åtte).

To-tomm-fire blir litt snaut. Minimum 2"x6". Tverrdragerne bør være doble.

 

Jeg tok noen bilder, men utseende går ikke gjennom sensuren.

Styrkemessig så var dette selvsagt overkill, men heller det...

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post

@Ask, jeg skal få hjelp av selger av den nye motoren å gjøre tilpassinger av eksisterende gir samt flytte over svinghjul. Så jeg må ha med gammel motor til verkstedet. 

 

Det å skli den ned må jeg tenke på. Det var et alternativ. 

 

@Buster L Mercury og Ask: Jeg har vurdert å få tak i en del paller og lage et palletårn på hver side av henger, og ha 2x6 eller 2x8  x 2 eller 3 på tvers, og løfte den litt opp og kjøre bort henger og senke ned. Men da må jeg jo ha tak i en god del paller for å få rett høyde.

 

@The Saint, jeg skal hente motor i Skien da :giggle:. Ja, tenker å forhøre meg om det er noen rundt her som har en elefant til utlåns. Ble litt usikker på am de vanlige 1 tonns elefantene løfter høyt nok? Gjør den det?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

 

@The Saint, jeg skal hente motor i Skien da :giggle:. Ja, tenker å forhøre meg om det er noen rundt her som har en elefant til utlåns. Ble litt usikker på am de vanlige 1 tonns elefantene løfter høyt nok? Gjør den det?

Litt usikker. Mener min er 1,5 tonns. (Gammel men god). Løftet i alle fall min 150 hk påhenger opp på planet på min 1" hevet Nissan Navara med store hjul. Så skulle mene det burde gå. Bruk kjetting og sjakler så du får feste så nærme motoren som mulig. :saint:

Link to post

Flytte over svinghjul? Er ikke nye motor komplett?

Eller mener de demperplate mot gir? Om det er demperplate, så er vel det 6 bolter som holder den. Altså en enkel fis du klare sjøl.

Å tilpasse 1" slange til kjøling på gir klare du også fint sjøl. Å da kan du spare masse styr ved å bruke metoden til Ask.

 

Å siden jeg vet hvem selger er, så vet jeg han fint klare å forklare dette så du forstår alt, å fint fikser dette sjøl.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Hei igjen.

 

Eit alternativ er å få tak i tre, fira, fem pallar, bygga dei like høgt som hengaren, Då bør det vera risikofritt å dra motoren frå hengaren og over på pallane. I alle høve om du dreg motoren frå sida av hengaren, og over på pallane. Du kan òg bruka kjettingtalja til å dra motoren, og du har eit punkt høveleg punkt å festa talja i.

Link to post
Okkaby skrev 6 minutter siden:

Å siden jeg vet hvem selger er, så vet jeg han fint klare å forklare dette så du forstår alt, å fint fikser dette sjøl.

Han vil sølvlodde stuss på girkassa for kjølingen. Det har jeg ikke lyst til å gjøre selv. Har sølvloddet før, men ikke med rett gass, og da ble det bare surr. Ble ikke varmt nok. 

Men det er jo et alternativ at jeg gjør et forsøk på å skru av girkasse og dette andre som skal byttes over. Hadde noe med at det jeg har på 40-motoren er tilpasset girkassen jeg har, og dermed er det lettest å bytte over dette til 41-motoren i stedet for å få noen overraskelse når dette skal monteres sammen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Er der slanger eller fast rør hele veien på kjøling til gir?

Om det er slanger noe av veien, så er det jo kun å tilpasse nye slanger.

Er det fast rør, så er dette enkelt å kappe å sette slanger mellom så det passer.

Selve girkassa er kun noen bolter mot skjoldet/motor alt etter om skjold sitter på nye motor fra før.

Men klart får du HV til å gjøre det, så slipper du sjøl hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Jeg vurderte elefantjekk, men de er ikke i nærheten av den høyden jeg trengte for å få plass til kjettingtalje etc.

 

Jeg måtte tre meter opp.

 

Det er vel enklere åfå tak i noen 2x6 enn så mange paller? Du kan og leie stillas, ett på hver side av båten, men det koster vel penger det også...

Link to post
Buster L Mercury skrev 4 minutter siden:

Jeg vurderte elefantjekk, men de er ikke i nærheten av den høyden jeg trengte for å få plass til kjettingtalje etc.

 

Jeg måtte tre meter opp.

 

Det er vel enklere åfå tak i noen 2x6 enn så mange paller? Du kan og leie stillas, ett på hver side av båten, men det koster vel penger det også...

Hvorfor ville du ha kjetting talje i elefantjekken? Den løfter jo selv. Så ca 2 meter løfte høyde burde være nok. Skulle han bruke stillas så må han i så fall bruker mure stilas. Mest vanlig er jo 200 kg belastning pr m2.

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Okkaby skrev 14 minutter siden:

Er der slanger eller fast rør hele veien på kjøling til gir?

Det er fast rør mellom motor (oljekjøler?) og girkasse. Slange fra girkasse til eksosbend.

Jeg får se om jeg finner noen YouTube videoer som viser demontering av girkasse samt demperplate/ svinghjul.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
The Saint skrev 12 minutter siden:

Hvorfor ville du ha kjetting talje i elefantjekken? Den løfter jo selv. Så ca 2 meter løfte høyde burde være nok. 

Elefantjekk ble vurdert, men siden jeg verken har elefantjekk eller stor nok plass inne i garasjen så ble den raskt eliminert bort. Elefantjekk fungerer ikke utendørs i skrått terreng i snø, slaps og grusdekke.

Jeg bygde ett tårn med talje, rygget hengeren under, heiste opp motoren og vekk med hengeren. Så rullet jeg båten ut av garasjen og satte motoren ned på motorfestene.

 

Det er jo nesten to meter opp til kanten av båten, og det ville ikke vært mulig å komme lavt nok med kroken uten å sage hull i båtsiden.

 

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post

Demperplata har erfaringsmessig begrenset levetid. Jeg ville spandert på en ny når ting er demontert. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Buster L Mercury skrev 41 minutter siden:

Elefantjekk ble vurdert, men siden jeg verken har elefantjekk eller stor nok plass inne i garasjen så ble den raskt eliminert bort. Elefantjekk fungerer ikke utendørs i skrått terreng i snø, slaps og grusdekke.

Jeg bygde ett tårn med talje, rygget hengeren under, heiste opp motoren og vekk med hengeren. Så rullet jeg båten ut av garasjen og satte motoren ned på motorfestene.

 

Det er jo nesten to meter opp til kanten av båten, og det ville ikke vært mulig å komme lavt nok med kroken uten å sage hull i båtsiden.

 

ja, men det var ikke dette tråd starter spurte om. Han ville løfte båtmotor av en tilhenger. Om du ser på båten hans så er ikke dette akkurat en båt du ruller inn og ut av en garasje. Selv så bruker jeg elefantjekken min stroppet fast bak på min pickup når jeg trenger større løftehøyde, (Løfter da over tre meter). uansett om underlaget er dårlig, snø, i slaps eller bratte bakker. Ikke mye som stopper den da. Men ikke dette det her er snakk om. Trådstarter ønsker en løsning som fungerer på en god måte ut ifra hva han har tilgjengelig og uten at det koster alt for mye. Ville da tro at å låne en elefant eller leie en tilhenger med tipp siden han uansett skal leie tilhenger ville være den beste / rimeligeste løsningen. :saint: Skal trådstarter bygge ett løfte tårn som er sterkt nok må han fort regne 6 -- 800 kr i materialer. 

Link to post
The Saint skrev 1 time siden:

:saint: Skal trådstarter bygge ett løfte tårn som er sterkt nok må han fort regne 6 -- 800 kr i materialer. 

 

Då lønar det seg truleg å leiga hengar i ein veka eller to i staden?

Det er i alle høve mykje enklare enn å bygga eit løftetårn.

Å leiga hengar på finn kostar ikkje all verda. Ved å skildra bruken (lite køyring/slitasje, men lengre tid) gjev kanskje ein god pris?

 

Fortel oss gjerne løysing du vel.

 

 

Link to post

Løsningen er enkel. 

Løfte ut gammel motor.

Kjøre den på verkstedet så selger av ny motor kan tilpasse det som må tilpasses.

Så henter TS nye motor en uke senere når han er klar til å løfte den ombord.

Det enkle er ofte det beste 😉

 

TS bor ikke langt unna verkstedet heller. 

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

 

Okkaby skrev for 8 timer siden:

Slange til eksosbend?

Slange går vel fra varmeveksler til girkassen. Så fra girkassen til intercooler.

Mente at det er slange fra girkasse til eksosbend på motoren som skal ut. Den har ikke intercooler. 😉

 

På den nye går det nok til intercooler.  Jeg har ikke helt oversikten på hvilken sekvens vannet går i den.

 

Skal høre med verkstedseier om motor kan ligge på vent en ukes tid mens jeg ordner motorrommet. Det er ca 3 timers kjøring tur/ retur fra meg til verksted.

 

En av grunnene til å ha "nymotoren" stående hjemme er også å se om jeg kan gjøre noe med den lille rusten som er på den. Ser for meg at det er enklere når motor er ute enn inne i båten. (Samt slipper slipestøv i båten.)

 

Jeg kan leie henger 1 uke og betaler 1000 for det, i og med at den skal stå stille. Men da har jeg tidspress på meg og litt før mange ukjente faktorer til at jeg er komfortabel.

 

Et alternativ er å låne eller kjøpe en elefant. Koster 1900 på Biltema. Bruke den, og selge etterpå. Da kan jeg evt også ha gamlemotoren her, for da kan jeg løfte den på tilhengeren til kjøper selv. Evt selge den i deler.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
The Saint skrev for 9 timer siden:

Ser forresten du tenker å leie tilhenger. Hvorfor ikke da leie en tilhenger med tipp? Fester du motoren på en palle burde den skli lett av. Eventuelt ha litt såpevann på planet så den sklir greit. Og lår den av med talje. 

 

Godt forslag.

Det trenges ikke engang talje for å få motoren/pallen av. Når pallen har sklidd helt ned til asfalten er det er bare å dra hengeren framover, så blir motoren/pallen stående igjen på bakken.

Det trenges egentlig ikke tilhenger med tipp heller, om motoren/pallen plasseres riktig på hengeren (ca. 30kg trykk på kula) kan den lett tippes opp for hånd. (Det må da selvfølgelig være en henger med 1 aksling).

Jeg gjør det slik med min snøskuter.

 

Om du har tilgang på en pallejekk kan du trille motoren hvor du vil. Forstår det slik fra ditt første innlegg at det er asfalt der båten er plassert.

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...