Jump to content

Måte å løfte av en båtmotor (ca 500 kg) fra henger uten kranbil?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har løsningen på dette nå. 🙂🙂🙂

Og det ble den enkleste og rimeligste løsningen - som jeg ikke trodde var et alternativ👍

Greia er at jeg har tilhenger selv, men var overbevist om at nyttelast på den var 400 kg ca. Mente å huske 425 kg nyttelast. Prøvde i går å finne ut av det før jeg lagde denne tråden , men hadde forlagt vognkortet et sted. Samt at Vegvesen.no var nede så jeg fikk ikke sjekket "kjøretøyopplysninger". 

Nå fungerte det derimot, og det viser seg at min modell Gaupen tilhenger har nyttelast 515kg når den er med bremser. Jeg har selvfølgelig med bremser så jeg kan lovlig kjøre i 80 km/t. Dermed kan jeg lovlig frakte båtmotoren på egen henger da den veier ca 500 kg med gir. Tilhengeren er også i god bruksstand 🙂

Dermed kan jeg levere og hente ny motor og la den stå på hengeren på utsiden så lenge jeg ønsker. Det gir meg arbeidro så jeg slipper å organisere og stresse med å få ting i orden. Ønsker nemlig å ha mulighet til å fikse småting som ALLTID dukker opp når man skal ferdigstille noe i båten kjapt...

Men tråden her har god verdi - også for andre. Det er veldig mange gode innspill her.  👍 Jeg hadde ikke frem til nå funnet en tilhenger med tipp til utleie i nærheten, men ser at det kunne vært et godt alternativ. Samme med elefant og andre løsninger som er nevnt. 

Jeg tar også med meg tipset til @M/S AIOLOS om å avtale pris på hele oppdraget med kranbil.

Takk for hjelp og innspill. Dette gjør forumet utrolig verdifullt. 😃

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...