Ask Startet 6.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2021 Hei. Me har kjøpt ny radar. Antenna har større diameter enn den gamle. Den gamle antenna er festa på eit beslag som er skrudd, eller poppa, fast i masta. Eg tenkjer å "forlenga" antennebeslaget med ei plata, slik at eg kan festa den nye antenna til plata, og plata til beslaget. Diverre står masta på båten. Einkvan som har forslag til kva materiale plata bør vera av, og dimensjon? Alu bør vera greitt, men kanskje eg kan bruka plastikk type skjerefjøl? (PUM?) Det er lett, og lett å bora i. Kor får eg eventuelt kjøpt slik? Eg er takksam for synspunkt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 På tidligere båt hadde jeg scanstrut radarbrakett. Der var braketten skrudd fast til festene i masten. Hvis det er det samme hos deg, kan du ta med braketten og jobbe med den på bakken fir tilpasning. Dersom braketten er alu, er sikkert en aluplate fin å bruke. Jeg har vært superfornøyd med arbeid J Johnsen & Sønner har gjort for meg. De er proffe og vet hva de leverer. Ang plast - kanskje en stor skjærefjøl fra IKEA? Jeg hadde gått for alu. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 (redigert) Ask skrev for 14 timer siden: Alu bør vera greitt, men kanskje eg kan bruka plastikk type skjerefjøl? (PUM?) Det er lett, og lett å bora i. Kor får eg eventuelt kjøpt slik? Om ønsker å bruke en plastplate (POM) kan du google "plastbutikken.no", og skrive "POM" i søkefeltet på deres hjemmeside. De leverer slike plater i ønsket størrelse og tykkelse. Du skriver ikke noe om hvor stor plate du trenger, men om du klarer deg med 44,5 X 28,5 cm har IKEA solide plast-skjærefjøler i den størrelsen (22 mm tykk). De er riktignok sorte, men om det er ok, og størrelsen er ok får du de til kr 199,-. Redigert 7.Mars.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Tror plast vil bøye seg ned med tiden hvis den ikke er veldig tykk. Bruk gjerne samme materiale som det er i det gamle festet. Hvis du vil ha bedre tips om dimensjoner, fester ol hjelper det alltid med bilder av det gamle og typebetegnelse på den nye evt vitale mål. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Popeye70 Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 19 minutes ago, mons said: Tror plast vil bøye seg ned med tiden hvis den ikke er veldig tykk. Det er vel også en viss risiko for at plasten kan bli sprø og sprekke/brekke pga UV-stråling? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ask Svart 7.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Hei Takk for alle svar. Det er ca. 28 cm mellom boltefesta på den nye antenna. Eg skal ta eit par mål i morgon. Eg kjem meg ikkje opp i masta før i påsken. Dersom det gamle fundamentet kan skruast laus, er jo det ein kjempeføremon. Mons. Veit du at POM ikkje toler UV-stråler? Eg inbiller meg at plast er lettare enn alu, lettare å forma, og eg unngår alt som heiter tæring. Ask Eg Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Antenna er B & G Halo 20. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Jeg kan ikke noe om plast. Den nye radaren har 4 festebolter. Tipper du kan skru to aluskinner på det gamle festet og skru radaren oppå der. 7 kg høyt oppe tilsier at det bør være solid. Hvis du vil se hindringer svært nært båten ( bøyer ol) bør du vurdere å la festet være litt høyere i bakkant. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.