Jump to content

Forlenga radarfundament. Antenna med større diameter.

Ask

Recommended Posts

Hei.

Me har kjøpt ny radar. Antenna har større diameter enn den gamle.

Den gamle antenna er festa på eit beslag som er skrudd, eller poppa, fast i masta.

Eg tenkjer å "forlenga" antennebeslaget med ei plata, slik at eg kan festa den nye antenna til plata, og plata til beslaget.

Diverre står masta på båten.

Einkvan som har forslag til kva materiale plata bør vera av, og dimensjon?

Alu bør vera greitt, men kanskje eg kan bruka plastikk type skjerefjøl? (PUM?) Det er lett, og lett å bora i. Kor får eg eventuelt kjøpt slik?

Eg er takksam for synspunkt.

Ask

På tidligere båt hadde jeg scanstrut radarbrakett. Der var braketten skrudd fast til festene i masten. Hvis det er det samme hos deg, kan du ta med braketten og jobbe med den på bakken fir tilpasning. Dersom braketten er alu, er sikkert en aluplate fin å bruke. Jeg har vært superfornøyd med arbeid J Johnsen & Sønner har gjort for meg. De er proffe og vet hva de leverer. 

Ang plast - kanskje en stor skjærefjøl fra IKEA? Jeg hadde gått for alu. 

Ask skrev for 14 timer siden:

Alu bør vera greitt, men kanskje eg kan bruka plastikk type skjerefjøl? (PUM?) Det er lett, og lett å bora i. Kor får eg eventuelt kjøpt slik?

Om ønsker å bruke en plastplate (POM) kan du google "plastbutikken.no", og skrive "POM" i søkefeltet på deres hjemmeside.

De leverer slike plater i ønsket størrelse og tykkelse.

Plastbutikken.JPG

Du skriver ikke noe om hvor stor plate du trenger, men om du klarer deg med 44,5 X 28,5 cm har IKEA solide plast-skjærefjøler i den størrelsen (22 mm tykk). De er riktignok sorte, men om det er ok, og størrelsen er ok får du de til kr 199,-.

Ikea skjærefjøl..JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Hei

Takk for alle svar.

Det er ca. 28 cm mellom boltefesta på den nye antenna.

Eg skal ta eit par mål i morgon.

Eg kjem meg ikkje opp i masta før i påsken. Dersom det gamle fundamentet kan skruast laus, er jo det ein kjempeføremon.

Mons. Veit du at POM ikkje toler UV-stråler?

Eg inbiller meg at plast er lettare enn alu, lettare å forma, og eg unngår alt som heiter tæring.

Ask

Eg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...