Jump to content

Nødvendig å forsegle hull til hekkthruster?

Explorer

Recommended Posts

Skal montere utenpåliggende hekkthruster på en V42, antar at kjernen i akterspeilet er kryssfiner, det skal lages ett 140mm hull til kabelgjennomføringer og noen M12 hull til festeboltene. I manualen til sleipner så er det kun nevnt at man skal bruke tettningsmasse, står ikke noe om forsegling av fineren inni hulla man lager, er det nødvendig å smøre det inn med noe for å hindre at eventuell fukt kan trenge inn over tid? Hva er eventuelt det enkleste å beste å bruke? 

2BB803CA-F797-4C91-B487-78CD8261DB85.png

Explorer skrev 42 minutter siden:

Takker for svar, jeg tenker jeg går for epoxy primer først

Nei,

NilsPils skrev for 21 timer siden:

. Bruk først noe som trenger godt inn i endeveden. Det kan være en fortynnet lakk, gjerne enkomponent, til veden er mettet. Epoxy er ikke særlig penetrerende.

Jeg ville hørt på NilsPils.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bruker epoxy som ikke er fortykket.

Treverket/kjernematerialet skal ikke impregneres, de skal bare lages en vanntett barriere.

Når treverk limes ellers med epoxy bør flatene primes med ufortykket epoxy før epoxy fortykket for styrke påføres. Priming og liming gjøres i en operasjon før priming herder.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Skjønner at det er endel meninger rundt dette og er takknemlig for alle svar. Jeg skjønner at det mest sannsynlig er best med noe som penetrerer noe ned i veden, hvis man bare legger ett tykt lag epoxy på toppen så er det jo en sjans at det kan sprekke og fukt kan komme inn over tid. Biltemas epoxyprimer kan tynnes ut med tynner nr 4, epoxyprimeren er jo ganske tynn ifra før, så med en liten skvett nr 4 i på første strøk så må jo det penetrere noe ned, så avslutter jeg med ett eller to strøk til for å få en vanntett barriere, kan ikke skjønne at det ikke skal bli bedre enn å bare kline det inn med Tech-7. Eller?????

Explorer skrev for 4 timer siden:

Skjønner at det er endel meninger rundt dette og er takknemlig for alle svar. Jeg skjønner at det mest sannsynlig er best med noe som penetrerer noe ned i veden, hvis man bare legger ett tykt lag epoxy på toppen så er det jo en sjans at det kan sprekke og fukt kan komme inn over tid. Biltemas epoxyprimer kan tynnes ut med tynner nr 4, epoxyprimeren er jo ganske tynn ifra før, så med en liten skvett nr 4 i på første strøk så må jo det penetrere noe ned, så avslutter jeg med ett eller to strøk til for å få en vanntett barriere, kan ikke skjønne at det ikke skal bli bedre enn å bare kline det inn med Tech-7. Eller?????

Ingen problemer å fortynne epoxy så den blir penetrerende. Biltemas epoxy maling kjenner jeg ikke databladene godt nok på til å kunne anbefale verken det ene eller andre. Men Jotuns sitt epoxy malings system som vi bruker mye til subsea konstruksjoner så bruker vi tynner nummer 17 til epoxy.

Data blad: https://www.jotun.com/Datasheets/Download?url=%2FTDS%2FTDS__553__Jotun+Thinner+No.+17__Nor__NO.pdf

Kan kjøpes her: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/maling-og-tilbehor/lakk-og-spray/jotun-jotun-thinner-no.-17-0.5l/

eller her: https://www.thansen.no/baat/pleie-vedlikehold/maling-og-lakk/jotun-tynner-nr.17-0-5-liter/n1202552/pn1215851/

Lykke til! :saint:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...