Explorer Startet 6.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2021 Skal montere utenpåliggende hekkthruster på en V42, antar at kjernen i akterspeilet er kryssfiner, det skal lages ett 140mm hull til kabelgjennomføringer og noen M12 hull til festeboltene. I manualen til sleipner så er det kun nevnt at man skal bruke tettningsmasse, står ikke noe om forsegling av fineren inni hulla man lager, er det nødvendig å smøre det inn med noe for å hindre at eventuell fukt kan trenge inn over tid? Hva er eventuelt det enkleste å beste å bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 6.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2021 Epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2021 Om det er kjernemateriale som trekker vann ville jeg absolutt ha forseglet kuttkantene. Jeg hadde smørt det godt inn med sikaflex el tetningsmasse. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2021 Selvfølgelig bør kantene forsegles. Bruk først noe som trenger godt inn i endeveden. Det kan være en fortynnet lakk, gjerne enkomponent, til veden er mettet. Epoxy er ikke særlig penetrerende. En tetningsmasse til slutt vil heller ikke skade. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Explorer Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Takker for svar, jeg tenker jeg går for epoxy primer først, så smører jeg tettemasse på, det burde bli bra? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 (redigert) Explorer skrev 42 minutter siden: Takker for svar, jeg tenker jeg går for epoxy primer først Nei, NilsPils skrev for 21 timer siden: . Bruk først noe som trenger godt inn i endeveden. Det kan være en fortynnet lakk, gjerne enkomponent, til veden er mettet. Epoxy er ikke særlig penetrerende. Jeg ville hørt på NilsPils. Redigert 9.Mars.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
enslagsgjest Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 (redigert) I dekk med balsakjerne er det ganske vanlig å forsegle med fortynnet epoxy etter man har borret hull. Redigert 9.Mars.2021 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 enslagsgjest skrev 12 minutter siden: I dekk med balsakjerne er det ganske vanlig å forsegle med fortynnet epoxy etter man har borret hull. OK . ? Gjerne for meg hvis den blir pentrerende nok. Hva bruker du til å fortynne epoxy .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jens_P Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Bruker epoxy som ikke er fortykket. Treverket/kjernematerialet skal ikke impregneres, de skal bare lages en vanntett barriere. Når treverk limes ellers med epoxy bør flatene primes med ufortykket epoxy før epoxy fortykket for styrke påføres. Priming og liming gjøres i en operasjon før priming herder. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Jens_P skrev for 1 time siden: Bruker epoxy som ikke er fortykket. Men her var det snakk om forsegling av kryssfiner. Da er det god praksis å bruke noe penetrerende som metter veden før forsegling. Epoxy er lite penetrerende. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jens_P Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Viktigste er å holde vannet ute. Om man velger pentrerende oljer eller legger en tett "membran" med epoxy spiller liten rolle. Er mange veier til Rom. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Explorer Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Skjønner at det er endel meninger rundt dette og er takknemlig for alle svar. Jeg skjønner at det mest sannsynlig er best med noe som penetrerer noe ned i veden, hvis man bare legger ett tykt lag epoxy på toppen så er det jo en sjans at det kan sprekke og fukt kan komme inn over tid. Biltemas epoxyprimer kan tynnes ut med tynner nr 4, epoxyprimeren er jo ganske tynn ifra før, så med en liten skvett nr 4 i på første strøk så må jo det penetrere noe ned, så avslutter jeg med ett eller to strøk til for å få en vanntett barriere, kan ikke skjønne at det ikke skal bli bedre enn å bare kline det inn med Tech-7. Eller????? Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 NilsPils skrev for 17 timer siden: OK . ? Gjerne for meg hvis den blir pentrerende nok. Hva bruker du til å fortynne epoxy .? Tynner nummer 17 er til å fortynne epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Explorer skrev for 4 timer siden: Skjønner at det er endel meninger rundt dette og er takknemlig for alle svar. Jeg skjønner at det mest sannsynlig er best med noe som penetrerer noe ned i veden, hvis man bare legger ett tykt lag epoxy på toppen så er det jo en sjans at det kan sprekke og fukt kan komme inn over tid. Biltemas epoxyprimer kan tynnes ut med tynner nr 4, epoxyprimeren er jo ganske tynn ifra før, så med en liten skvett nr 4 i på første strøk så må jo det penetrere noe ned, så avslutter jeg med ett eller to strøk til for å få en vanntett barriere, kan ikke skjønne at det ikke skal bli bedre enn å bare kline det inn med Tech-7. Eller????? Ingen problemer å fortynne epoxy så den blir penetrerende. Biltemas epoxy maling kjenner jeg ikke databladene godt nok på til å kunne anbefale verken det ene eller andre. Men Jotuns sitt epoxy malings system som vi bruker mye til subsea konstruksjoner så bruker vi tynner nummer 17 til epoxy. Data blad: https://www.jotun.com/Datasheets/Download?url=%2FTDS%2FTDS__553__Jotun+Thinner+No.+17__Nor__NO.pdf Kan kjøpes her: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/maling-og-tilbehor/lakk-og-spray/jotun-jotun-thinner-no.-17-0.5l/ eller her: https://www.thansen.no/baat/pleie-vedlikehold/maling-og-lakk/jotun-tynner-nr.17-0-5-liter/n1202552/pn1215851/ Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.