Fjell&hav Startet 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2021 Hei, jeg skal flytte en gammel nordlandsbåt ca 30fot (600kg) som har en 9,9HK montert på ripa. Jeg har tidligere flyttet en 25fots seilbåt (plast, 1,3tonn) med tilsvarende motor og 20liters tank hvor jeg gikk i 5 timer (ca 50km / 27 nautisk mil) uten å måtte etterfylle. Jeg antar at en nordlandsbåt går omtrentlig like godt/lett i sjøen (kanskje bedre?). Jeg har en eksterntank på 20liter, samt en reservetank på 10liter. Er det optimistisk å tenke at med fulle tanker, flatt hav og null vind kan jeg klare 3 dagsetapper uten å etterfylle? Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Du bør regne 5 liter forbruk pr time på en 9.9 to-takt på full gass. Er den oppjustert til 15 hk må du regne 8 liter pr time. Er vel greit å legge inn 25% sikkerhetsmargin om du ikke er veldig glad i å ro. Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Kor lang er ein dagsetappe? Eg har gått 100 kilometer på ein dag, hugsa at eg tanka opp etter 60 kilometer. Dette var med ein 27 fots seglbåt på 2,7 tonn på flatt vatn og utan vind. Motoren var ein totakts 9,9. 24 liters tank. Har også hatt tilsvarande etappe med 4-takts 6 hestar, 25 fots seglbåt og 1,5 tonn, flatt vatn og vindstille. Etterfylte då ein gong, merk at tanken då var 12 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Fjell&hav Svart 7.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Takker for innspill! Planen er dagsetapper på ca 70km i 14 dager (så det blir en grei seilas...) Sannsynligvis vil det være mulig å tanke opp annen hver dag, så suplerer med 2x 20l reservekanner. Da er det 70liter i bagasjen og da bør det være mulig å komme fram, selv med motbør. Planen er selvsagt akkurat perfekt seglevind, så forbrukes holdes på et minimum! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2021 blir jo en grei vannlinjelengde på en 30 fots nordlandsbåt, så burde vel greit klare 6 knop i vindstille? Blir da 36 nm på 6 timer, og med et forbruk på 5 l/t som antydet lenger opp blir det 30 liter pr dag (jeg innbiller meg at det blir litt lavere med en 4t?) hvaslags 9,9 er det? til dette bruket vil nok en "high thrust" modell med lav giring og stor propell funke endel bedre enn en typisk "jollemotor" med propell tilpasset mer fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.