Jump to content

Maling av sider innvendig i båt?

Campingcruisern

Recommended Posts

Vi holder på å rive ut en kjøkkeninnredning i vår Fjord Weekender 24. Vi har tenkt å bygge opp en ny innredning tilpasset vårt bruk i Eik og male den gamle innredningen i båten som er i Teak og delvis vannskadet. Bak den gamle innredningen er man rett på glassfiberen og dette ser ikke noe særlig ut så vi ønsker og renske opp og male før vi setter opp ny. Men hva maler vi med? 2 komponent polygloss maling?  I tillegg er det over benkene videre bortover veggene i båten lagt skrogtrekk men med dårlige skjøter og slikt, så det ser ikke så pent ut. Er det mulig å sparkle og male over dette? I tilfelle med hva? Har tenkt å male innredning med Shipolin (Benker og tak og veggflater som er tynne teakplater) .

På veggen som skiller salong fra alkove er det en slags strielignende sak? Kan dette også males med Shipolin? Det enkleste hadde jo vært om jeg slapp å male med mange forskjellige malingstyper på det forskjellige underlagene. 

Skrogside bak gammel kjøkkeninnredning :IMG_20210307_165102.jpg.d3804ee8c0acc17608537cae2bdf0096.jpg

Skrogtrekk over benker :

IMG_20210307_172519.jpg.4093a0e299b2677f238ba1e4f90573dc.jpg

Strielignende vegg mellom salong og alkove:

IMG_20210307_174314.jpg.023cd2cd22c16a6c05047dfe98315573.jpg

Vdub skrev for 13 timer siden:

Malte min åpne teine/fiskebåt innvendig med shipolin for noen år siden og det henger like godt enda, men det tok lang tid før den herda.

0A8A5C05-830D-4C84-8C85-E36D2EDBB640.jpeg

Direkte på glassfiber som inne i båten min bak gammelt kjøkken dette eller? IMG_20210307_165102.jpg.d3804ee8c0acc17608537cae2bdf0096.jpg

Hva har folk brukt shipolin til? Kan det brukes på både glassfiberen, skrogtrekk, treverket og det strielignende stoffet på veggen her? Og brukes i tilfelle grunning som vinyl primer på alt dette da?

Eller bør jeg bruke noen annen maling på noe av dette? 

Sparkling av skrogtrekk har ingenting for seg. Om skjøtene er stygge ville jeg heller har byttet trekket.

Shipolin er en veldig myk maling, jeg ville heller ha brukt en oljebasert interiørmaling på plater etc. Rett på skrog er tokomponent veldig bra, den blir hard, slitesterk og lett å vaske. Men om belastningen ikke er stor funker enkomponent også greit. 

Husk å fjerne all løs lakk før du maler fineren, ellers så blir løsningen kortvarig. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 2 minutter siden:

Sparkling av skrogtrekk har ingenting for seg. Om skjøtene er stygge ville jeg heller har byttet trekket.

Shipolin er en veldig myk maling, jeg ville heller ha brukt en oljebasert interiørmaling på plater etc. Rett på skrog er tokomponent veldig bra, den blir hard, slitesterk og lett å vaske. Men om belastningen ikke er stor funker enkomponent også greit. 

Husk å fjerne all løs lakk før du maler fineren, ellers så blir løsningen kortvarig. 

Ja det ser ut som om noen skjøter har mellomrom. Noen av de har forrige eier lagt silikon eller noe mellom som har en annen nyanse og blir veldig tydelig. Sikkert ett par cm bred. 

Hva slags oljemaling ville du ha brukt på salongbenker, vegger og tak som er av Teak da? Hadde tenkt å pusse over alt først ja. 

Jeg ville ha gått for Lady Supreme Finish i ønsket glansgrad. Dette er en oljebasert vanntynnbar maling som burde egne seg bra til deres bruk. 

Dere kan selvfølgelig fuge skrogtrekket og male det med f.eks Shipolin som er noe elastisk, men dere blir neppe fornøyd med resultatet. Så da synes jeg det er like greit å gjøre det skikkelig med en gang. Av med det gamle, på med det nye. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Knude skrev for 2 timer siden:

Skjønner ikke helt hva som skal males men shipolin eller bengalakk går greit på glassfiber. Om man kan male skrogtrekk aner jeg ikke men det steieliknende trekket er sannsynligvis "Galoon" noe pvc greier fra svunnen tid. Prøv en skjult plass!

Ja ble vel litt rotete dette innlegget, ettersom det baller på seg hva jeg ønsker å male etter som diverse flater og møbler viser sin sanne side etter som man river og/eller studerer ting nærmere. 

Når vi fjernet kjøkkeninnredning kom man liksom rett på skrogsiden under. Der var det møkkete og jævlig, så ønsket rengjøre og male det så det så bedre ut før man bygger opp nytt kjøklen(Der ser det ut som det er slik glassfiber eller noe) :IMG_20210308_130139.thumb.jpg.7575169860ad007eccd32cc9603b2077.jpg

Samme under benkene:

IMG_20210308_130116.thumb.jpg.5af9f3df5c3c8e2bb818c7fe5dc05648.jpg

Tenkte kanskje at der burde man male med 2 komponent som Hempel polygloss eller noe? 

Vi har også hatt en litt vannskader fra vindu på diverse teakplater rundt om, og siden disse er dyre og erstatte, tenkte vi pusse ned og male hvitt på dette :

Toalettrommets vegger ut mot salong

IMG_20210213_102804.thumb.jpg.0359bef9a29547421512c859e6a027f5.jpg

Benkene som putene ligger på

IMG_20210213_102721.jpg.d87fe5bc66de385708582f2565b81e70.jpg

Teak plater i tak 

IMG_20210213_102729.jpg.5d46db775b2cc47cc96c83bd64a4ca35.jpg

Denne skilleveggen mellom salong/kjøkken og sovealkove er det som har noe strielignende materiale, som og er full av skruehull og er litt misfarget. Som dermed også hadde vært greir å sparkle litt og male:

IMG_20210213_102809.jpg.9091f8b03bf24cfd1feb65c65e4f3a7c.jpg

Mesteparten av skadene der er lakk som har sluppet taket. Om dere ikke vil male for enhver pris kan det være en ide å fjerne lakken med varmepistol og sikling, beise lett over med teakfarget beis og så lakke på nytt. 

index skrev 11 minutter siden:

Mesteparten av skadene der er lakk som har sluppet taket. Om dere ikke vil male for enhver pris kan det være en ide å fjerne lakken med varmepistol og sikling, beise lett over med teakfarget beis og så lakke på nytt. 

Har vel egentlig bestemt oss for at vi ønsker det lysere og mer moderne, og i og med at kjøkkenet skal lages på nytt og i Eik, så blir det penest med hvitmalt tror jeg. Og diverse detaljer i Eik. Synes det blir litt mørkt og tungt med teaken i salongen. 

index skrev for 6 timer siden:

Ikke dumt det. Men de lyse feltene er lakk som har sluppet taket. Dette bør fjernes om malingen skal 

index skrev for 9 timer siden:

Jeg ville ha gått for Lady Supreme Finish i ønsket glansgrad. Dette er en oljebasert vanntynnbar maling som burde egne seg bra til deres bruk. 

Dere kan selvfølgelig fuge skrogtrekket og male det med f.eks Shipolin som er noe elastisk, men dere blir neppe fornøyd med resultatet. Så da synes jeg det er like greit å gjøre det skikkelig med en gang. Av med det gamle, på med det nye. 

Man bør vel sikkert grunne treverket først? Hva slags grunning bør jeg bruke da? 

Knude skrev On 8.3.2021 at 10.44:

Skjønner ikke helt hva som skal males men shipolin eller bengalakk går greit på glassfiber. Om man kan male skrogtrekk aner jeg ikke men det steieliknende trekket er sannsynligvis "Galoon" noe pvc greier fra svunnen tid. Prøv en skjult plass!

Bruker man da Jotun Vinyl primer som grunning først på denne glassfiberen inne i båten?

index skrev On 8.3.2021 at 11.59:

Hva slags fugemasse duger best til skrogtrekk? (Som og kan males over hvis jeg kommer på det) 

Redigert av Campingcruisern (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...