O_K
Det har vært dårlig med oppdateringer fra meg her i det siste året, blir rett og slett for mye annet som skjer om sommeren til at jeg rekker å oppdatere, og om vinteren så er det andre ting enn båt som er i fokus.
Jeg fikk installert en 100Ah LiFePO4 batteri, solceller og laderegulator. Nye kabler fra batteri til hovedbryter og nytt opplegg. 0-1-2-1+2 bryter er nå egentlig ren motorbryter, men med mulighet til å isolere hvert enkelt start-batteri. Egen bryter ble montert på forbruk, som kommer direkte fra det nye LiFePO4 batteriet.
Før:
Nesten ferdig
Ønsket er at jeg alltid skal kunne koble batteriene fra hverandre. Får man en kortslutning i en av cellene i et blybatteri så vil spenningen falle. Er to batterier parallellkoblet da så vil det friske batteriet mate strøm inn i det dårlige og man tar fort knekken på hele batteribanken. Jeg hadde en ide om å koble inn hvert batteri via et rele som ikke ville aktiveres om batterispenningen var for lav, men det blir for komplisert og for mye rart som kunne skape problemer.
Er også på andre måter litt pirkete når jeg først skal gjøre noe. Usikrede kabler legger og fester jeg slik at de ikke er inntil hverandre, og de skal festes slik at om endene skulle løsne så skal den ikke rekke frem til motsatt pol. Dette har ikke Nidelv gjort når de bygget båten, noen jeg synes er litt rart. Det er masse plass, og kan gjennomføres uten å forlenge kabelstrekk noe særlig.
Den røde kablelen buntet sammen med alle de svarte har vært der fra fabrikk, den går fra batteri til generator, og er usikkret... Står på planen over noe som skal forbedres, jeg har lagt alle nye '+' kabler bak batteriene, og alle negative mellom batteri og motor. Bør gå greit å og rute om den siste også, bare ta den rundt LiFePO4 batteriet i forgrunn og til baksiden av batteriene, så minimerer jeg distansen kablene ligger inntill hverandre.
Fikk også noen smale solcellepaneler på targabøylen. Gir ikke veldig mye strøm, men nok til lensepumpe og vedlikehold av batterier når vi ikke er på tur.