Steihy Startet 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2021 I min Scanmar 35 sitter en Volvo Penta 2030, MS25 seildrev, fast propell med en ny girkasse mellom. Manualen er klokkeklar: Med fast propell skal den gå i fri under seiling. Det står ikke hvorfor - om det er for å skåne utstyret, eller kun for at propellen ikke skal bremse... Det gir ganske mye lyd. Jeg trenger ikke se hverken på logg eller omgivelser for å vite hvor fort det går, jeg hører det på lyden. Jeg lurte på om det skulle være sånn, og spurte merkeverkstedet som byttet girkassa om det var normalt. Han svarte ikke direkte på det, men mente bestemt at jeg burde ha den i gir etter som det over tid ville slite på girkassa å bli dradd rundt sånn. Jeg vet ikke om det låter mer eller anderledes med den nye kassa, jeg hadde den gamle alltid i akterover da jeg var vant med foldepropell fra båten før. Er det noen med erfaring, seildrev/fast propell? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
leopard Svart 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2021 (redigert) Det står det samme i min manual, fast propell i fri og folde propell kan stå i revers. Har forstått det sånn at fast propell i gir under seiling kan i verste fall klare å dra motor rundt. Jeg deler din erfaring med lyd, var en god grunn til at vi gikk over til folde propell. En drøm å seile uten den lyden. Redigert 8.Mars.2021 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2021 Noen gearkasser tåler å la propellen svive under fart, uten at motoren går, andre ikke, da de ikke får smøring. Vil tro at propell i fri bremser mindre. Men at en propell skal klare å dra motoren rundt tviler jeg litt på. I min båt var det arrangert en brems på propellaksel, men det er jo no dritt å huske på å fri ut den ved en eller annen hurtigmanøver. Nå har jeg maxprop, og har eliminert problemet. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Tja..tror jeg ville vurdert det litt ut fra hvor mye propellen egentlig bremser. Er det kun marginalt, ville jeg "låst" propellen, sånn for sikkerhetsskyld. Spørs jo også litt hva slags seiling du bedriver, tur/regatta? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 En fast propell i gir bremser like mye som en bøtte med vann som blir slept etter båten. Faste propeller skal stå i fri under seiling. Foldepropeller skal stå i revers. Det durer og rister noe voldsomt i "unnabakke" ned bølger når propellen går rundt, men det går bra. Var litt nervøs i medvindsseiling over Atlanterhavet med propellen i fri, men både motor og gir overlevde. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Et trust/rulingslager holder sikkert to turer jorden rundt. Vi har da virkelig slike lagre i pumper/turbiner/el.motorer som går årevis på 3600 rpm. Trykklageret i Hulda er det originalmonterte, over 20 år gammelt. Det man absolutt bør være forsiktig med, er girkasser der clutcher går tørre og brenner om propellakslingen snurrer uten at motoren går. Og båter med hudrauliske gir får uansett ikke stoppet snurringen om det er montert fast propell. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 10.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 BØstrøm skrev On 8.3.2021 at 18.27: Nå har jeg maxprop, og har eliminert problemet Og nå har jeg lest litt om Maxprop, og ble veldig interessert. Mulig det er gamle tråder om temaet her, men kunne du si litt om din erfaring? Det med støy er åpenbart, men ytelse ellers? Hvor kjøpte du den? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Midtpinne Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Hulda skrev for 16 timer siden: [...] Det man absolutt bør være forsiktig med, er girkasser der clutcher går tørre og brenner om propellakslingen snurrer uten at motoren går. Og båter med hudrauliske gir får uansett ikke stoppet snurringen om det er montert fast propell. Jepp, jeg må starte opp minimum hver fjerde time for å kjøle clutchen. Uansett om jeg har den i gear eller ikke så starter den å snurre ved ca. 3 knop. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Kiwiprop gir så lite motstand (også ved rett skråstilt aksel) at den står stille selv i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Hvis jeg hadde fått en halvmeter Kiwi-prop. til 5000 kroner skulle jeg vurdert anskaffelse. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Steihy skrev for 2 timer siden: Og nå har jeg lest litt om Maxprop, og ble veldig interessert. Mulig det er gamle tråder om temaet her, men kunne du si litt om din erfaring? Det med støy er åpenbart, men ytelse ellers? Hvor kjøpte du den? Den kjøpte jeg ubetydelig brukt i Lisboa for 1000 Euro. Lå en til salgs på Finn for ca ett år siden, men det var vel min størrelse. Prøv å få tak i brukt. Ellers så er de meningsløst dyre. Erfaringen min er positiv. Måtte bare øke stigningen flere hakk i forhold til hva Progress Ingeniørfirmaet mente. Sparker greit ifra nå. Fungerer like bra når jeg bakker. Når jeg skrur av motoren, lar jeg gearet stå innkoblet, og propellen seilretter seg, og akselen forblir i ro. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 BØstrøm skrev 6 minutter siden: Ellers så er de meningsløst dyre 125' + mva og frakt sist jeg sjekket til min.. (Whisper 27") Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Hulda skrev 41 minutter siden: Hvis jeg hadde fått en halvmeter Kiwi-prop. til 5000 kroner skulle jeg vurdert anskaffelse. Den er sikkert ikke egnet for alle, var bare ment som en kommentar fra en novise som tilfeldigvis har en slik på båten som ble kjøpt i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Neida, bra for alle. Det er bare at en slik propell vil sprenge budsjettet. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 (redigert) Her er link til en test Yachting Word utførte for et par år siden, mye bra info både om fast propell og foldepropeller http://www.flexofold.com/upload_dir/docs/Test_YachtingMonthly_low.pdf jeg skiftet selv til flexofold, og fikk en «ny» båt Redigert 10.Mars.2021 av Bjørkski (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.