Jump to content

Propell frikoblet eller i gir under seiling

Steihy

Recommended Posts

I min Scanmar 35 sitter en Volvo Penta 2030, MS25 seildrev, fast propell med en ny girkasse mellom. Manualen er klokkeklar: Med fast propell skal den gå i fri under seiling. Det står ikke hvorfor - om det er for å skåne utstyret, eller kun for at propellen ikke skal bremse...

Det gir ganske mye lyd. Jeg trenger ikke se hverken på logg eller omgivelser for å vite hvor fort det går, jeg hører det på lyden. Jeg lurte på om det skulle være sånn, og spurte merkeverkstedet som byttet girkassa om det var normalt. Han svarte ikke direkte på det, men mente bestemt at jeg burde ha den i gir etter som det over tid ville slite på girkassa å bli dradd rundt sånn.

Jeg vet ikke om det låter mer eller anderledes med den nye kassa, jeg hadde den gamle alltid i akterover da jeg var vant med foldepropell fra båten før.  

Er det noen med erfaring, seildrev/fast propell? 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Det står det samme i min manual, fast propell i fri og folde propell kan stå i revers.

Har forstått det sånn at fast propell i gir under seiling kan i verste fall klare å dra motor rundt. 

Jeg deler din erfaring med lyd, var en god grunn til at vi gikk over til folde propell. En drøm å seile uten den lyden.

Redigert av leopard (see edit history)

Noen gearkasser tåler å la propellen svive under fart, uten at motoren går, andre ikke, da de ikke får smøring. Vil tro at propell i fri bremser mindre. Men at en propell skal klare å dra motoren rundt tviler jeg litt på. I min båt var det arrangert en brems på propellaksel, men det er jo no dritt å huske på å fri ut den ved en eller annen hurtigmanøver. Nå har jeg maxprop, og har eliminert problemet. 

En fast propell i gir bremser like mye som en bøtte med vann som blir slept etter båten.

Faste propeller skal stå i fri under seiling. Foldepropeller skal stå i revers.

Det durer og rister noe voldsomt i "unnabakke" ned bølger når propellen går rundt, men det går bra. Var litt nervøs i medvindsseiling over Atlanterhavet med propellen i fri, men både motor og gir overlevde.

Et trust/rulingslager holder sikkert to turer jorden rundt. Vi har da virkelig slike lagre i pumper/turbiner/el.motorer som går årevis på 3600 rpm. Trykklageret i Hulda er det originalmonterte, over 20 år gammelt.

Det man absolutt bør være forsiktig med, er girkasser der clutcher går tørre og brenner om propellakslingen snurrer uten at motoren går.

Og båter med hudrauliske gir får uansett ikke stoppet snurringen om det er montert fast propell. 

BØstrøm skrev On 8.3.2021 at 18.27:

Nå har jeg maxprop, og har eliminert problemet

Og nå har jeg lest litt om Maxprop, og ble veldig interessert. Mulig det er gamle tråder om temaet her, men kunne du si litt om din erfaring? Det med støy er åpenbart, men ytelse ellers? Hvor kjøpte du den?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Hulda skrev for 16 timer siden:

[...]

Det man absolutt bør være forsiktig med, er girkasser der clutcher går tørre og brenner om propellakslingen snurrer uten at motoren går.

Og båter med hudrauliske gir får uansett ikke stoppet snurringen om det er montert fast propell. 

Jepp, jeg må starte opp minimum hver fjerde time for å kjøle clutchen. Uansett om jeg har den i gear eller ikke så starter den å snurre ved ca. 3 knop.

Steihy skrev for 2 timer siden:

Og nå har jeg lest litt om Maxprop, og ble veldig interessert. Mulig det er gamle tråder om temaet her, men kunne du si litt om din erfaring? Det med støy er åpenbart, men ytelse ellers? Hvor kjøpte du den?

Den kjøpte jeg ubetydelig brukt i Lisboa for 1000 Euro. Lå en til salgs på Finn for ca ett år siden, men det var vel min størrelse. Prøv å få tak i brukt. Ellers så er de meningsløst dyre.

Erfaringen min er positiv. Måtte bare øke stigningen flere hakk i forhold til hva Progress Ingeniørfirmaet mente. Sparker greit ifra nå. Fungerer like bra når jeg bakker. 

Når jeg skrur av motoren, lar jeg gearet stå innkoblet, og propellen seilretter seg, og akselen forblir i ro.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...