Sørlandet2
Disse trådene kommer opp ganske jevnlig.
Å svarene som kommer ser også ut å være de samme. Når jeg gikk til Danmark for " " år siden, i " " måned så var været helt fantastisk/jævelig.
Med mindre noen er synsk, så vil jeg si det er vanskelig å si hvilken dag/måned som er rett. Men sitter nå på Sørlandet og kan fortelle at i dag hadde det vert fantastisk.
Men det er du som ansvarlig kapein som må ta de vurderingene. Du må bli godt kjent med båten du skal være kaptein på. Se til at du har nødvendig nødutstyr. Sette deg inn i all metrologisk innformasjon. Sette deg inn i navigasjon du har tilgjengelig på skuta di. Og ikke minst Din erfaring som skipper.
Når alt det er gjort så har DU mulighet å gjøre en fornuftig vurdering. Det blir heilt feil å si at første helg i Juni så SKAL jeg dra, fordi da pleier været å være bra. Mulig du kan dra da. Men vær forberedt på at du reiser ned. Så ser du at været ikke ble som planlagt. Kanskje motoren ikke fungerer som den skal. Kanskje noe i riggen ikke er på stell. Kanskje topp-lanterna ikke fungerer. Oa. Da må du kanskje dra hjem uten båt å prøve en annen gang, med de kostnadene det medfører. Samtidig være forberedt på å ligge værfast underveis.
Men når alt det er gjort, så vil jeg tro du får en fantastisk tur. Kos deg. Bare husk å gi deg god tid, og alltid en plan B, og det er DU som er ansvarlig for skuta.