rækanes Startet 8.Mars.2021 Del på Facebook Startet 8.Mars.2021 Hva tid på året er det tryggest å seile? Jeg har skjønt det det er langt og værhardt, og jeg tar gjerne imot tips for å planlegge reisen. Har ikke så mange bilder av båten enda, så jeg bruker et som ligner. Sitér dette innlegget Link to post
rækanes Svart 8.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 (redigert) 2 stykker jeg har forhørt meg med foreslår jeg venter til mai. Men det er da jobben jeg vurderer å ta starter opp. Vil jo helst ta med båten først som sist. Hva ville du gjort? Redigert 8.Mars.2021 av rækanes dansk er ikke norsk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mars.2021 Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Kommer jo an på været det. Er vel 1 døgn. Burde være ok i påsken Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 8.Mars.2021 Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Planlegger du stopp på veien, eller ett strekk? Ett strekk ville jeg synes var langt. Dette kommer helt an på din erfaring og på hva slags utstyr du har å lene deg på underveis.. Skagen-Arendal (som ca er korteste vei over) er omtrent 80nm tatt fra husken. Gjør du 5 knop er det 16 timer. Nå vet jeg ikke hvor i dk du seiler fra, men fra f.eks Hanstholm-Stadt er det ca 358 nm hvis du går i noenlunde rett linje utafor hele kysten. @Bitteliten- det er mere enn 1 døgn! Årstid vet jeg ikke så mye om annet enn at det kommer an på været. Det kan være kjempefint, men kaldt. Har du varme er det et pluss.. Jeg seilte fra københavn og nordover for 2 år siden i starten av april. Kjempefint det, men jeg ville beregnet et par uker på hele turen, for man behøver tid til å vente på et godt værvindu. Kommer du først over til Norge kan du sikkert legge båten noen dager et sted evt, og fortsette videre senere nå som det er utafor sesong. Sørvestlandet er åpent og værutsatt, men når du først kommer deg over lista-jærens rev, så blir muligheten for å gå i le for land bedre og bedre oppover.. men siden du spør om sesong, så er det i utgangspunktet ingenting i veien med april.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Shore Svart 8.Mars.2021 Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Jeg hentet min 27 fots seilbåt på Fyn, seilte kysten opp til Læsø, over til Gøteborg og seilte til Fredrikstad 2 uka i mai, da var det grei temperatur. Brukte 6- 7 dagsetapper, men seilte alene så overdrev ikke hver etappe. Var rimelig heldig med vind og vær. Har ikke kjempeerfaring med å beregne seiltid, og selvsagt avhengig av hvor i Danmark du seiler fra, men for meg høres det fornuftig ut som seilfred anslår, et par uker. Går fort det og det er vel heller ikke en skarpseiler du har? Men det er stor forskjell på å seile fra vestkysten, kontra østkysten av Danmark, det er dager i forskjell der. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
rækanes Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 (redigert) 9 hours ago, seilfred said: Stopp eller strekk? @seilfred Den har ikke rekkevidde til å gå i et strekk, så det må bli noen stopp. Kristiansand høres da ut som et godt sted å vente på en åpning. Det er dieselbrenner ombord, men det går fra samme tanken som motoren. Jeg har ikke så mye erfaring å støtte meg på enda, så om nødvendig legger jeg opp til neste sesong, med erfaren mannskap. Men jeg vil jo helst ha gang på det. Det må da være en balansegang å finne med tanke på forsiktighet. @Shore Siden jeg er i Sønderjylland blir østkysten en omvei. Et par uker høres vagt ut, men er samme estimat jeg ble forespeilet av en eldre kar. Redigert 9.Mars.2021 av rækanes Formatering (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Ok, det gir mening. Er du på Sønderborg-siden eller vestsiden av Jylland?, det forstod jeg ikke helt, og det påvirker om du går over fra Skagen eller hanstholm. Vi er mange her inne som kjenner områdene godt, så jo mer du deler, også mtp båttype, motorstørrelse o.l., jo bedre og mere spesifiserte svar vil du få. Jeg misunner deg turen, det kan virkelig være fantastisk. Som sagt, april kan være kjempefint, men tenk på at når temperaturen er 4-5 grader på sjøen så kan kulda bite skikkelig i kombinasjon med at man er stillesittende i laaang tid på en overfart. seiler du solo? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Roger jo Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Forstår det slik at du er på Vestsiden av Danmark, men Thyboroen Mandal cs 83 Nm Hanstholm til Mandal ca. 67mn. Fra Easberg til Thyboroen ca 85Nm Blir bare synsing når en ikke vet hvor du starter. I går og i dag var/er det "flatt" Onsdag slik så en må ha god tid. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
rækanes Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Jeg er ved Sønderborg, så turen vil vel heller gå forbi skagen. Tanken på å seile rett til det mest værharde området langs norskekysten, gir meg grunn til betenkning, så jeg la ut en annonse med litt info om båten. https://www.dba.dk/parant-motorsejler-aarg-1980/id-1077197039/ Den kan stå i opplag i maks 2 sesonger, ettersom de skal ha en aktiv havn. Jeg får inntrykk av at man må være parat og på vent etter riktig forhold. Vil solo seiling frarådes? Jeg har seilkurs, men er ellers høvelig fersk. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 (redigert) Disse trådene kommer opp ganske jevnlig. Å svarene som kommer ser også ut å være de samme. Når jeg gikk til Danmark for " " år siden, i " " måned så var været helt fantastisk/jævelig. Med mindre noen er synsk, så vil jeg si det er vanskelig å si hvilken dag/måned som er rett. Men sitter nå på Sørlandet og kan fortelle at i dag hadde det vert fantastisk. Men det er du som ansvarlig kapein som må ta de vurderingene. Du må bli godt kjent med båten du skal være kaptein på. Se til at du har nødvendig nødutstyr. Sette deg inn i all metrologisk innformasjon. Sette deg inn i navigasjon du har tilgjengelig på skuta di. Og ikke minst Din erfaring som skipper. Når alt det er gjort så har DU mulighet å gjøre en fornuftig vurdering. Det blir heilt feil å si at første helg i Juni så SKAL jeg dra, fordi da pleier været å være bra. Mulig du kan dra da. Men vær forberedt på at du reiser ned. Så ser du at været ikke ble som planlagt. Kanskje motoren ikke fungerer som den skal. Kanskje noe i riggen ikke er på stell. Kanskje topp-lanterna ikke fungerer. Oa. Da må du kanskje dra hjem uten båt å prøve en annen gang, med de kostnadene det medfører. Samtidig være forberedt på å ligge værfast underveis. Men når alt det er gjort, så vil jeg tro du får en fantastisk tur. Kos deg. Bare husk å gi deg god tid, og alltid en plan B, og det er DU som er ansvarlig for skuta. Redigert 9.Mars.2021 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rækanes Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Just now, Sørlandet2 said: det er DU som er ansvarlig for skuta Ja, helt klart, men nå er jeg lydhør nok til å oppsøke innspill fra de mer erfarne. Turen i seg selv blir utvilsomt et minne for livet, men plan B, C og videre utredes mens jeg vurderer risikoen. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Østkysten av Jylland kryper du oppover i mer eller mindre det tempoet du vil. Det er ikke langt mellom havnene. Går du 100 nm om dagen (det er skikkelig langt synes jeg!!), så når du Skagen på 2 dager. Jeg ville beregnet minst det dobbelte. Herfra er du prisgitt værmeldingen på spesielt 2 strekk: Skagen-Norge (hvornå det blir), og fra rundt Lindesnes-Stavanger ca. (Boknafjorden og sletta er heller ikke noe å tøyse med, men det er kortere strekk. ) Her må man uansett stoppe opp og ta en nøye vurdering av været, for når du først legger ut, så er der ikke så mange retrett-muligheter på veien. Forsåvidt enig i det @Sørlandet2 skriver, men nå deler jeg min erfaring så du har noe å sammenligne med. Vi lå 5 dager i Skagen og ventet, 1 uke i Mandal, og 4 dager i Farsund før vi hadde akseptable forhold og til slutt kom oss til Tananger. Det er selvfølgelig ingen fasit på hvordan det er, men blot en beskrivelse av at dagene flyr når man må vente på riktige forhold, og det må man på de stedene. Jeg nevnte 2 uker over, men det er nok et snaut estimat når jeg tenker meg om og iberegner det jeg forstår du har i erfaring og båtstørrelse. Her ville jeg lagt på i hvertfall en uke om ikke mer.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Sørlandet2 Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 seilfred skrev 41 minutter siden: Forsåvidt enig i det du @Sørlandet2 skriver, men nå deler jeg min erfaring så du har noe å sammenligne med. Var ikke for å arrestere deg for det du skriver. Bra du deler dine erfaringer. Mye nyttig informasjon. Og samme til trådstarter. Bra du søker innformasjon. Med det så blir du istand til å ta gode avgjørelser. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 (redigert) Du får mye god erfaring på turen opp til Skagen det er over 200Nm. Det første jeg hadde gjort var få sjekket/ rengjort dieseltanken så du ikke får en overraskelse fra den kanten. Sjekk at pakningen på tanklokket er ok så det ikke kommer inn vann den vegen. Ligger du i i Sønderborg på nedsiden av brua er det bunkring på den andre siden, også Grønn diesel der i 2019. og noen reservefilter. Hvor stor er dieseltanken, Regner du fyrer så du bør finne ut hvor mange motortimer du greier på en tank. Har du liten tank så hadde jeg vurdert 1 eller 3 25 l kanner og kjøpt en elektrisk dieselpumpe laget et opplegg så en kan stikke sugeledningen oppi kanna og pumpe det rett på tanken. Hvilke Hjelpemidler har du til Navigering? her er VHF kanalplan for norden https://stockholmradio.se/wp-content/uploads/2020/05/VHF-kartan-Norden-2020.pdf Disse er ok.på vær. https://www.windy.com/nb/-Bølger-waves?waves,2021-03-11-12,57.412,9.822,8,m:fgKagn5 http://ifm.fcoo.dk/index.html#domain=denmark&level=0 https://www.dmi.dk/ https://www.yr.no/hav_og_kyst/tekstvarsel/ Redigert 9.Mars.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Nå har du fått mye bra info. Det er et antall slike spørsmål hvert eneste år her på baatplassen. Kunne vel vært en idé å søke litt rundt her. Du bør installere et program som f.eks. Windy. Internett har du hele veien, med unntak av hoppet fra Skagen til Norge. Generelt er det gunstigst fra starten av juni til midten av august. Men, en jeg snakket med i Grenå en august for et par år siden, hadde ligget inneblåste i Grenå med kuling fra øst i to uker. Midt i juli. Jeg ville i hvert fall ikke dratt før ville kunnet tatt turen uten votter. Det kan bli veldig rått, vått, kaldt. Sitér dette innlegget Link to post
rækanes Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Takk for all den gode infoen. Jeg søker gjerne rundt for mer tips, og flere innspill mottas med takk. 2 hours ago, seilfred said: Herfra er du prisgitt værmeldingen på spesielt 2 strekk: Skagen-Norge (hvornå det blir), og fra rundt Lindesnes-Stavanger ca. (Boknafjorden og sletta er heller ikke noe å tøyse med, men det er kortere strekk. ) Nå har jeg kjent en stund på været her hvor det er åpent, og det tar virkelig på hvis man ikke har ly. Brått kan det skifte også. 45 minutes ago, Roger jo said: Du får mye god erfaring på turen opp til Skagen det er over 200Nm. Jeg tenker også at "veien" blir litt til underveis, og hvis jeg skal være godt erfaren for å få god erfaring, stopper det i en catch-22. Dieseldyr kan være greit å vaske unna ja, og siden du foreslår flere reservefilter, mistenker jeg at dette kan være en dyrekjøpt erfaring. Den har 2 ekstrakanner med tut, men jeg har ikke målt motortid per tank enda. Til navigering har jeg papirkart og kompass, supplert med kart fra nettet. Hvis jeg flytter opp i forveien og tar turen til neste sesong, har jeg etter all sannsynlighet en fiksere løsning på plass. Kalde hender gjør det riktignok vanskelig å håndtere ting uten for mye kløning. Det er en stor begrensing bare i seg selv. Og jeg kan ikke nødvendigvis holde meg tørr, aner jeg. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Ta også god høyde for havtåka i Skagerak. Den kan komme utrolig fort på vår og tidlig sommer. Under hadde jeg ca 35 nautiske igjen til danskekysten, og noen minutter senere dukket et skip opp bare noen få hundre meter unna i tåka. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Sist jeg gikk Skagen Kristiansand var det ca 100nm. burde ikke være noe problem det med den båten. 5 knop i snitt er 20 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 rækanes skrev for 1 time siden: har 2 ekstrakanner med tut Kanner med TUT og ut på rekka i rom sjø , DEN TANKEN HAR DU IKKE LOV Å TENKR EN GANG. Det er sikkert Bio diesel da den er billigere på bensinstasjonene. Få brukt den opp fortest mulig. Til Info. Laget en rute Hals Limfjorden Farsund og Hals Skagen Farsund Hvem, som er først i Farsund kommer an på hvem som får best bør, omtrent like langt ca 190 Nm. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
rækanes Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 (redigert) Roger jo skrev 31 minutter siden: Kanner med TUT og ut på rekka i rom sjø , DEN TANKEN HAR DU IKKE LOV Å TENKR EN GANG. Okei-åkei jeg skal ikke driste meg på den måten. Mulig det er biodiesel, men det ble fylt på i fjor høst, nesten helt opp for å unngå fukt, og de har vært forseglet siden. Jeg kan etter det jeg ser, stå på kne i cockpiten for å fylle på, i tilfelle rottefella. Virker det for risky til grove forhold? Den har ikke tankmåler, og dieselbrenneren er påkoblet samme tank som motoren, så jeg behøver en pålitelig løsning i tilfelle motorstans.. Redigert 9.Mars.2021 av rækanes ..I sterk vind eller andre ulumske forhold (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 (redigert) Det du skal ha, er en slik: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/dieselpumper/hevertslange-008181/ Da setter du dieselkanna på en cockpitbenk, og så stapper du ene enden av slangen i kanna og den andre ned i påfyllingshullet. Så jokker du slangen litt, og så går resten av seg selv. Null søl, og du slipper å forlate cockpit. Redigert 9.Mars.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
rækanes Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Takk, hevert med enveisventil bør være enkelt nok selv for kalde hender. Sitér dette innlegget Link to post
rækanes Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2021 (redigert) Det sies at den nest lykkeligste dagen i en båteiers liv er når den blir kjøpt, etter dagen den blir solgt. Etter å ha vært i kontakt med så mange useriøse "kjøpere", begynner jeg å ane hvorfor, og kjenner at føtterne blir varmere, i så måte. Jeg undersøkte bunnen av dieseltankene, som er stadig ok, og de er fyllt opp og forseglet. Er det noe jeg bør vie oppmerksomhet til med tanke på oppbevaring, hvis jeg lar båten stå (i en hall) til jeg finner mannskap for sommeren '21? Tidsfristen for oppstart i ny jobb er for kort, til at min far gir tommel opp for stadferd '20. Redigert 25.Mars.2021 av rækanes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.