Jump to content

Rigging av 15 fot Terhi Saiman (ABS-plast), gode råd og tips mottas

Fjordfarer

Recommended Posts

Mitt første innlegg, og håper på noen råd og tips.

Har aldri seilt, men har en plastbåt på nesten 5 meter og 100 kg. (Theri saiman) Det er jo først og fremst en robåt, men jeg har lyst til å prøve den som en forsiktig seiler.

Hvilken seiltype/rigg vil en erfaren person anbefale? Er det luggerseil som gjelder i dette tilfellet?

Og jeg antar det ikke kan være så stort på en sånn båt.  Antall kvm2 seilareal?

Det er først og fremst en tanke å kunne krysse fjordene der det kjennes unødvendig å bruke krefter på å ro en time eller to, hvis man kan komme over på samme tid med vinden. Så poenget er altså ikke at det skal gå så veldig fort, men trygt.

De smale sundene og vikene langs land ros med glede. 

Håper på noen tips fra de med erfaring her.

Denne blir nok aldri en stor seiler. Hvis du vil drive med vinden og ha et hjelpeseil kan den fungere bra. Personlig ville jeg bare laget et råseil av en presenning. Hvis båten fungerer over all forventning kan du senere begynne å eksperimentere med andre seilformer, og hvor høyt mot vinden du greier å gå.

Vil også anbefale å lese tråden her, mye gull her spesielt fra @roeren

Om jeg husker rett skal det være how-to på hvordan lage seil av presenning der.

Jeg er en slags gjest

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...