Fjordfarer Startet 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2021 Mitt første innlegg, og håper på noen råd og tips. Har aldri seilt, men har en plastbåt på nesten 5 meter og 100 kg. (Theri saiman) Det er jo først og fremst en robåt, men jeg har lyst til å prøve den som en forsiktig seiler. Hvilken seiltype/rigg vil en erfaren person anbefale? Er det luggerseil som gjelder i dette tilfellet? Og jeg antar det ikke kan være så stort på en sånn båt. Antall kvm2 seilareal? Det er først og fremst en tanke å kunne krysse fjordene der det kjennes unødvendig å bruke krefter på å ro en time eller to, hvis man kan komme over på samme tid med vinden. Så poenget er altså ikke at det skal gå så veldig fort, men trygt. De smale sundene og vikene langs land ros med glede. Håper på noen tips fra de med erfaring her. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2021 Denne blir nok aldri en stor seiler. Hvis du vil drive med vinden og ha et hjelpeseil kan den fungere bra. Personlig ville jeg bare laget et råseil av en presenning. Hvis båten fungerer over all forventning kan du senere begynne å eksperimentere med andre seilformer, og hvor høyt mot vinden du greier å gå. Vil også anbefale å lese tråden her, mye gull her spesielt fra @roeren Om jeg husker rett skal det være how-to på hvordan lage seil av presenning der. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Fjordfarer Svart 8.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2021 Takk! Det blir da å prøve seg litt frem på dager med moderat vind og den rimelige presenningsvarianten til å begynne med ja. :) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2021 Hva med en brukt rigg og seil fra en optimistjolle? Enkelt i bruk, og ved å vippe opp bommen og rulle seilet rundt mast og bom er det raskt ute av veien. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Hadde satset på et enkelt spri seil selv om det vil få båten til å legge seg over noe mer enn rå seil som er rettende på skroget. Uten kjøl bør du lage et langt ror. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Atraque Svart 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Gammel tråd, men fant du ut en måte å rigge seil på en saiman? Har nettopp kjøpt en saiman selv og har lurt på det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.