Jump to content

Båthenger MED eller UTEN vugge/vippe?

Corvin17

Recommended Posts

Vil nok tro, og mene at der absolutt er fordeler med vugge/tipp på båthengeren. Har hatt en Tredal båthenger med tipp til en Askeladden jeg hadde, og syntes det var veldig lett og greit å få båten oppå denne , kontra en "fast" henger. Man slipper den "høye overgangen" før båten tipper over når hengeren tippes helt ned, Nå er vel prisen noe høyere på enkelte hengere med tipp, men kan i alle fall anbefale det.

Jeg har med, og vil ikke ha annet. Bruker ikke når jeg setter ut, men mye lettere å få opp når henger tilter.  Har en gammel Tredel. Båt er en tung 16 foter.

Virker som båten går grunnere med tilt, slik at jeg slipper å dunke båten i bunnen ved opptak. Men med utsetting er det motsatt. Bedre med stiv henger, så da låser jeg tilten. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Aldri hatt med tipp, aldri savnet det, men har hatt elvinsj som jeg vil anbefale. Hva er lettere enn å trykke inn en knapp og se at båten går ned, eller opp, helt uten anstrengelse og uten å trenge hjelp av andre?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg hadde uten vugge men skiftet til med vugge og jobben med å ta opp båten endret seg fra et slit til en lett jobb som 12-åringen lett gjør alene. Forskjellen er at uten vugge reiser båten seg med baugen høyt opp i luften og må tvinges ned igjen mens med vugge bare glir den rett opp på hengeren nesten vannrett, kjempeforskjell med gammel Askeladden 505 Excel med 100 Hk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mouche skrev 3 minutter siden:

men har hatt elvinsj som jeg vil anbefale.

Det er et poeng. Da jeg kjøpte ny henger bestilte jeg med el.vinsj fordi det var et slit å få båten opp uten. Vinsjen ligger i eske i garasjen nå og der har den ligget i en del år...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Naturligvis er det "greit" med el-vinsj, særlig hvis man har mye opp og ut med båten i løpet av en sesong. Men for oss som setter ut båten på våren, og opp igjen på høsten, altså to ganger, så ser jeg ikke behovet for "dra-hjelp", hvis man da ikke har en båt på "ett par tonn". Da er en tipp veldig greit å ha.

Kjøpte Bk henger med selvjusterende vugge med vippe. Hvis jeg må ha ny henger så blir det med samme opplegg. Kjempe fornøyd.. Har også ettermontert vinsj med fjernkontroll, stor fordel hvis du skal ta opp båten uten hjelp fra andre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...