Reisatjukk Startet 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2021 Aller først må eg si at ja eg har prøvd å søke på emne men uten å bli klokere... Har kjøpt og montert ny Vhf ombord ( min første ikke bærbare ). Er en Lowrance link 6 med 0,9 m glomex antenne på hardtop-tak på kanal 16 er det både høyt og klart og tydelig det eg høre ( alle båta,alle båta, dette er kystradio nord osv) men når eg går til arbeidskanal etter der eg er så får eg en sinnsyk lyd, som en metallisk hyling på noe måte, klassisk vanskelig å forklare, men helt helsikes lyd! er det noen som har tips, om det er noe innstilling noe sted eller? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Gjelder dette alle kanaler bortsett fra K16? Har du justert squelch'n? Har du pratet med noen på arbeidskanal? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Reisatjukk Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Squelch er vel justert helt ned, som eg har lært for ikke å «gå glipp av noe» , men er lite trafikk der eg holder på så det funke greit, er ikke masse støy.. har ikke prata med noen ennå, men radio hyler når det er noen som prate på arbeidskanal. Vil det hjelpe å squelche opp? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Det skal ikke "hyle" i det hele tatt. Sqelch stiller du slik at det akkurat blir stille når det ikke er noe trafikk. Kan det være en lokal støykilde ombord hos deg? Har du mulighet til å slå av alt annet i båten enn VHF'n? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Reisatjukk Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Av elektrisk utstyr ombord foruten vhf er det lite. Kombiplotter, wema tankmåler og lanterner er eneste som er på bestandig. ellers har eg et arbeidslys, men det er jo slukket omtrent alltid... squelch er rett da iallefall Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Når jeg kjøpte min V50 i sommer var det noe feil med den. Den ville ikke sende mer enn i noen sekunder. Jeg fikk ny på garanti. Tror jeg ville tatt kontakt med butikken. Om du ikke har prøvet radioen noe annet sted enn der du har båten nå kan forstyrrelsene komme utenfra. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 4 hours ago, Reisatjukk said: Kombiplotter, wema tankmåler og lanterner er eneste som er på bestandig. Er laternene av LED-typen ? Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Uh.... kanskje dumt spørsmål, men er VHF på EU kanaler ellers US kanaler? Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Reisatjukk Svart 10.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Lanterner er nok halogen. Kan ikke huske å ha sett noe om eu eller us kanaler, ska undersøke det dog, det er jo et tips:). Det er de «vanlige» kanalene da, L1++ F1++ osv.... Ellers om forstyrrelser er utenfra har jo eg et problem, bruke båten der eg gjør og sjeldent på langfart utenfor lokal fjord... Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 (redigert) Jeg har link 8 ,den hyler på samme måte når den ikke har gps signal. har du sett den opp for gps mottak , se siden 17 i manualen Redigert 10.Mars.2021 av zipp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Reisatjukk Svart 10.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Åhhh dæsken, der kan det være noe! da ska eg se om det er en manual å finne i en skuff og prøve! Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Reisatjukk skrev 24 minutter siden: Åhhh dæsken, der kan det være noe! da ska eg se om det er en manual å finne i en skuff og prøve! ftp://software.lowrance.com/Documents/Link-6S_UM_NO_988-11921-002.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Dette er en vanskelig problem, da kan 16 fungerer fint. Kanskje en tur til forhandler. Når du har støy, har du støy, men støy bare på et par kanaler??? Trur forhandler må bytte og du kan teste om det fungerer. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.