Jump to content

Dårlig lyd på vhf. Kun på arbeidskanal, kanal 16 ok.

Reisatjukk

Recommended Posts

Aller først må eg si at ja eg har prøvd å søke på emne men uten å bli klokere... 

Har kjøpt og montert ny Vhf ombord ( min første ikke bærbare ). Er en Lowrance link 6 med 0,9 m glomex antenne på hardtop-tak

på kanal 16 er det både høyt og klart og tydelig det eg høre ( alle båta,alle båta, dette er kystradio nord osv) 

men når eg går til arbeidskanal etter der eg er så får eg en sinnsyk lyd, som en metallisk hyling på noe måte, klassisk vanskelig å forklare, men helt helsikes lyd! 

er det noen som har tips, om det er noe innstilling noe sted eller? 

Squelch er vel justert helt ned, som eg har lært for ikke å  «gå glipp av noe» , men er lite trafikk der eg holder på så det funke greit, er ikke masse støy..  
har ikke prata med noen ennå, men radio hyler når det er noen som prate på arbeidskanal.   Vil det hjelpe å squelche opp? 

Det skal ikke "hyle" i det hele tatt. Sqelch stiller du slik at det akkurat blir stille når det ikke er noe trafikk. Kan det være en lokal støykilde ombord hos deg? Har du mulighet til å slå av alt annet i båten enn VHF'n?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lanterner er nok halogen. 
Kan ikke huske å ha sett noe om eu eller us kanaler, ska undersøke det dog, det er jo et tips:).   Det er de «vanlige» kanalene da, L1++ F1++ osv....

Ellers om forstyrrelser er utenfra har jo eg et problem, bruke båten der eg gjør og sjeldent på langfart utenfor lokal fjord... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...