Tor Arild
I båten min, en Galeon 440, får jeg etterhvert litt opphopning av vann i kjølsvinet.
Ved testing med grønnsåpe, så ble det klart at det er saltvann.
Det eneste som er i tilknytning til saltvann i kjølsvin er skroggjennomføring til kjøling aggregat og lensepumper.
Etter å ha sjekket skorggjennomføring både fra innside og utside ifbm stoffing, så er det friskmeldt. Jakten måtte fortsette.
Etterhvert fant jeg ut at det som regel var vann i kjølsvin etter turer der vi har ligget i 8-9knop, gjerne med litt sjø. Ergo ble fokuset rettet mot lensepumper.
Det viser seg at lensepumpene i forrom og mottorrom går opp til et felles punkt, nærmest en fordeler/samlemottak for vann på dekk sammen med pumpene bak i båten, og så er det to utløp rundt 10cm over vannlinjen. Når vi ligger i 8-9 knop med litt sjø, så vil disse utløpene være under vann, og pga høyde i maskinrom så virker det på meg som om svanehals ikke får nok høyde til å være over vannlinje i deplasementfart og pumpene vil etterhvert bli utløp for heverteffekten.
Jeg har anskaffet to 1 tomme enveisventiler, men det er fysisk ikke mulig for meg å komme bak til "samleboksen (se bilder) pga av eksosrør, aggregat og eksospotte. Nede i kjølsvinet så går leøseslangen inn under aggregatet og skottet er rett og slett for nære pumpen til å lure inn en enveisventil uten risiko for å "miste" slangen inn under aggregat.
Tenker derfor å forsøke å finne en enklere enveisventil som jeg kan sette inn i utløpet. Utløpet har en innvendig diameter på utsiden av skroget og kanskje det finnes en gummisak her med en klaff som holder vann ute i fart og som åpner når trykket i slangen øker ved vann på dekk eller pumper går? Noen som har innspill?
Fikk tips om at enveisventil kunne skape kavitasjon i pumpen, og i de også i USA ser etter en utvendig gummikappe a la den man har i feks en luftpumpe for gummibåter.
Mvh
Tor Arild