NilsPils Startet 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2021 Jeg legger om saltvannskretsen på tresnekka. Det er da fristende å bruke vanlig kobberør med kapilærlodding. Det er snakk om 15mm harde kobberrør med påloddete muffer, nipler og bend, slik som er/var valig i installsjoner i huset. Bør det gå bra? Jeg trenker da på muligheten for galvaniske problemer hvor loddetinnet blir tæret. Egntlig tror jeg det bør gå bra, men noen har kanskje erfaring fra båt og saltvann . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Flid Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Det er flere "korosjonsteknikere" her inne, de kommer nok med svar. Min tanke var at det kanskje var bedre med sølvlodding.... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Gikk nå veldig bra før i tida. Da var alle kobberrør på kjølekretsene loddet sammen med lodde tinn 60/40. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Bårdp skrev 4 minutter siden: Gikk nå veldig bra før i tida. Da var alle kobberrør på kjølekretsene loddet sammen med lodde tinn 60/40. Takk. Det var nettop noe sånt jeg ville vite. Det som gikk bra før går vel bra nå også. Ingen ting slår praktisk erfaring . . Nå ligger jo også kobber og tinn ganske likt og ganske høyt i spenningsrekka, og ikke så langt fra bly. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 De var like bra ette 25år på Sabben, skifter til syrefast da jeg ville ha inn en dren og det var enklere å få laget nytt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bårdp Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 Før i tiden var lodde tinn 60% tinn og 40% bly. Men nå er vel moderne loddetinn blyfritt. Men det har neppe noen betydning. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2021 60% tinn og 40% bly er lettere å lodde med enn blyfritt, og er fortsatt tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.