Jump to content

RS 232 til NMEA 2000 - oppsett av omformer

mons

Recommended Posts

Hei

Jeg vil ha headingen fra en egen antenne inn på NMEA 2000

Headingen kommer inn fra en antenne til denne splitteren/boksen; UPC 3005 - DNV approved NMEA Serial line splitter – NMEA buffer (overland.no)

Fra den kan jeg ta ut RS 422 og RS 232.

For å sende headingsignalet til NMEA 2000  (autopilot mm) vil jeg koble inn en omformer som heter Actisense NGW-1

View & Analyse NMEA Sentences - NMEA Reader Software - Actisense

Den blinker i den ene enden og viser da at den kommuniserer med NMEA 2000

For å kommunisere (få signaler fra) UPC3005 må den settes opp med rett baudrate ved hjelp av programmet NMEA Reader. Jeg har prøvd alle tilgjengelige baudrater, men får ikke kontakt.

Noen som har gode ideer på lur?

Hvordan kan jeg vite hvilken baudrate UPC3005 sender med når det ikke står i spec?

Regner med at jeg skal koble in på RS 232..

Mons

Den splitteren bufrer/forsterker nok bare signalet slik at du kan kople på flere lyttere, den endrer nok ikke baudrate - dvs at den sender videre med samme baudrate/paritet/stopbit som antenna sender ut.

Så spørs det hvilket signalnivå du får ut i andre enden, antar den UPC3005 gir ut samme spenningsnivå som den fores med (siden den kan fores med 1-20V). Actisense NGW-1 skal i alle fall tåle +/- 15V. Men hva UPC3005 gjør med signalet for å omforme fra NMEA0183 som vel typisk er 0 og 5/12V til RS232 som typisk er +/- 12V er ikke godt å si. I tillegg er muligens signalet ut invertert. Det står jo at ISO versjonen av Actisense skal klare NMEA, RS232/422/485 - men mulig alle disse parametrene må tilpasses i software. Ville holdt meg til det antenna sender og fiklet med de andre opsjonene om software tillater det.

Takker så langt.

Sjekker baudrate fra antenna og prøver å bytte om på polariteten. Kan dette ødelegge noe? Ngv skal blinke i den ene enden hvis den får inn Nmea 183, men blinker ikke. I andre enden blinker den vakkert for 2000.

Kobler kablene som skal inn i ups i en serieplugg (pinne 2,3 og 5) og inn på pc (via omformer serie/usb) for å endre oppsett og baudrate i ngv.

Da ser jeg dataene på 2000 nettverket og får tilgang til oppsett av Ngv.

Mons

Nå fikk Garmin (til venstre) input fra gps-kompasset (seanav 300) og ble helt enig med Olex (høyre) om headingen.

Autopiloten viser 50 grader for lite, men regner at det ordner seg når jeg kjører ny kalibrering på autopiloten.

Radaroverlegget ble også bra med en gang headingen ble nøyaktig.

20210311_195114.jpg

20210311_194438.jpg

Mons

Autopiloten registerer at gps-kompasset er på nett, men jeg får i første omgang ikke piloten til å bruke den til heading. Satte at piloten skulle bruke den til gps, så får jeg se når jeg får tid å kjøre kalibrering i dagslys. Kunne nok gjort det i mørke og regn i kveld, men har det ikke så travelt..

Skal sjekke evt offset også, men tror piloten takler det selv hvis de har rett heading.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...