mons Startet 10.Mars.2021 Del på Facebook Startet 10.Mars.2021 Hei Jeg vil ha headingen fra en egen antenne inn på NMEA 2000 Headingen kommer inn fra en antenne til denne splitteren/boksen; UPC 3005 - DNV approved NMEA Serial line splitter – NMEA buffer (overland.no) Fra den kan jeg ta ut RS 422 og RS 232. For å sende headingsignalet til NMEA 2000 (autopilot mm) vil jeg koble inn en omformer som heter Actisense NGW-1 View & Analyse NMEA Sentences - NMEA Reader Software - Actisense Den blinker i den ene enden og viser da at den kommuniserer med NMEA 2000 For å kommunisere (få signaler fra) UPC3005 må den settes opp med rett baudrate ved hjelp av programmet NMEA Reader. Jeg har prøvd alle tilgjengelige baudrater, men får ikke kontakt. Noen som har gode ideer på lur? Hvordan kan jeg vite hvilken baudrate UPC3005 sender med når det ikke står i spec? Regner med at jeg skal koble in på RS 232.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Fantino Svart 10.Mars.2021 Del på Facebook Svart 10.Mars.2021 Den splitteren bufrer/forsterker nok bare signalet slik at du kan kople på flere lyttere, den endrer nok ikke baudrate - dvs at den sender videre med samme baudrate/paritet/stopbit som antenna sender ut. Så spørs det hvilket signalnivå du får ut i andre enden, antar den UPC3005 gir ut samme spenningsnivå som den fores med (siden den kan fores med 1-20V). Actisense NGW-1 skal i alle fall tåle +/- 15V. Men hva UPC3005 gjør med signalet for å omforme fra NMEA0183 som vel typisk er 0 og 5/12V til RS232 som typisk er +/- 12V er ikke godt å si. I tillegg er muligens signalet ut invertert. Det står jo at ISO versjonen av Actisense skal klare NMEA, RS232/422/485 - men mulig alle disse parametrene må tilpasses i software. Ville holdt meg til det antenna sender og fiklet med de andre opsjonene om software tillater det. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Upc sender ut det den får inn, også baudrate, den er ikke glad i 12 V drift, lager pipelyder. Du må koble på 422. Bytt polaritet på signalet om du ikke får noe ut på 2000. Eventuelt må du programmere om NGW-1, Actisense har eget program til det. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Takker så langt. Sjekker baudrate fra antenna og prøver å bytte om på polariteten. Kan dette ødelegge noe? Ngv skal blinke i den ene enden hvis den får inn Nmea 183, men blinker ikke. I andre enden blinker den vakkert for 2000. Kobler kablene som skal inn i ups i en serieplugg (pinne 2,3 og 5) og inn på pc (via omformer serie/usb) for å endre oppsett og baudrate i ngv. Da ser jeg dataene på 2000 nettverket og får tilgang til oppsett av Ngv. Sitér dette innlegget Mons Link to post
KDB Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Du kan ikke ødelegge noe ved å bytte polaritet på Nmea 0183. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Du kan ikke kople antenna direkte til NGW-1 midlertidig da, for å fastslå mottak. Den skal jo ‘spise’ alt. Så kopler du inn splitter når den testen er ok? Godt mulig tipset med RS422 fønker da det signalet ikke er invertert i motsetning til RS232 slik jeg oppfatter det (om du gidder å lese: https://www.optcore.net/difference-between-rs-232-rs-422-and-rs-485/). Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Takker gode venner som jeg ikke kjenner! Det tar aldri lang tid å få gode svar her. Byttet polaritet, koblet til 422 på 19200 baud og dataene strømmet rundt i systemet. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Nå fikk Garmin (til venstre) input fra gps-kompasset (seanav 300) og ble helt enig med Olex (høyre) om headingen. Autopiloten viser 50 grader for lite, men regner at det ordner seg når jeg kjører ny kalibrering på autopiloten. Radaroverlegget ble også bra med en gang headingen ble nøyaktig. Sitér dette innlegget Mons Link to post
KDB Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Supert, kan det være satt et offset på heading i piloten? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Mulig du kan få autopiloten til å bruke gps compass som referanse? Har hatt ambisjon om noe sånt i flere år men delene ligger på roterommet ennå.. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Autopiloten registerer at gps-kompasset er på nett, men jeg får i første omgang ikke piloten til å bruke den til heading. Satte at piloten skulle bruke den til gps, så får jeg se når jeg får tid å kjøre kalibrering i dagslys. Kunne nok gjort det i mørke og regn i kveld, men har det ikke så travelt.. Skal sjekke evt offset også, men tror piloten takler det selv hvis de har rett heading. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.