Bårdp Startet 11.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2021 Tror jeg venter lit med å montere litium batterier i min båt. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=59105 Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 11.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2021 Hvor fant du Litium i teksten? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Fantino Svart 11.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2021 Noen som kjenner til båten og hvilken type batterier som står i den?.. LiPo brenner jo godt, LiFePO4 _skal_ ikke gjøre det.. Men trenger selvsagt ikke være batteriene da. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2021 (redigert) Benji skrev 11 minutter siden: Hvor fant du Litium i teksten? Googlet litt om Brim Explorer og fant en beskrivelse av Grenland Energy, batteriprodusenten. Men, jeg har ikke lest noe sted at det eksplisitt var brann i batteripakken. Redigert 11.Mars.2021 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2021 Det er RS som bruker denne som skoleskip, står det i Dagsavisen. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/03/11/kontroll-pa-brann-i-katamaran-ved-hvaler/ Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2021 Det er ikke hevdet noe sted at batteriene var årsaken til brannen. Båten er slept til Jarlsø. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 11.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2021 Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 11.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2021 NYHETER BRANN OSLOFJORDEN Hovedredningssentralen slo full alarm da katamaran sendte ut mayday fra Oslofjorden: – Det brant om bord SKOLESKIP: Katamaranen brukes for tiden som skoleskip av Redningsselskapet. Det har vært barn fra både Moss og Fredrikstad om bord denne uken, men det var heldigvis ingen barn om bord, da brannen brøt ut i dag, torsdag. Foto: Redningsselskapet Eva Nyhaug Jan Erik Skau Anne-Lene Frølandshagen 11.03.21 17:42 Åpne deleknapper for artikkelen Fire personer befant seg om bord da det brøt ut brann i hybridbåten Brim Explorer som Redningsselskapet bruker som skoleskip langs kysten og som denne uken gjestet Moss. For abonnenter SISTE: RS 172, som har avløst Horn Rescue på Skjærhalden, har nå fått sleper om bord i havaristen og tatt båten på slep over til vestfoldsiden. – Det er fortsatt litt varmeutvikling om bord. Været er dårlig, så slepet går sakte, forteller styrmann på RS172 Angelina Øhman Væhætiitto til Fredriksstad Blad. Båten er en katamaran som er 24 meter lang og elleve meter bred. Mannskapet på fire ble om bord etter eget ønske, og forsøkte å slokke, meldte Hovedredningssentralen. Båten er i bruk som skoleskip og har hatt barn fra Moss og Fredrikstad om bord denne uken. Det var kuling i Oslofjorden da meldingen om brannen kom inn torsdag. Da befant katamaranen seg midt mellom Hvasser og Hvaler. Klokken 16.20 meldte redningsleder Per Høgnaland ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge at de hadde flere ressurser i nærheten av båten. – Slokker selv – Vi har kontroll på personellet om bord. De fire personene om bord er etter eget ønske fortsatt om bord og forsøker å slokke brannen. Vi bistår og har ressurser rundt det brennende fartøyet, sier han. Her ligger båten til kai i Fredrikstad i går, onsdag Foto: Jimmy Olsen Da Fredriksstad Blad var i kontakt med Hovedredningssentralen var det enda ikke besluttet hvor de eventuelt skulle slepe havaristen i land. Det var mannskapet om bord på båten som sendte ut mayday om brann om bord i båten. Hovedredningssentralen sendte ut alle tilgjengelige ressurser. Stiv kuling i Oslofjorden Det blår for øyeblikket kuling ute i Oslofjorden. Nødetatene er på vei, meldte politiet på Twitter klokka 16.10 i dag, torsdag. I tillegg til nødetatene (brann, politi og ambulanse) er også redningsskøyta og redningshelikopter på vei til stedet. – Brann i fartøy med fire personer om bord. Alle nødetater varslet, Losbåten, Redningsskøyta og Redningshelikopter Rygge involvert i redningsaksjonen. Kuling i området, melder Hovedredningssentralen Sør-Norge. LES OGSÅ Seiler langs hele norskekysten for å lære barn om sjøen og sjøsikkerhet Brukes som skoleskip Skoleskipet «Brim» eies av selskapet Brim Explorer som bruker skipene innen turistvirksomheter til vanlig. Men på grunn av koronapandemien startet de et samarbeid med blant annet Redningsselskapet for å benytte to av hybridelektriske skipene deres til «Forebyggende Seilas». Gjennom dette initiativet gir Redningsselskapet gratis opplæring i Sjøvett til rundt 6000 barn hvert år. Politiet meldte på Twitter at det skal være varmgang i batteriet. Politibåten er i ferd med å frakte brannmannskaper ut til havaristen. Det er i dette fartøyet det skal ha vært brann ombord. Foto: Zhilwan Manbari Evakuert – Mannskapet på fire er nå evakuert og fraktes til land for legesjekk. Brannen om bord skal være slokket, men det er fortsatt røykutvikling. Redningsskøyta sprøyter vann på for å kjøle ned farkosten. Det er dårlig vær i området så vi har ikke fått satt mannskaper om bord av hensyn til egen sikkerhet, forteller redningslederen ved Hovedredningssentralen klokken 17.15. De har derfor ikke fått satt sleper om bord. Sakset fra Moss avis Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Gabi Svart 11.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2021 Mulligan skrev 22 minutter siden: Båten er slept til Jarlsø I Tønsbergs blad står det at båten er slept til Vallø marina? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 11.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2021 I Dagbladets sak står det at båten slepes til Jarlsø, og at det er brann i batteribanken. Står ikke hvor brannen oppsto, men er vel sannsynlig å tro at den også oppsto der. Heldig at det var folk fra RS ombord og håper det har gått bra med alle. Vi skal være glad det skjedde et sted hvor hjelpen kunne komme fort. Ville ikke likt å være i en slik båt midt på havet. Posisjonen på marinetraffic er 9 timer gammel, og ser ikke noen slepebåt, så AIS kunne ikke hjelpe (meg, men kanskje andre kan ganske nøyere og finne noe) med å se hvor båten ble slept. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 (redigert) Redigert 12.Mars.2021 av Dixie 2100 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Ja, nettopp denne brannfaren, med nesten umulige slukke muligheter, samt stive priser, gjør at jeg fortsatt kommer til å ha blybatterier i forbruks banken en del år til... Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Fredag morgen er politi og brannvesen på plass ved havaristen som ligger fortøyd ved kaien, utenfor marinaen, på Vallø utenfor Tønsberg. Brannvesenet sier at situasjonen ikke er akutt, men at de har en passiv og føre-var tilnærming. – Sikkerhetssone på 300 meter fra havaristen opprettholdes inntil videre, sier politiet. Vestfold interkommunale brannvesen opplyser at et automatisk slokkeanlegg ble utløst da brannen oppsto. Etter hvert ble havaristen slept til Vallø, der den nå ligger til kai. Brannvesenet utelukket ikke at brannen i batteriet kunne føre til eksplosjon, de fulgte dermed situasjonen tett, gjennom kvelden og natten. Like før midnatt fredag melder Politiet i Sør-Øst at temperaturen i batterirommet var blitt vesentlig lavere og at det ikke kom synlig røyk fra båten lenger. Brannvesenet holdt stand og fulgte med på temperatur og røyk gjennom natten og i morgentimene. Samarbeider med RITS I løpet av natten får Vestfold Interkommunale Brannvesenet besøk av brannfolk med utvidet kompetanse på redningsinnsats til sjøs (RITS). – To fagpersoner fra Oslo brann og redning, kom i 03.00-tiden i natt. Sammen har de lagt en plan for videre håndtering av situasjonen, sier vaktleder Glenn Espen Kustner for Sør-Øst 110. Før øyeblikket tas diverse varme- gassmålinger, og fra skutesidens utside måles det ikke lenger varme. – Målet er suksessivt å jobbe oss fram til batterirommet og få avklart situasjonen, sier vakthavende brannsjef Tor-Atle Jakobsen på Twitter. Vallø stengt Imellom tiden mens brannvesenet gjør vurderinger om hvordan de skal aksjonere videre utover dagen vil sikkerhetssonen opprettholdes. – Hele sydenden av Vallø er stengt for publikum. Det betyr at publikum ikke kan gå på tur i området fra gjerdet ved Vallø kirke ut til Prins Christians batteri, sier vakthavende brannsjef. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Ida Marie III skrev 1 time siden: Ja, nettopp denne brannfaren, med nesten umulige slukke muligheter, samt stive priser, gjør at jeg fortsatt kommer til å ha blybatterier i forbruks banken en del år til... Som det står i ett innlegg over i tråden. LifePo4, etter som jeg har forstått, ihvertfall Wilsonbatteriene, brenner ikke- Lithium-ion (vanlige i elbil) brenner, og er vanskelig til umulig å slukke. Dette var ihvertfall grunnen til at jeg gikk for Lithiumbatterier, og ikke falt for fristelsen til å kjøpe en batteripakke fra kollisjonskadet bil f.eks. Hvis dette er feil av meg, vil jeg gjerne korrigeres. Forøvrig er båtlivet med Wilsonbatterier (13,5kw) herlig. At jeg ihvertfall har 4-5 ganger så mye strøm tilgjengelig som tilsvarende blybatteripakke, kjenner jeg på roen, og at det er slutt på batteriladeangst, og gasslekkasjeangst, da all koking nå skjer elektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Noen som vet hvor på Vallø den ligger? Eller er det Jarlsø, som også er nevnt? Har båten på land på Vallø, og hadde planlagt litt vårpuss i helgen. Ut fra teksten over synes det å være området syd for Vallø som er utsatt, men det kan kanskje endre seg raskt ved et vindskifte. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Hadde planlagt å skifte ut mitt 120 At forbruksbatteri med et 200 At litiumbatteri men tror jeg venter til den batteriteknologien blir tryggere. Har slike batterier i bilen min men den kan jeg nå bare stoppe og ut av om det skulle ta fyr. Ikke like enkelt i båten om det er 20 nm til land. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Bårdp skrev 4 minutter siden: Hadde planlagt å skifte ut mitt 120 At forbruksbatteri med et 200 At litiumbatteri men tror jeg venter til den batteriteknologien blir tryggere. Har slike batterier i bilen min men den kan jeg nå bare stoppe og ut av om det skulle ta fyr. Ikke like enkelt i båten om det er 20 nm til land. Du bør nok helt sikkert lese deg opp enda litt mer før du vurderer bytte. Sånn først og fremst så er det ikke den samme batterikjemien i bilen din, som det det er i lifepo4 forbruks-batteriene du setter i båten. Lifepo4 forøvrig brenner ikke, eksploderer ikke, gasser ikke, og tar ei heller av termisk. Du får ikke tryggere batterier enn det i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Ja, nettopp denne brannfaren, med nesten umulige slukke muligheter, samt stive priser, gjør at jeg fortsatt kommer til å ha blybatterier i forbruks banken en del år til... Norge har vært tidlig ute med å ta i bruk elbilteknologi og det har vært lite kunnskap og erfaring å hente internasjonalt. DSB har derfor, sammen med Direktoratet for byggkvalitet (DiBK), kjørt flere forskningsprosjekter hos RISE Fire Research AS for å undersøke forhold rundt brann i elektriske kjøretøy og metoder for slukking. Konklusjonen er at det ikke er grunnlag for å hevde at elbiler representerer en større fare ved brann enn fossile biler – den arter seg bare på en annen måte. Mer enn 10 års erfaring med hybridbiler (bensin og el) har heller ikke gitt spesielle utfordringer. https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#elbiler-lading-og-brannfare Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 TideRace skrev 32 minutter siden: Noen som vet hvor på Vallø den ligger? Kaia der hvor Essoraffineriet var. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 SamH skrev 28 minutter siden: Du bør nok helt sikkert lese deg opp enda litt mer før du vurderer bytte. Sånn først og fremst så er det ikke den samme batterikjemien i bilen din, som det det er i lifepo4 forbruks-batteriene du setter i båten. Lifepo4 forøvrig brenner ikke, eksploderer ikke, gasser ikke, og tar ei heller av termisk. Du får ikke tryggere batterier enn det i båten. Tviler på at fossilt brennstoff ombord er spesielt mye tryggere enn LiFePo4, ja :D Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Ja om en snakker om bensin skal jeg være enig i det. Men nå har jeg kun diesel i båten og den føler jeg meg mer trygg på. Men uansett utsetter jeg batteriskiftet en kan jo håpe på at de blir både billigere og tryggere om noen år. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Mulligan skrev 26 minutter siden: Kaia der hvor Essoraffineriet var. Takker, Mulligan. Da satser jeg på polish med munnbind, men dropper gassmaska. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Men det er jo altså uansett svært interessant hva som er årsaken til brannen. MF Ytterøyningen hadde væskekjølte batterier, og de begynte å brenne pga lekkasje i kjølingen, som videre førte til kortslutning. Deretter eksploderte det da brannen ble forsøkt slukket med saltvannet fra sprinkelanlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 SamH skrev 1 time siden: Du bør nok helt sikkert lese deg opp enda litt mer før du vurderer bytte. Sånn først og fremst så er det ikke den samme batterikjemien i bilen din, som det det er i lifepo4 forbruks-batteriene du setter i båten. Lifepo4 forøvrig brenner ikke, eksploderer ikke, gasser ikke, og tar ei heller av termisk. Du får ikke tryggere batterier enn det i båten. Så Lifepro4 er ikke litium om jeg forstår deg rett..? Disse batteriene høres jo fantastisk ut...hvorfor brukes de ikke i EL biler..? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Ida Marie III skrev 2 minutter siden: Så Lifepro4 er ikke litium om jeg forstår deg rett..? Disse batteriene høres jo fantastisk ut...hvorfor brukes de ikke i EL biler..? Joda, LiFePo4 inneholder litium (Li;), men sammensetningen er en annen enn den man bruker i de aller fleste batteribiler. Den er altså mye mindre brannfarlig, men har også bla. lavere energitetthet, noe som gjør den mindre egnet i elbiler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.