Hulda Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Ida Marie III skrev 29 minutter siden: Så Lifepro4 er ikke litium om jeg forstår deg rett..? Disse batteriene høres jo fantastisk ut...hvorfor brukes de ikke i EL biler..? Ikke vær bleik nå. Kjøp deg en pakke LiFePo4, så jeg kan høste litt erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Jeg skjønner ikke engang hvordan man vil ta stilling til noe når en så tydelig vet så lite.. Gå og les. Ta med en øl. Kos dere. Velkommen etter. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Merkelig hvordan hvordan enkelte griller, røyker, fyrer stearinlys og herjer på i plastbåter "proppfull" av propan-flasker, dieseltanker og kanner med jollebensin.....og vegrer seg for å ta ombord to LiFePo4-batterier pga brannfare.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 SamH skrev 29 minutter siden: Jeg skjønner ikke engang hvordan man vil ta stilling til noe når en så tydelig vet så lite.. Gå og les. Ta med en øl. Kos dere. Velkommen etter. Subsidiert rødvin, går det? Jeg har etter planen fem år igjen på mine blybatterier, 2x225 Ah, m/kork. Jeg sjauer dem ikke ut før jeg har passert 80. Selv om jeg skjønner at strømmen fra LiFePO4 er mye bedre strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Bare å hive ut de motstrømsbatteriene, Hulda Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Hulda skrev 3 minutter siden: Subsidiert rødvin, går det? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Saftey Data Sheet for LiFePo4 Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 nie skrev 29 minutter siden: Merkelig hvordan hvordan enkelte griller, røyker, fyrer stearinlys og herjer på i plastbåter "proppfull" av propan-flasker, dieseltanker og kanner med jollebensin.....og vegrer seg for å ta ombord to LiFePo4-batterier pga brannfare.... Hehe... Det er det samme når en el-bil tar fyr. Da kaster folk seg over hvor livsfarlig det er. Takke seg til en god, gammeldags flammehemmende bensinbil som aldri tar fyr! Og det er rørende hvor stor omtanke mange plutselig har for gruvearbeidere i Afrika og CO2-utslippene i produksjonen av el-biler. Skikkelige miljøvernere der, altså ;-) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
TideRace Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Hulda skrev 8 minutter siden: Selv om jeg skjønner at strømmen fra LiFePO4 er mye bedre strøm. Av samme grunn har jeg valgt de dyreste strømleverandørene jeg kunne finne til hus og hytte, Hulda. Jeg stoler ikke på de billige strømvariantene. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Hulda skrev 13 minutter siden: strømmen fra LiFePO4 er mye bedre strøm Close, but no sigar. Spenningen er mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 S/Y Emma skrev 12 minutter siden: Og det er rørende hvor stor omtanke mange plutselig har for gruvearbeidere i Afrika og CO2-utslippene i produksjonen av el-biler. Skikkelige miljøvernere der, altså ;-) Huff ja, disse forferdelig elbilene og all den forurensning og miljøproblemene disse representerer og medfører. Takke meg til to gamle stinkende dieselfyrte oljelekkende monstre i kjelleren på båten, det er godsaker det! (Elbil24): Den europeiske miljøorganisasjonen Transport & Environment (T&E), som blant annet var med å avdekke dieselgate-skandalen for noen år tilbake, har i en ny studie sett på hvilken påvirkning biler med forskjellige drivlinjer har på miljøet. De har blant annet sett på behovet for råvarer som trengs for lage elektriske bilbatterier i dag og i fremtiden, sammenlignet med råvarene som trengs for å kjøre en bil med fossilt brensel. Nå er det viktig å understreke at T&E neppe kan regnes som noen nøytral aktør i denne debatten, men studien peker uansett noen interessante funn. https://www.elbil24.no/nyheter/hevder-fossilbiler-er-300-400-ganger-verre-enn-elbiler/73485164 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Maika skrev 1 time siden: Joda, LiFePo4 inneholder litium (Li;), men sammensetningen er en annen enn den man bruker i de aller fleste batteribiler. Den er altså mye mindre brannfarlig, men har også bla. lavere energitetthet, noe som gjør den mindre egnet i elbiler. Ok, da er vel kanskje ikke overgang til litium helt utenkelig for meg heller om noen år...ser jo absolutt fordelene med det... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Hulda skrev 1 time siden: Ikke vær bleik nå. Kjøp deg en pakke LiFePo4, så jeg kan høste litt erfaring. He he..får vente til blyklumpene begynner å svikte meg...er noen år forhåpentligvis.... S/Y Emma skrev 25 minutter siden: Hehe... Det er det samme når en el-bil tar fyr. Da kaster folk seg over hvor livsfarlig det er. Takke seg til en god, gammeldags flammehemmende bensinbil som aldri tar fyr! Men å sammenligne bilbrann med båtbrann blir rimelig lettvint...eller muligens kunnskapsløst... Jeg har selv hybridbil...skulle den ta fyr er det bare å bremse opp å løpe ut... Men båt.... Jesus gikk på vannet...ikke jeg...? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Løper opp og kaster redningsflåta over bord da :-) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hedwig Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Det er stor forskjell på hva man kan leve med i båt og i bil. Og båt som skal brukes på havet og en som skal brukes til sightseeing på gode dager med flatt vann i Oslofjorden. Har ingen betenkeligheter med elbil, men ønsker ikke slike batterier i båten. LiFePo4 batterier hadde jeg derimot installert om de ikke var så dyre. Må si jeg virkelig forundres over disse største tilhengerne av batterier. En god salgsstrategi, og en god markedsstrategi, vil være å anerkjenne og innse problemer, og så komme i møte. Den overbevisningen og et ønske om å se bort fra fakta og gjøre narr av de som tenker annerledes. Den er både skummel og uheldig, og minner mer mer om en religiøs sekt enn en fornuftig tilnærming. Det er noen av de her inne, dere bør moderere dere. Ikke blir det hyggelig stemning og ikke gjør dere mye for å styrke deres sak. Ellers har vi bestilt ny batteribil, med 3x kapasiteten til den gamle. Gleder meg, tror ikke på noen måte det er en fullgod erstatning for en forbrenningsmotor, men den har også mange fordeler. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 S/Y Emma skrev 3 minutter siden: Løper opp og kaster redningsflåta over bord da :-) Fastnet 79 viste oss vel hvorfor det er en dårlig ide. Man går opp i livbåter, ikke ned. En av de tingene som gjør at rene lithiumbatterier er uaktuelt i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sundiver Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 (redigert) Corvus benytter ikke LiFePO4 teknologi, men NMC i batteripakkene Deres, for mer energitetthet (som de fleste i den bransjen) https://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion Redigert 12.Mars.2021 av Sundiver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Havelle skrev 2 minutter siden: rene lithiumbatterier Hva er det? Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Jeg jobber for Corvus Energy AS som har produsert batteriene som er installert ombord i MF Brim Explorer. Det er på det nåværende tidspunkt ikke mulig å si noe om årsak, ei heller om hendelsesforløp utover det som allerede er kjent gjennom media. Vi har etabler en dedikert webside på vår hjemmeside hvor vi vil publisere alle relevante oppdateringer og ny informasjon. Link til denne siden finner dere her: https://corvusenergy.com/news/ For ordens skyld: Jeg kommer ikke til å delta i denne diskusjonstråden eller svare på spørsmål som er relater til denne hendelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Sikkert blitt ladet med uren strøm fra kullkraftverk, hadde det vært rene litium batterier og ladet med edelstrøm ville det ikke vært mulig. Den som sier noe annet snakker med splittet tunge og er en sjarlatan. Til dere som legger kabal analogt og har blybatterier GOD HELG og god bedring?. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 kdtran skrev for 8 timer siden: Jeg jobber for Corvus Energy AS som har produsert batteriene som er installert ombord i MF Brim Explorer. Det er på det nåværende tidspunkt ikke mulig å si noe om årsak, ei heller om hendelsesforløp utover det som allerede er kjent gjennom media. Vi har etabler en dedikert webside på vår hjemmeside hvor vi vil publisere alle relevante oppdateringer og ny informasjon. Link til denne siden finner dere her: https://corvusenergy.com/news/ For ordens skyld: Jeg kommer ikke til å delta i denne diskusjonstråden eller svare på spørsmål som er relater til denne hendelsen. Lykke til, og stå på! Batteri-teknologien i båt er veldig spennende, og dere er med på å drive den fram! Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 SamH skrev for 9 timer siden: Hva er det? Det burde vært relativt åpenbart, spesielt sammen med mitt forrige innlegg, at det refererte til batteripakker lik den man finner i batteribiler, i motsetning til LiFePo4. Om det ikke var klart nok, så beklager jeg det og håper mysteriet nå er oppklart. Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 BØstrøm skrev for 22 timer siden: Som det står i ett innlegg over i tråden. LifePo4, etter som jeg har forstått, ihvertfall Wilsonbatteriene, brenner ikke- Lithium-ion (vanlige i elbil) brenner, og er vanskelig til umulig å slukke. Dette var ihvertfall grunnen til at jeg gikk for Lithiumbatterier, og ikke falt for fristelsen til å kjøpe en batteripakke fra kollisjonskadet bil f.eks. Hvis dette er feil av meg, vil jeg gjerne korrigeres. Forøvrig er båtlivet med Wilsonbatterier (13,5kw) herlig. At jeg ihvertfall har 4-5 ganger så mye strøm tilgjengelig som tilsvarende blybatteripakke, kjenner jeg på roen, og at det er slutt på batteriladeangst, og gasslekkasjeangst, da all koking nå skjer elektrisk. Hvilken dynamo bruker du for lading av batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 (redigert) Mulligan skrev On 11.3.2021 at 22.37: Det er ikke hevdet noe sted at batteriene var årsaken til brannen. Båten er slept til Jarlsø. Båten ligger på industribrygga på Jarlsø. Iflg TB startet brannen i batterirommet, så da er det nok i batteriene og/eller ledningene det startet. Redigert 13.Mars.2021 av GURIMALLA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 Profondo skrev for 17 timer siden: Sikkert blitt ladet med uren strøm fra kullkraftverk, hadde det vært rene litium batterier og ladet med edelstrøm ville det ikke vært mulig. Den som sier noe annet snakker med splittet tunge og er en sjarlatan. Til dere som legger kabal analogt og har blybatterier GOD HELG og god bedring?. Kanskje på tide få utvilklet et rensefilter for uren strøm. Men muligens er et kullfilter ikke tingen her . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.