Jump to content

Girolje fra Biltema, erfaring?


Corvin17

Recommended Posts

Biltema har vel fortsatt bare halvliters flasker med giroljen sin. Bedre å kjøpe litersflasker på en båtutstyrsbutikk eller lignende.

Mercury/Quicksilver High Performance gear lube er kanskje den beste giroljen, men koster litt mere da.

Vet at denne er brukt på ganske mange Suzuki-motorer uten problemer iallefall (verksteder som bruker den oljen på samtlige utenbordsmotorer de har service på uansett merke).

 

Dette med GL-4 eller GL-5 tror jeg du kan se bort fra. De fleste giroljene dekker nok begge spesifikasjoner (se bildet under), og jeg ser at de mange motorprodusentene spesifiserer GL-4 olje (bl.a. Yamaha). Og det er jo ingen prinsipiell forskjell på girhusene til de forskjellige utenbordsmotormerkene. Men kanskje best å dobbeltsjekke.

 

Men den giroljepumpa til Biltema er jo et must.

 

girolje.thumb.jpg.2453e83596811b904aa7b101711653ed.jpg

 

suzuki_marine_gear_oil_1l_hd-lr.thumb.jpg.f0368526beec888a771ac175560d3222.jpg

 

yamalube.jpg.4494a147d8b4c4b482ce6efba3875c22.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Forøvrig så har du vel fått med deg at girolje fyller man på fra tappepluggen nederst, og ikke på den øvre luftepluggen :saint:

Mineralsk girolje til utenbords? Det tror jeg man bør holde seg unna, hvis den ikke er spesielt anbefalt.

 

Jeg kjøpte et 60-liters fat så har jeg en stund :giggle:

 

gearlube.thumb.JPG.e74d9dabed5e5ed56d5bf83a7108055a.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det var på tilbud, opphørssalg :smiley: Siden jeg har et dieseldrev på en båt som tar 3 liter girolje i slengen i tillegg til noen utenbordsmotorer, så blir det sikkert tomt til slutt. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ser at Yamaha har både GL-4 og GL-5.

Som vi ser er GL-5 spesielt til de største V6 og V8-motorene.

 

yamajahd.jpg.b282964b41db1be4f337c4bda18f9ac8.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

GL5 er godkjent for hypoidgear, det er ikke GL4. Dette vil si at GL4 kan brukes på girkasse, mens GL5 kan brukes på kasse og diff. Også viktig å være obs på at GL5 inneholder mer syre, og derfor kan være mer aggressiv enn GL4.

GL5 inneholder langt mer EP additiver - som gjør at oljen tåler høyere belastning over tid.

 

Jeg vil ikke brukt de to om hverandre. Sier motorprodusent GL4, så kan det være at delene inni kassa ikke tåler syrenivået i GL5.

Sier motorprodusenten GL5 kan det være behov for ekstra additiver mot trykk, som GL4 ikke har.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev 28 minutter siden:

GL5 er godkjent for hypoidgear, det er ikke GL4. Dette vil si at GL4 kan brukes på girkasse, mens GL5 kan brukes på kasse og diff. Også viktig å være obs på at GL5 inneholder mer syre, og derfor kan være mer aggressiv enn GL4.

GL5 inneholder langt mer EP additiver - som gjør at oljen tåler høyere belastning over tid.

 

Jeg vil ikke brukt de to om hverandre. Sier motorprodusent GL4, så kan det være at delene inni kassa ikke tåler syrenivået i GL5.

Sier motorprodusenten GL5 kan det være behov for ekstra additiver mot trykk, som GL4 ikke har.

Takk for oppklaring! Står GL5 i manualen min og fant denne her: https://www.maritim.no/cargo-oil-girolje-marine-power-gear-80w-90-5l noen som kjenner til merket? Den har hvertfall specsene manualen min ber om:thumbsup:

Link to post

Med fare for å gi unytting og støyende dobbeltinfo kan jeg føye til at for vår klassiske bil (anno 1959) er GL4 essensielt, nettopp på grunn av hensynet til synk-ringene. 

 

GL5 ble visstnok utviklet for å takle spesielt høye trykk i noen amerikanske forhjulsdrevne saker,men nå har nok de fleste fabrikantene tilpasset legeringene til å tåle  mer etsende olje.

 

p.

Link to post
Napoli skrev for 10 timer siden:

GL5 er godkjent for hypoidgear, det er ikke GL4. Dette vil si at GL4 kan brukes på girkasse, mens GL5 kan brukes på kasse og diff. Også viktig å være obs på at GL5 inneholder mer syre, og derfor kan være mer aggressiv enn GL4.

GL5 inneholder langt mer EP additiver - som gjør at oljen tåler høyere belastning over tid.

 

Jeg vil ikke brukt de to om hverandre. Sier motorprodusent GL4, så kan det være at delene inni kassa ikke tåler syrenivået i GL5.

Sier motorprodusenten GL5 kan det være behov for ekstra additiver mot trykk, som GL4 ikke har.

 

Men mange giroljer tilfredstiller både GL-4 og GL-5 og er ikke mere aggresiv enn vanlig GL-4.

Dette var nok mere en sannhet i gamle dager, da burde man ikke forveksle disse sånn uten videre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
jerognal skrev for 8 timer siden:

Det er VELDIG viktig å holde de spec fabrikanten sier. GL-4 og GL-5 er to forskjellige oljer. På biler tar du rotta på synkronringene med GL-5 om den skal ha GL-4. Står det GL-4 i spec på motor SKAL du bruke rein GL-4 olje. Står det GL-5 KAN du bruke en olje som dekker begge.

 

Høres ikke helt logisk ut.

Hvis det står GL4 i spec på motor/gir og oljen tilfredstiller både GL-4 og GL-5 så kan man naturligvis bruke en slik olje uten problemer. Ellers var det jo ikke noe poeng i å oppgi at GL-5 oljen også dekker GL-4.

 

Forøvrig var nok dette med korrekt girolje spec mere viktig i gamle dager. Dagens giroljer har andre og mindre aggresive tilsetninger. Er nok derfor mange oljer dekker både GL-4 og GL-5.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
LM 605 skrev for 2 timer siden:

Ser Herholdt Andersen (Yamaha) averterer Yamalube GL 5 gearolje. Passer for alle Yamaha motorer, inkl. de "største" , så det går nok litt om-hverandre.

 

Mercury High Performance gear lube kan brukes på absolutt alle utenbordsmotorer, samt mange drev (alle Mercurys vanlige drev). De har sikkert en Racing gear lube også, uten at jeg har satt meg inn i akkurat den.

 

Jeg og mange andre har vel ennå ikke funnet noe helt sikkert om denne oljen er GL-5, GL-4 eller begge deler.

Men den funker iallefall fint, også på Suzuki. Så går ut fra at den kanskje dekker begge spec hvis det er nødvendig.

Akkurat dette er faktisk et stadig omdiskutert tema ute i verden. Se linken under.

 

Men uansett så er det ikke hypoide gir eller synkroniseringsringer i Suzuki girhus eller de fleste andre girhus for den del. Problemet i gamle dager var vel bronseforinger o.l. i girkasser som ikke tålte rene GL-5 oljer.

 

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/577297-mercury-quicksilver-hi-performance-gear-lubes-yamaha.html

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Lucky7s skrev for 8 timer siden:

 

Ja den hadde jeg glemt i farten, hvis man ønsker/trenger GL-5 spec.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 3 timer siden:

 

Men mange giroljer tilfredstiller både GL-4 og GL-5 og er ikke mere aggresiv enn vanlig GL-4.

Dette var nok mere en sannhet i gamle dager, da burde man ikke forveksle disse sånn uten videre.

Jeg tenker som så - står det begge specs på flasken, så tilfredsstiller oljen begge kravene. Og kan brukes på de motorer som oppgir et av de kravene. 

Står det kun et av specsene på flasken, så tilfredsstiller den kun det kravet. Og kan derfor kun brukes av de motorene som har det kravet.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev 1 time siden:

Jeg tenker som så - står det begge specs på flasken, så tilfredsstiller oljen begge kravene. Og kan brukes på de motorer som oppgir et av de kravene. 

Står det kun et av specsene på flasken, så tilfredsstiller den kun det kravet. Og kan derfor kun brukes av de motorene som har det kravet.

 

Ja det er logisk å tenke slik. Men i praksis er det ikke alltid at det er realitetene.

Kanskje motorprodusenter og oljeleverandører tenker at de skal prøve å gjøre det enklere for forbrukeren ved å oppgi kun en spesifikasjon, mens det i praksis kan bli mere forvirrende.

I utenbordsmotorsammenheng virker det som om det ofte kan være hipp som happ om det står GL-4 eller GL-5 på flasken. Mercury/Quicksilver gidder ikke engang å oppgi noen spec på sine giroljer. Mens i noen tilfeller ønsker motorprodusenten at visse store motorutgaver skal bruke en høyere spec (f.eks. Yamaha).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...