Teerex Svart 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 (redigert) jerognal skrev for 2 timer siden: For dere som tror at det ikke er så viktig: Volkswagen kjørte kombi GL-4/GL-5 på T4 modellene en tid i den tro at oljen tilfredsstillte begge og kunne brukes. Det førte til et ras av havari på synkronringer/girkasser. Gjør som dere vil, men EG kjører KUN rein GL-4 på Yamahaen. Sikkert smart,men det har nok skjedd ting med giroljene de siste 20-30 årene Men det er iallefall ikke synkronringer i girhusene da. Redigert 13.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Lucky7s skrev On 12.3.2021 at 9.46: Denne er kanskje innenfor spec? https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/servoolje/girolje-75w-90-2000041316 Dender var ikke dum! Er stort sett innenfor specsene bortsett fra at den som står nevnt i manualen min er mineralsk, mens den du viser til der er syntetisk. Men har det noe å si? Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Ser maritim.no selger denne her til bedre pris enn Biltema, og med riktige specs: https://www.maritim.no/vatoil-hypoid-gl5-80w-90-1l Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 (redigert) Hvis manualen sier mineralsk bør du bruke det. Syntetisk olje har dårlige egenskaper mtp kondens. Halvsyntetisk tåler kondens dog. SNakker av erfaring.... Redigert 17.Mars.2021 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Ja okei. Den sier forsåvidt ikke noe om mineralsk eller syntetisk, men den anbefaler Suzuki girolje, og etter litt googling fant jeg ut at den er mineralsk, så derfor jeg tenkte at det er best Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Jeg mener nå fortsatt at Quicksilver High Performance Gear Lube er den beste olja til uansett girhus/drev som skal ha SAE90 girolje. Koster 359 pr. liter på en nettbutikk ser jeg Så her kan du gjøre et kupp på finn hvis du er i Oslo da https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=211447996 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Teerex skrev 1 time siden: Jeg mener nå fortsatt at Quicksilver High Performance Gear Lube er den beste olja til uansett girhus/drev som skal ha SAE90 girolje. Koster 359 pr. liter på en nettbutikk ser jeg Så her kan du gjøre et kupp på finn hvis du er i Oslo da https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=211447996 Men er den hypoid og API-GL5? Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Teerex skrev 1 time siden: Jeg mener nå fortsatt at Quicksilver High Performance Gear Lube er den beste olja til uansett girhus/drev som skal ha SAE90 girolje. Koster 359 pr. liter på en nettbutikk ser jeg Så her kan du gjøre et kupp på finn hvis du er i Oslo da https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=211447996 Og hva gjør den bedre enn andre giroljer forresten? Må jo spørre siden du er såpass overbevist Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Eller for å stille spørsmålet på en litt annen måte? Kan noen legge frem dokumentasjon på at bruk av olje/r fra Biltema har medført/forvoldt skade når de brukte oljer er i henhold til produsents spec? Dette har vært diskutert en rekke ganger på forumet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Corvin17 Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Mouche skrev 10 minutter siden: Eller for å stille spørsmålet på en litt annen måte? Kan noen legge frem dokumentasjon på at bruk av olje/r fra Biltema har medført/forvoldt skade når de brukte oljer er i henhold til produsents spec? Dette har vært diskutert en rekke ganger på forumet. Ja det hadde vært interessant å høre! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Corvin17 skrev 13 minutter siden: Og hva gjør den bedre enn andre giroljer forresten? Må jo spørre siden du er såpass overbevist Den er spesielt formulert for høye effekter/belastninger og tåler en viss innblanding av vann uten å miste smøreeffekten. Pussig nok vrient å finne eksakte spesifikasjoner på den, men anerkjente båtverksteder bruker den ofte som eneste girolje til så og si alt av utenbordsmotorer og drev, så lenge de skal ha SAE90 viskositet. Uansett om det er Mercury, Suzuki eller andre merker. Ingen vanlige/små utenbordsmotorer har meg bekjent noe i nærheten av hypoide drev i girhuset. Det nærmeste man kommer er vel f.eks. Mercurys drev som har "spiral bevel" gir i øvre girhus. Finnes sikkert unntak, bl.a. siden Yamaha har GL-5 olje til sine aller største motorer. Sikkert noen her som har studert/kan dette mere inngående enn meg da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Teerex skrev 37 minutter siden: Den er spesielt formulert for høye effekter/belastninger og tåler en viss innblanding av vann uten å miste smøreeffekten. Pussig nok vrient å finne eksakte spesifikasjoner på den, men anerkjente båtverksteder bruker den ofte som eneste girolje til så og si alt av utenbordsmotorer og drev, så lenge de skal ha SAE90 viskositet. Uansett om det er Mercury, Suzuki eller andre merker. Ingen vanlige/små utenbordsmotorer har meg bekjent noe i nærheten av hypoide drev i girhuset. Det nærmeste man kommer er vel f.eks. Mercurys drev som har "spiral bevel" gir i øvre girhus. Finnes sikkert unntak, bl.a. siden Yamaha har GL-5 olje til sine aller største motorer. Sikkert noen her som har studert/kan dette mere inngående enn meg da Hmm interessant! mulig du har rett i det med hypiode drev, men det står hvertfall spesifisert i manualen til min 70hk påhengs at den skal ha hypiod girolje Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 (redigert) Corvin17 skrev 11 minutter siden: Hmm interessant! mulig du har rett i det med hypiode drev, men det står hvertfall spesifisert i manualen til min 70hk påhengs at den skal ha hypiod girolje Jeg jobbet på et båtverksted for noen år siden, og har fylt ganske mange liter av denne Mercury/Quicksilver girolja på bl.a. store Suzuki-motorer, og det funket bra. Antagelig så kanskje er den hypoid, kanskje ikke Redigert 17.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Aah skjønner! Ja hvis en brukes såpass mye er den nok av ypperste kvalitet! Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 20.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2021 (redigert) Lucky7s skrev On 12.3.2021 at 9.46: Denne er kanskje innenfor spec? https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/servoolje/girolje-75w-90-2000041316 Omtrent halve prisen for denne, men mineralsk og ikke spesifikt for båt: https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/transmisjonsolje-sae-80w90-1l-2000036323 Lurer fælt på om den førstnevnte har tilsetningsstoffer som gjør at den bedre takler å blandes med vann... Redigert 21.Mars.2021 av trydis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 trydis skrev for 6 timer siden: Omtrent halve prisen for denne, men mineralsk og ikke spesifikt for båt: https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/transmisjonsolje-sae-80w90-1l-2000036323 Lurer fælt på om den førstnevnte har tilsetningsstoffer som gjør at den bedre takler å blandes med vann... Ja jeg har tittet på den der, og har lurt på det samme.. usikker hvorvidt man kan bruke en girolje beregnet på bil eller om det kanskje har noe å si at den skal jobbe i noe fuktig miljø Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 (redigert) Corvin17 skrev 18 minutter siden: Ja jeg har tittet på den der, og har lurt på det samme.. usikker hvorvidt man kan bruke en girolje beregnet på bil eller om det kanskje har noe å si at den skal jobbe i noe fuktig miljø Det skal ikke være noe fuktig miljø i et gir. Men så kan det jo oppstå en lekkasje, og da beskytter en marinegodkjent olje bedre mot skader. Dette er Biltema sin marine girolje som jeg nesten hadde glemt i farten, men den har jo vært nevnt tidligere her i tråden ser jeg https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/servoolje/girolje-75w-90-2000041316 Redigert 21.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Teerex skrev 23 minutter siden: Det skal ikke være noe fuktig miljø i et gir. Men så kan det jo oppstå en lekkasje, og da beskytter en marinegodkjent olje bedre mot skader. Dette er Biltema sin marine girolje som jeg nesten hadde glemt i farten, men den har jo vært nevnt tidligere her i tråden ser jeg https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/servoolje/girolje-75w-90-2000041316 Ja stemmer det, men så bar det det om den er hypoid.. står den er for alle gir forsåvidt. Men maritim har en for 109kr, API-GL5 hypoid og mineralsk, så der får jeg i pose og sekk, til en billig penge Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Corvin17 skrev for 2 timer siden: maritim har en for 109kr, API-GL5 hypoid og mineralsk, så der får jeg i pose og sekk, til en billig penge Du tenker på denne? https://www.maritim.no/vatoil-hypoid-gl5-80w-90-1l Avbildet girspak fra bil, så det blir vel i teorien samme ulla som den for bil fra Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 trydis skrev 49 minutter siden: Du tenker på denne? https://www.maritim.no/vatoil-hypoid-gl5-80w-90-1l Avbildet girspak fra bil, så det blir vel i teorien samme ulla som den for bil fra Biltema? Haha oppmerksom du! Det har du jammen rett i blir ikke mer beregnet på påhengs bare fordi det er maritim som selger den Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Jeg velger å tolke det som at det er ok å bruke de ?? Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Noen andre som har tanker om det? Virker ikke dette som to ganske like oljer spesifikasjonsmessig? https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/transmisjonsolje-sae-80w90-1l-2000036323 https://www.maritim.no/vatoil-hypoid-gl5-80w-90-1l Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Corvin17 skrev for 11 timer siden: Ja stemmer det, men så bar det det om den er hypoid.. står den er for alle gir forsåvidt. Men maritim har en for 109kr, API-GL5 hypoid og mineralsk, så der får jeg i pose og sekk, til en billig penge Syntetisk er som regel bedre da. Og dyrere. Biltemas marineolje er 75W-90 GL-5, altså hypoid, og vannfast som det står. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Teerex skrev for 2 timer siden: Syntetisk er som regel bedre da. Og dyrere. Biltemas marineolje er 75W-90 GL-5, altså hypoid, og vannfast som det står. Men den som anbefales i manualen er Suzuki gearoil som er en mineralsk olje Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Mye bra info, hvis man kan språket Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.