Jump to content

Girolje fra Biltema, erfaring?


Corvin17

Recommended Posts

jerognal skrev for 2 timer siden:

For dere som tror at det ikke er så viktig: Volkswagen kjørte kombi GL-4/GL-5 på T4 modellene en tid i den tro at oljen tilfredsstillte begge og kunne brukes. Det førte til et ras av havari på synkronringer/girkasser. Gjør som dere vil, men EG kjører KUN rein GL-4 på Yamahaen.

 

Sikkert smart,men det har nok skjedd ting med giroljene de siste 20-30 årene :smiley:

Men det er iallefall ikke synkronringer i girhusene da.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg mener nå fortsatt at Quicksilver High Performance Gear Lube er den beste olja til uansett girhus/drev som skal ha SAE90 girolje. Koster 359 pr. liter på en nettbutikk ser jeg :giggle:

 

Så her kan du gjøre et kupp på finn hvis du er i Oslo da https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=211447996

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 1 time siden:

Jeg mener nå fortsatt at Quicksilver High Performance Gear Lube er den beste olja til uansett girhus/drev som skal ha SAE90 girolje. Koster 359 pr. liter på en nettbutikk ser jeg :giggle:

 

Så her kan du gjøre et kupp på finn hvis du er i Oslo da https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=211447996

Og hva gjør den bedre enn andre giroljer forresten? Må jo spørre siden du er såpass overbevist:wink:

Link to post
Mouche skrev 10 minutter siden:

Eller for å stille spørsmålet på en litt annen måte? Kan noen legge frem dokumentasjon på at bruk av olje/r fra Biltema har medført/forvoldt skade når de brukte oljer er i henhold til produsents spec? Dette har vært diskutert en rekke ganger på forumet.

Ja det hadde vært interessant å høre!

Link to post
Corvin17 skrev 13 minutter siden:

Og hva gjør den bedre enn andre giroljer forresten? Må jo spørre siden du er såpass overbevist:wink:

 

Den er spesielt formulert for høye effekter/belastninger og tåler en viss innblanding av vann uten å miste smøreeffekten.

Pussig nok vrient å finne eksakte spesifikasjoner på den, men anerkjente båtverksteder bruker den ofte som eneste girolje til så og si alt av utenbordsmotorer og drev, så lenge de skal ha SAE90 viskositet. Uansett om det er Mercury, Suzuki eller andre merker.

Ingen vanlige/små utenbordsmotorer har meg bekjent noe i nærheten av hypoide drev i girhuset.

Det nærmeste man kommer er vel f.eks. Mercurys drev som har "spiral bevel" gir i øvre girhus. 

Finnes sikkert unntak, bl.a. siden Yamaha har GL-5 olje til sine aller største motorer.

Sikkert noen her som har studert/kan dette mere inngående enn meg da :smiley:

 

gears.png.b5da587274a387c4215499d6fe49f7b2.png

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 37 minutter siden:

 

Den er spesielt formulert for høye effekter/belastninger og tåler en viss innblanding av vann uten å miste smøreeffekten.

Pussig nok vrient å finne eksakte spesifikasjoner på den, men anerkjente båtverksteder bruker den ofte som eneste girolje til så og si alt av utenbordsmotorer og drev, så lenge de skal ha SAE90 viskositet. Uansett om det er Mercury, Suzuki eller andre merker.

Ingen vanlige/små utenbordsmotorer har meg bekjent noe i nærheten av hypoide drev i girhuset.

Det nærmeste man kommer er vel f.eks. Mercurys drev som har "spiral bevel" gir i øvre girhus. 

Finnes sikkert unntak, bl.a. siden Yamaha har GL-5 olje til sine aller største motorer.

Sikkert noen her som har studert/kan dette mere inngående enn meg da :smiley:

 

gears.png.b5da587274a387c4215499d6fe49f7b2.png

Hmm interessant! mulig du har rett i det med hypiode drev, men det står hvertfall spesifisert i manualen til min 70hk påhengs at den skal ha hypiod girolje 

 

 

Link to post
Corvin17 skrev 11 minutter siden:

Hmm interessant! mulig du har rett i det med hypiode drev, men det står hvertfall spesifisert i manualen til min 70hk påhengs at den skal ha hypiod girolje 

 

 

 

Jeg jobbet på et båtverksted for noen år siden, og har fylt ganske mange liter av denne Mercury/Quicksilver girolja på bl.a. store Suzuki-motorer, og det funket bra. Antagelig så kanskje er den hypoid, kanskje ikke :saint:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Lucky7s skrev On 12.3.2021 at 9.46:

 

Omtrent halve prisen for denne, men mineralsk og ikke spesifikt for båt:

https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/transmisjonsolje-sae-80w90-1l-2000036323

 

Lurer fælt på om den førstnevnte har tilsetningsstoffer som gjør at den bedre takler å blandes med vann...

Redigert av trydis (see edit history)
Link to post
trydis skrev for 6 timer siden:

 

Omtrent halve prisen for denne, men mineralsk og ikke spesifikt for båt:

https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/transmisjonsolje-sae-80w90-1l-2000036323

 

Lurer fælt på om den førstnevnte har tilsetningsstoffer som gjør at den bedre takler å blandes med vann...

Ja jeg har tittet på den der, og har lurt på det samme.. usikker hvorvidt man kan bruke en girolje beregnet på bil eller om det kanskje har noe å si at den skal jobbe i noe fuktig miljø:rolleyes:

Link to post
Corvin17 skrev 18 minutter siden:

Ja jeg har tittet på den der, og har lurt på det samme.. usikker hvorvidt man kan bruke en girolje beregnet på bil eller om det kanskje har noe å si at den skal jobbe i noe fuktig miljø:rolleyes:

 

Det skal ikke være noe fuktig miljø i et gir. Men så kan det jo oppstå en lekkasje, og da beskytter en marinegodkjent olje bedre mot skader. 

Dette er Biltema sin marine girolje som jeg nesten hadde glemt i farten, men den har jo vært nevnt tidligere her i tråden ser jeg  https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/servoolje/girolje-75w-90-2000041316

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 23 minutter siden:

 

Det skal ikke være noe fuktig miljø i et gir. Men så kan det jo oppstå en lekkasje, og da beskytter en marinegodkjent olje bedre mot skader. 

Dette er Biltema sin marine girolje som jeg nesten hadde glemt i farten, men den har jo vært nevnt tidligere her i tråden ser jeg  https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/servoolje/girolje-75w-90-2000041316

Ja stemmer det, men så bar det det om den er hypoid.. står den er for alle gir forsåvidt. Men maritim har en for 109kr, API-GL5 hypoid og mineralsk, så der får jeg i pose og sekk, til en billig penge:clap:

Link to post
Corvin17 skrev for 11 timer siden:

Ja stemmer det, men så bar det det om den er hypoid.. står den er for alle gir forsåvidt. Men maritim har en for 109kr, API-GL5 hypoid og mineralsk, så der får jeg i pose og sekk, til en billig penge:clap:

 

Syntetisk er som regel bedre da. Og dyrere. Biltemas marineolje er 75W-90 GL-5, altså hypoid, og vannfast som det står.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mye bra info, hvis man kan språket :giggle:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...