trydis Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Corvin17 skrev for 7 timer siden: Noen andre som har tanker om det? Virker ikke dette som to ganske like oljer spesifikasjonsmessig? https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/transmisjonsolje-sae-80w90-1l-2000036323 https://www.maritim.no/vatoil-hypoid-gl5-80w-90-1l Denne fra Maritim er jo faktisk veldig rimelig, til 87,80 kr per liter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 (redigert) trydis skrev 25 minutter siden: Denne fra Maritim er jo faktisk veldig rimelig, til 87,80 kr per liter. Jeg tror ikke girolje kommer til å bli den største utgiftsposten uansett Og 5 liter var kanskje litt meget. Nei denne er nok bra, relativt rimelig og GL-5 https://www.maritim.no/premium-lower-unit-gear-lube Denne er nok den beste, den erstatter forøvrig Mercury High Performance Gear Lube, og her oppgir man jo faktisk at det er GL-5 også https://www.maritim.no/sierra-girolje-high-performance-mercruiser Redigert 21.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 22.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 trydis skrev for 7 timer siden: Denne fra Maritim er jo faktisk veldig rimelig, til 87,80 kr per liter. Har vurdert den der, eneste er at de ikke har den på lager på slependen veldig bra pris på den ja! Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 22.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Teerex skrev for 7 timer siden: Jeg tror ikke girolje kommer til å bli den største utgiftsposten uansett Og 5 liter var kanskje litt meget. Nei denne er nok bra, relativt rimelig og GL-5 https://www.maritim.no/premium-lower-unit-gear-lube Denne er nok den beste, den erstatter forøvrig Mercury High Performance Gear Lube, og her oppgir man jo faktisk at det er GL-5 også https://www.maritim.no/sierra-girolje-high-performance-mercruiser Hva gjør den bedre enn denne her mener du? https://www.maritim.no/vatoil-hypoid-gl5-80w-90-1l Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 (redigert) Teerex skrev for 8 timer siden: Nei denne er nok bra, relativt rimelig og GL-5 https://www.maritim.no/premium-lower-unit-gear-lube Denne er nok den beste, den erstatter forøvrig Mercury High Performance Gear Lube, og her oppgir man jo faktisk at det er GL-5 også https://www.maritim.no/sierra-girolje-high-performance-mercruiser Er vel det som er problemet for mange (inkludert meg selv), man må bare anta at det er en korrelasjon mellom pris og kvalitet, men det er jo ikke alltid tilfellet. Redigert 22.Mars.2021 av trydis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Corvin17 skrev for 12 timer siden: Hva gjør den bedre enn denne her mener du? https://www.maritim.no/vatoil-hypoid-gl5-80w-90-1l Det er jo en båtolje Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 trydis skrev for 11 timer siden: Er vel det som er problemet for mange (inkludert meg selv), man må bare anta at det er en korrelasjon mellom pris og kvalitet, men det er jo ikke alltid tilfellet. Såvidt jeg vet er det akkurat samme oljene som Mercury/Quicksilver sine originale giroljer. Altså samme som Premium Gear Lube og High Performance Gear Lube. Bare noen kroner billigere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 22.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Teerex skrev 12 minutter siden: Det er jo en båtolje Så du tror det er forskjell på det? Båtgir og bilgir? Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 22.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Hva da med denne mener du? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 (redigert) Corvin17 skrev 57 minutter siden: Så du tror det er forskjell på det? Båtgir og bilgir? Ja, som vi nok har vært inne på tidligere i denne tråden, så har har oljene til marine/båt andre egenskaper/tilsetninger som gjør at de tåler noe innblanding av vann uten å miste alle smøreegenskapene. Redigert 22.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 22.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Teerex skrev 1 time siden: Ja, som vi nok har vært inne på tidligere i denne tråden, så har har oljene til marine/båt andre egenskaper/tilsetninger som gjør at de tåler noe innblanding av vann uten å miste alle smøreegenskapene. Ja sant, dette har du nevnt tidligere men hvis man bytter årlig, tror du disse slike som denne kan brukes? https://www.maritim.no/vatoil-hypoid-gl5-80w-90-1l Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Man bør bytte årlig uansett. Men den beskytter jo ikke mot vann. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Teerex skrev On 22.3.2021 at 22.05: Man bør bytte årlig uansett. Men den beskytter jo ikke mot vann. Den beskytter vel mot vann i den forstand at en mineralsk olje takler kondens og fukt fra, eller? Og skulle det bli full lekkasje så hjelper vel ingen oljer uansett Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 trydis skrev On 21.3.2021 at 0.57: Omtrent halve prisen for denne, men mineralsk og ikke spesifikt for båt: https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/transmisjonsolje-sae-80w90-1l-2000036323 Lurer fælt på om den førstnevnte har tilsetningsstoffer som gjør at den bedre takler å blandes med vann... Denne oljen her oppfyller hvertfall alle kravene i servicemanualen: - API-GL5 - Hypoid type - SAE 90 - Mineralsk Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Jepp, jeg bruker den på et par Tohatsu 8 HK. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Corvin17 skrev for 1 time siden: Den beskytter vel mot vann i den forstand at en mineralsk olje takler kondens og fukt fra, eller? Og skulle det bli full lekkasje så hjelper vel ingen oljer uansett Kanskje du har rett, jeg er ingen oljeekspert Kan kanskje være verd å spare den 50-lappen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trydis Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Har forsøkt å finne noen tester/videoer, der folk blander inn litt vann i "normal" og "marin" girolje, men lite suksess så langt. Hadde vært interessant å se forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Vet ikke om det har noen hensikt å begynne å forske på dette i 2021. Hadde det vært 1971 så kunne jeg kanskje ha vært enig Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trydis Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Sarkastisk fyr du... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Hvis formålet er å spare en 50-lapp ved å evt. finne ut om oljeprodusenten/leverandøren lurer kundene, så er det jo greit. Men personlig ville jeg ikke ha brukt tid og energi på det Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trydis Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) For min del er det ikke formålet i seg selv, som jeg skrev hadde det vært interessant å se forskjellen. Bruker original VP på DPH-drevet, men tillater meg å være litt mindre fanatisk med en liten påhenger. Redigert 25.Mars.2021 av trydis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Syns ikke man er fanatisk om man bruker f.eks. 150-200 kroner istedenfor en hundrings på en liter girolje som tilfredstiller produsentens spesifikasjoner. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trydis Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Dette står i Tohatsu sin brukerhåndbok, så da har jeg tilfredsstilt spec: Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) Ja du har forsåvidt rett i at vanlige biloljer tilfredstiller smørekravene isolert sett. Men vil man ha den ekstra potensielle sikkerheten mot skader ved evt. vanninntrengning så må man nok over på en marineolje. Redigert 25.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trydis Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 For de som vil nerde litt: Modern Automotive Gear Oils - Classification, Characteristics, Market Analysis, and Some Aspects of Lubrication Sitat GL-5 gear oil shows less “sensitivity” to water contamination - lower concentrations of water do not exert any effect and a drop in the extreme pressure properties is visible only when 10% of water is added to the oil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.