Truls LA
Her kommer jeg til å legge ut bilder og beskrivelser av oppgraderinger vi gjøre på vår Nidelven 28 fra 1988.
Våren 2020 gikk vi fra seilbåt til motorbåt etter konas ønske om en «campingvogn» på vannet. Vi har 4 barn i alderen 4-10 år, kun 3,5x8,5m meter båtplass (det tar mange år å få større) og således er var det litt begrenset hva vi kunne kjøpe. Sommeren 2020 endte med omsetning av 4 båter hvorav en Nidelv 26, som vi ble meget glad i og likte kvaliteten og løsningene fra Nidelv. Vi trodde Nidelv 26 var det bredeste vi kunne få plass til, men så etter hvert at vi kunne klare å få trykket inn en Nidelv 28. Dermed starter vi jakten på en ny båt og fant tilfeldigvis et meget pent eksemplar i august 2020 i Kristiansand.
Båten er en 1988-modell med 150hk Volvo Penta TMD41A. Båten og motoren er meget godt holdt og forrige eier bygget ny innredning i stil med de siste N28 som kom fra Nidelv. Modellen er av de siste som ble produsert av N28 og har stor forpigg med god plass til å sove 4 barn. I tillegg har den stikkøye og romslig dobbel akterlugar. Kona og jeg har akterlugaren, eldste sønn har stikkøya, og de tre yngste sover i salongen foran.
Vi tenkte nå å fortsette oppgraderingen, og ønsker oss en moderne båt, men i et eldre klassisk skjelett fra Nidelv.
Følgende kriterier er førende for oppgraderingene vi kommer til å gjøre igjennom vinteren og våren 2021:
- Høy komfort og fremstå som en nyere båt innvendig, men beholde det klassiske utseende til en N28
- Kunne ligge fortøyd uten tilgang på strøm/lading i minst to døgn, helst selvforsynt med energi via solceller
- Kaffemaskin
- Fryseboks
- TV og Nintendo til barna
- 220V anlegg med tilstrekkelig inverter
- Moderne navigasjon og styringssystemer i båten (helst glasscockpit)
- Internett tilgang så jeg kan ha hjemmekontor i båten
Vi har allerede gjort en del valg til båten:
- Nytt elektrisk anlegg, DC og AC, men styringssystem og inverter/charter fra Victron Energy
- Stor lithium batteribank
- Nespresso Essenza Mini 220V kaffemaskin
- 320W solceller med fleksible montering
- Glomex 4G antenne/WIFI med god dekning på de ytterste øyene her vi bor
Kommer til å legge ut bilder og beskrivelse av arbeid jeg gjøre videre med båten. Tar velvillig i mot kommentarer og tips underveis.
Båten het tidligere «Thess» (se siste bilde vedlagt første post) og dersom det er noen som har kjennskap til båten fra før vårt eie, så er jeg veldig interessert i historien til båten.