Jump to content

Suzuki DF70, tips til fiks av propell?


Corvin17

Recommended Posts

Mange som har byttet til stålpropell, så du finner sikkert en billig brukt på finn eller lignende.

Ellers så koster jo ikke en ny alupropell en formue.

Trenger ikke nødvendigvis å være original Suzuki propell da, så lenge dimensjoner og stigning er tilsvarende.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke håpløst, men ikke så hyggelig :smiley: Men vil jo alltids funke inntil videre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Corvin17 skrev for 2 timer siden:

Er dette lett å bytte selv? Noen som har tips til hvor jeg kan kjøpe propell?:smiley:

 

Du har jo både instruksjonsbok og servicemanual nå :smiley:

 

Propell kan du kjøpe på div. norske eller utenlandske nettbutikker som selger båtutstyr, du kan kjøpe hos motorforhandler, eller på finn.no (både brukte og nye).

Men krever jo ofte at man vet litt om propeller, hvis man skal kjøpe noe annet enn maken til den som står på motoren idag (hvis den passer til den båten motoren står på da).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
bhensv skrev for 8 timer siden:

Har allerede sendt meld på den propellen på Finn:yesnod: men finner ikke noenlunde stigning i manualen:

 

892DE204-2219-47EF-955D-E67AA904AC69.png

Link to post
Corvin17 skrev for 5 timer siden:

Ser at propellen jeg har i dag er en 3x13,75x17 mens den på Finn er 3x13,875x17 :rolleyes:

 

Et par prosent fra eller til spiller ingen rolle. Det er selve propelldesignet som ofte avgjør om det er suksess eller ikke for akkurat den båt/motor-kombinasjonen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Corvin17 skrev for 7 timer siden:

Har allerede sendt meld på den propellen på Finn:yesnod: men finner ikke noenlunde stigning i manualen:

 

 

manualen vet nok ikke hvilken båt motoren står på :) 

 

Hvaslags båt, og hvilket turtall får du på full fart? 

 

edit , ser det står Corvin 17 i signature din?  

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 36 minutter siden:

 

manualen vet nok ikke hvilken båt motoren står på :) 

 

Hvaslags båt, og hvilket turtall får du på full fart? 

 

edit , ser det står Corvin 17 i signature din?  

Ja men det er en annen båt jeg har. Denne motoren står på en Herwa 15 speed, nett liten båt på knapt 300kg. Usikker når det gjelder turtall for har nettop kjøpt båten og motoren, så har ikke prøvd den enda, og tviler på forrige eier har særlig oversikten på de tingene heller:rolleyes:

Link to post

I "gamle dager" var en metallfil en del av utstyret til de fleste båter med påhengere og den måtte benyttes innimellom uten at jeg helt kan huske selv, eller ha hørt om andre, som fikk store problemer som konsekvens av en liten omgang med filen. Betinger selvfølgelig at skaden er av mindre omfang som det synes å være her? 

Å investere i en stålpropell på båt/motor som beskrevet her ser jeg for egen del ingen grunn til.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Ja hadde håpt å slippe billig unna, men en alupropell er hvertfall billigere enn en stålpropell:tongue: og skjønner jo det argumentet med at skader på propell kan gi skader på gir og lager, noe jeg hvertfall ikke vil!:nonod: da blir det billigere med ny alupropell! Gjelder bare å finne en som kan passe:clap:

Link to post
Teerex skrev for 2 timer siden:

 

Et par prosent fra eller til spiller ingen rolle. Det er selve propelldesignet som ofte avgjør om det er suksess eller ikke for akkurat den båt/motor-kombinasjonen.

Var egentlig det jeg og håpte på, ar det ikke har så mye å si, men syns det var litt snodig at det sto så mange forskjellige muligheter til propeller i manualen, f.eks 13 3/4 og 13 7/8, det var så veldig spesifisert, derfor jeg tenkte at det kanskje er veldig viktig at det er helt riktig kombinasjon

Link to post

den åttendedels tommen har nok ikke all verden å si i dette tilfellet.  For  deg blir det viktigere at stigningen blir mest mulig riktig. Større stigning  = mer fremdrift pr omdrening , men også mer motstand for motoren. 

Jeg anbefaler alltid en propell som gjør at toppturtallet havner i øvre del av anbefalt turtallsområde  - da får man mer krefter å gå på med mer last / folk i båten. 

Hadde derfor vært kjekt å prøvekjørt for å se hvor du havner med propellen du har 

En propellserie passer gjerne til motorer i et stort hk spenn (tipper det gjelder 70-140hk på disse)  

Med større/tyngre båt så kreves mer skyvekraft, som man feks får med større diameter. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 2 timer siden:

den åttendedels tommen har nok ikke all verden å si i dette tilfellet.  For  deg blir det viktigere at stigningen blir mest mulig riktig. Større stigning  = mer fremdrift pr omdrening , men også mer motstand for motoren. 

Jeg anbefaler alltid en propell som gjør at toppturtallet havner i øvre del av anbefalt turtallsområde  - da får man mer krefter å gå på med mer last / folk i båten. 

Hadde derfor vært kjekt å prøvekjørt for å se hvor du havner med propellen du har 

En propellserie passer gjerne til motorer i et stort hk spenn (tipper det gjelder 70-140hk på disse)  

Med større/tyngre båt så kreves mer skyvekraft, som man feks får med større diameter. 

Ja okei, jeg skjønner. Ja skulle helst ha prøvd den først, men blir hvertfall litt mer tungvint å skifte propellen etter den er sjøsatt:rolleyes: men muligens at det ikke har så mye å si med den åttendedels tommen som du sier

Link to post
Corvin17 skrev for 7 timer siden:

Var egentlig det jeg og håpte på, ar det ikke har så mye å si, men syns det var litt snodig at det sto så mange forskjellige muligheter til propeller i manualen, f.eks 13 3/4 og 13 7/8, det var så veldig spesifisert, derfor jeg tenkte at det kanskje er veldig viktig at det er helt riktig kombinasjon

 

Det er ikke så snodig, da Suzuki har mange forskjellige propellstørrelser i både alu og stål til disse motorene.

Men litt morsomt at de hadde brukt ordet "and" istedenfor bindestrek som gjerne brukes når propelldiameter oppgis i tommer i brøkutgave istedenfor med desimaler.

Hvilken størrelse som er korrekt vil jo variere med båttype/størrelse/vekt, fartsområdet, typisk last osv. Mindre stigning og evt. større diameter for f.eks. vannskikjøring.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tipper dette er forklaringen på de forskjellige diameterne. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe den Solas-propellen på Finn. Det er Solas som lager propellene til Suzuki, så den vil helt sikkert fungere helt fint. Ellers er jeg enig i at det er viktig at turtallet blir riktig. DF-70 har en øvre grense på 6000rpm. Idéelt vil man kunne oppnå 59-6100rpm på full gass/riktig trim med lett båt. (1-2 pers og ikke mye stæsj ombord). Havner turtallet under la oss si 5700rpm på max, bør man vurdere å gå ned til 15" stigning.

df70.thumb.png.14db044449d344fceabac20b21dda569.png

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...