Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Solseng skrev 31 minutter siden:

Jeg tenker at det stort sett alltid er en fordel å ha en "lett" propell. Selv om man havner innenfor motorens max effekt, så vil mindre stigning alltid være en fordel når man skal dra båten opp i plan og skyv til å holde båten i sakte plan når forholdene "krever" det. Spesielt hvis man er lastet med passasjerer og bagasje.

Ikke nødvendigvis alltid. Hvis motoren ytelsesmessig er i øvre skikt av hva båten trenger og/eller er godkjent for, så er det jo mer enn nok krefter til å dra båten opp i plan uansett. Med "lett" propell øker turtallet og dermed støy, slitasje og evt. forbruk.

5600-5800 regner jeg som ganske optimalt med normal last i båten dersom turtallsområdet er 5000-6000 og motoren er i øvre skikt effektmessig. Med mindre man har innimellom/ofte har mye last i båten og dermed trenger de ekstra kreftene innimellom. Eller bedriver mye vannsport.

Teerex

Teerex

Solseng skrev 6 minutter siden:

Jeg tenker at det stort sett alltid er en fordel å ha en "lett" propell. Selv om man havner innenfor motorens max effekt, så vil mindre stigning alltid være en fordel når man skal dra båten opp i plan og skyv til å holde båten i sakte plan når forholdene "krever" det. Spesielt hvis man er lastet med passasjerer og bagasje.

Ikke nødvendigvis alltid. Hvis motoren ytelsesmessig er i øvre skikt av hva båten trenger og/eller er godkjent for så er det jo mer enn nok krefter til å dra båten opp i plan uansett. Med "lett" propell øker turtallet og dermed støy, slitasje og evt. forbruk.

5600-5800 regner jeg som ganske optimalt med normal last i båten dersom turtallsområdet er 5000-6000 og motoren er i øvre skikt effektmessig. Med mindre man har innimellom/ofte har mye last i båten og dermed trenger de ekstra kreftene innimellom. Eller bedriver mye vannsport.

Teerex

Teerex

Solseng skrev Just now:

Ikke nødvendigvis alltid. Hvis motoren ytelsesmessig er i øvre skikt av hva båten trenger og/eller er godkjent for så er det jo mer enn nok krefter til å dra båten opp i plan uansett. Med liten propell øker turtallet og dermed støy, slitasje og evt. forbruk.

• Create New...