Jump to content

Suzuki DF70, tips til fiks av propell?


Corvin17

Recommended Posts

Solseng skrev 8 minutter siden:

Tipper dette er forklaringen på de forskjellige diameterne. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe den Solas-propellen på Finn. Det er Solas som lager propellene til Suzuki, så den vil helt sikkert fungere helt fint. Ellers er jeg enig i at det er viktig at turtallet blir riktig. DF-70 har en øvre grense på 6000rpm. Idéelt vil man kunne oppnå 59-6100rpm på full gass/riktig trim med lett båt. (1-2 pers og ikke mye stæsj ombord). Havner turtallet under la oss si 5700rpm på max, bør man vurdere å gå ned til 15" stigning.

 

70-hesteren har et lavt effektuttak til å være en 1,5 liters motor med 16-ventilstopp.

Så den trenger man ikke å pine opp i de øvre turtallsområder for å få bra effekt av. 

Tillatt turtallsområde er 5000-6000 rpm, så får man 5500 eller mere er man iallefall godt innafor. 

 

80 og 90-hesteren derimot skal ha 5300-6300 rpm, og 100-hestersutgaven av samme motor skal ha hele 5700-6300 så der er det mindre tillatt slinger i valsen turtallsmessig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg tenker at det stort sett alltid er en fordel å ha en "lett" propell. Selv om man havner innenfor motorens max effekt, så vil mindre stigning alltid være en fordel når man skal dra båten opp i plan og skyv til å holde båten i sakte plan når forholdene "krever" det. Spesielt hvis man er lastet med passasjerer og bagasje.

Link to post
Solseng skrev 31 minutter siden:

Jeg tenker at det stort sett alltid er en fordel å ha en "lett" propell. Selv om man havner innenfor motorens max effekt, så vil mindre stigning alltid være en fordel når man skal dra båten opp i plan og skyv til å holde båten i sakte plan når forholdene "krever" det. Spesielt hvis man er lastet med passasjerer og bagasje.

 

Ikke nødvendigvis alltid. Hvis motoren ytelsesmessig er i øvre skikt av hva båten trenger og/eller er godkjent for, så er det jo mer enn nok krefter til å dra båten opp i plan uansett. Med "lett" propell øker turtallet og dermed støy, slitasje og evt. forbruk.

 

5600-5800 regner jeg som ganske optimalt med normal last i båten dersom turtallsområdet er 5000-6000 og motoren er i øvre skikt effektmessig. Med mindre man har innimellom/ofte har mye last i båten og dermed trenger de ekstra kreftene innimellom. Eller bedriver mye vannsport.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

For egen del er jeg delvis enig. Nå har jeg jo fått denne propell-dilla og har flere propeller. En av utfordringene jeg har er at jeg ofte må litt utaskjærs og ut i til dels nokså gode dønninger - da er mindre stigning + mer bladareal gull verdt. Men jeg har fordelen av å ha en motor som tar 4,75" propeller og utvalget er betydelig større. Jeg finner det også verdt å ha flere propeller å veksle mellom.

 

Jeg er enig i at det kanskje blir feil å generalisere. Jeg spisser jo propellvalget etter eget bruk og behag. Koster litt, men det gir meg definitivt den beste opplevelsen også.

Link to post
Solseng skrev for 8 timer siden:

Tipper dette er forklaringen på de forskjellige diameterne. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe den Solas-propellen på Finn. Det er Solas som lager propellene til Suzuki, så den vil helt sikkert fungere helt fint. Ellers er jeg enig i at det er viktig at turtallet blir riktig. DF-70 har en øvre grense på 6000rpm. Idéelt vil man kunne oppnå 59-6100rpm på full gass/riktig trim med lett båt. (1-2 pers og ikke mye stæsj ombord). Havner turtallet under la oss si 5700rpm på max, bør man vurdere å gå ned til 15" stigning.

df70.thumb.png.14db044449d344fceabac20b21dda569.png

Dett var nyttig info! Her er det stort sett snakk både lett båt, 2 pers og et par kalde:drink: så vil tro/håpe vi havner på rundt 6000rpm, men gjenstår enda å se. Men nyttig info dette med vurdering av mindre stigning hvis jeg ikke før turtallet opp i øvre grense:thumbsup:

Link to post
Teerex skrev for 8 timer siden:

 

Ikke nødvendigvis alltid. Hvis motoren ytelsesmessig er i øvre skikt av hva båten trenger og/eller er godkjent for, så er det jo mer enn nok krefter til å dra båten opp i plan uansett. Med "lett" propell øker turtallet og dermed støy, slitasje og evt. forbruk.

 

5600-5800 regner jeg som ganske optimalt med normal last i båten dersom turtallsområdet er 5000-6000 og motoren er i øvre skikt effektmessig. Med mindre man har innimellom/ofte har mye last i båten og dermed trenger de ekstra kreftene innimellom. Eller bedriver mye vannsport.

Takk for info! Skal ha dette med i beregningen:thumbsup: da slipper jeg å bli altfor stresset hvis jeg ikke kommer opp i 59-6000rpm:lol:

Link to post

Den lille bulken som er på den propellen der, ville jeg retta i en liten presse eller over ett hengerfeste og noen slag med en hammer 

 

Mange av de som henger her, har blitt retta på den måten, de fungerer fortsatt godt i 80-90knop 

 

Hvis man skulle sende propellene til oppretting eller kjøpe nye hver gang det blei en liten bulk, så hadde ikke ikke den veggen her hatt halvparten av utvalget 

IMG_20201216_144112.jpg

Link to post
Corvin17 skrev for 4 timer siden:

Takk for info! Skal ha dette med i beregningen:thumbsup: da slipper jeg å bli altfor stresset hvis jeg ikke kommer opp i 59-6000rpm:lol:

 

Selv om du får bare 5200 rpm med noen ekstra folk i båten så er du fortsatt godt innafor produsentens anbefaling.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Eika skrev 1 time siden:

Den lille bulken som er på den propellen der, ville jeg retta i en liten presse eller over ett hengerfeste og noen slag med en hammer 

 

Mange av de som henger her, har blitt retta på den måten, de fungerer fortsatt godt i 80-90knop 

 

Hvis man skulle sende propellene til oppretting eller kjøpe nye hver gang det blei en liten bulk, så hadde ikke ikke den veggen her hatt halvparten av utvalget 

IMG_20201216_144112.jpg

Oi det var utvalget sitt det! Så du tror det er mulig å rette den opp? Legger ved noen flere bilder av skaden

7A2AE52C-1457-4241-9DD5-52EEC9F47796.jpeg

91D84583-85F9-4B1C-92DE-DF1FAE1FD9B0.jpeg

5F4630B2-40AF-46D3-A1FD-E23A1085E265.jpeg

7F63B86D-B66D-4B58-891C-5A5AC46A9D8F.jpeg

994EB8A5-80A3-41FC-BE21-90BDD46D5DA5.jpeg

CA98E6B4-1697-42CD-B314-28FC792ADC6E.jpeg

Link to post

En brukt men skadefri propell bør du kunne finne for 500-1000 kroner max. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det der er noe du kan få helt greit igjen med en hammer og ett tilhengerfeste bakpå bilen hvis ikke du har tilgang på ett oppretter sett fra Biltema og en 5tonns verksted presse. Jeg retter småskader på 10-15 propeller i året ved hjelp av de enkle verktøyene over. 

 

Jeg har kjørt med skeivere propeller enn det, over lang tid uten problemer. 

 

Men helt klart, det beste er jo og sende det til verksted, sjekke at du ikke har kast i akselen og en ny propell som er i 100% balanse. MEN jeg hadde bare brukt noen min på å rette den og bare kjørt som vaneligt og heller brukt de 3500kronene du sparte, på bensin eller noe annet til båten 

 

Men nå har jeg tilgang på litt fancy utstyr også, her holder jeg på å modifisere en propell litt i jakta på knop. Men i forhold til mange andre, så er jeg bare en lykkelig uvitende amatør som gjetter seg frem. Jeg skal gjøre noen ganske drastiske forandringer på propellen til muslingen den uka her, kan jo ta noen bilder av åssen jeg gjør det da, kan også få tatt noen bilder av åssen vi smelter en kaputt evinrude etec blokk og bygger den om til aluboss til VP dph propeller 

IMG_20190510_162855.jpg

IMG_20190510_164820.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Eika skrev 1 time siden:

Det der er noe du kan få helt greit igjen med en hammer og ett tilhengerfeste bakpå bilen hvis ikke du har tilgang på ett oppretter sett fra Biltema og en 5tonns verksted presse. Jeg retter småskader på 10-15 propeller i året ved hjelp av de enkle verktøyene over. 

 

Jeg har kjørt med skeivere propeller enn det, over lang tid uten problemer. 

 

Men helt klart, det beste er jo og sende det til verksted, sjekke at du ikke har kast i akselen og en ny propell som er i 100% balanse. MEN jeg hadde bare brukt noen min på å rette den og bare kjørt som vaneligt og heller brukt de 3500kronene du sparte, på bensin eller noe annet til båten 

 

Men nå har jeg tilgang på litt fancy utstyr også, her holder jeg på å modifisere en propell litt i jakta på knop. Men i forhold til mange andre, så er jeg bare en lykkelig uvitende amatør som gjetter seg frem. Jeg skal gjøre noen ganske drastiske forandringer på propellen til muslingen den uka her, kan jo ta noen bilder av åssen jeg gjør det da, kan også få tatt noen bilder av åssen vi smelter en kaputt evinrude etec blokk og bygger den om til aluboss til VP dph propeller 

IMG_20190510_162855.jpg

IMG_20190510_164820.jpg

Er det mulig å sjekke om det er kast i den rett og slett ved å tilte motoren opp og spinne på propellen for å se hvordan den går rundt? Og så prøve å banke ut de små skjevhetene så den blir rettest mulig?

Link to post

Du kan sjekke akselen sånn, men blir øyemål hvis ikke du vil bruke noen tusenlapper på måle utstyr. Kan evt måle enkelt med en tommestokk mot senter av akselen. Hvis det er synelig kast i akselen så leit etter nytt girhus, men med såpass små hakk i en alu propell, så hadde ikke jeg giddi å målt engang hvis det var noen av mine egne motorer. 

 

Jeg hadde bare banka den til den var tilnærma rett igjen. Men hvis ikke du er mekanisk anlagt eller har noe som helst erfaring med stål, så ville jeg heller kjøpt ny eller fått noen andre til å gjøre det. 

Link to post
Eika skrev 3 minutter siden:

Du kan sjekke akselen sånn, men blir øyemål hvis ikke du vil bruke noen tusenlapper på måle utstyr. Kan evt måle enkelt med en tommestokk mot senter av akselen. Hvis det er synelig kast i akselen så leit etter nytt girhus, men med såpass små hakk i en alu propell, så hadde ikke jeg giddi å målt engang hvis det var noen av mine egne motorer. 

 

Jeg hadde bare banka den til den var tilnærma rett igjen. Men hvis ikke du er mekanisk anlagt eller har noe som helst erfaring med stål, så ville jeg heller kjøpt ny eller fått noen andre til å gjøre det. 

Jeg burde være såpass nevenyttig at jeg fikk til det der! Jobbet hos Rolls-Royce Marine i 5 år, men som elektriker:lol: men har hengerfeste, hammer, målestokk og et rimelig greit øyemål:cool: så er jo lov å håpe jeg får det til! Er jo enig i resonnementet ditt om at mange nok kjører med større skader på propellen enn jeg har, og det ser ut til å ikke være noe problem. Men det siste jeg vil er jo at denne skaden skal forplante seg i gir og lager:rolleyes:

Link to post

SOm tidligere sagt (skrevet) har jeg vel i tidligere år både banket og filt på slike påropeller og fått de bra nok til at jeg ikke er klar over at det har blitt noe problem senere. Prøv, det verste som kan skje er vel at du må kjøpe en ny propell allikevel?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mouche skrev for 1 time siden:

SOm tidligere sagt (skrevet) har jeg vel i tidligere år både banket og filt på slike påropeller og fått de bra nok til at jeg ikke er klar over at det har blitt noe problem senere. Prøv, det verste som kan skje er vel at du må kjøpe en ny propell allikevel?

Nja det verste som kan skje er vel at jeg ikke merker særlig til skaden, men at gir og lager merker det og at det utvikler seg og blir verre:rolleyes:

Link to post
Corvin17 skrev 7 minutter siden:

Nja det verste som kan skje er vel at jeg ikke merker særlig til skaden, men at gir og lager merker det og at det utvikler seg og blir verre:rolleyes:

 

Joda, og vi kan dø, men som sagt har jeg aldri selv opplevd, eller hørt om noen, som har fikset på egen propell med den type liten skade du viser her som har medført at gir og lager tar kvelden, men at det kan skje? Ja, for all del. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mouche skrev 2 minutter siden:

 

Joda, og vi kan dø, men som sagt har jeg aldri selv opplevd, eller hørt om noen, som har fikset på egen propell med den type liten skade du viser her som har medført at gir og lager tar kvelden, men at det kan skje? Ja, for all del. 

Ja men det er bra å høre! Trenger all den oppmuntringen jeg kan få:yesnod: ville forsåvidt i utgangspunktet ikke vært redd for å bruke propellen før jeg postet bildet her inne og fikk en del synspunkter på det. Og tror absolutt at hvis jeg vil være 100% sikker så bør den byttes, men jeg tror og håper at du og flere andre her inne har rett i at den fint kan brukes

Link to post

Du trenger uansett en reservepropell, og det har du jo der :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Den Mercury-propellen vil passe, men du trenger nok et Suzuki hub-kit. 

Mercury har stort sett propeller med hub-kit, noe som også gjør at de passer andre merker når man bruker det korrekte hub-kit.

Du trenger evt. da hub-kit 835283Q03, koster kr 569 på seasea.no.

Med et slikt hubkit kan du bruke mange forskjellige propeller fra Mercury/Quicksilver, Solas, Michigan og de andre propellprodusentene som bruker slike kompatible hubkit.

 

https://www.seasea.no/propellerhub-suzuki-3

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja akkurat de propellene har fast hub.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...