Jump to content

Suzuki DF70, tips til fiks av propell?


Corvin17

Recommended Posts

Corvin17 skrev 4 minutter siden:

Er det fordeler/ulemper med hub kit vs fast hub?

 

Fordelen med hubkit er jo at produsenten ikke trenger å lage så mange utgaver av propellen, og det blir lettere for forhandleren å ha mange propeller til mange forskjellige motorer på lager. Og lettere å kjøpe brukte propeller uavhengig av hvilken motor de har stått på. 

 

Men det jeg vet er at en propell med fast hub til Honda BF90D passer rett på Mercury F115, men det var jo bare flaks :smiley: Så da beholdt jeg propellen da jeg bytta til større motor.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Eika skrev for 3 timer siden:

Hold målestokken opp mot kavotasjonsplata på girhuset, roter akselen så ser du fort om det er kast i den

 

Da burde du være nevenyttig nok til og fikse dette selv på noen minutter

Har målt nå, og kan ikke si at jeg måler noe kast i propellen, hvert av bladene treffer samme sted på målestokken, bortsett fra to av bladene som har fått skade og mangler noen millimeter alu helt ytterst, men ellers ville de truffet helt likt på målestokken. Kunne ikke se noen skjevheter, men mulig slike skjevheter er så små at man ikke kan se dem:rolleyes:

Link to post

Hvis du skrur av propellen, så er det vel ett spor i enden av akselen ? Ikke noe målbar kast der heller ? Propellen må jo av uansett for å rettes. Regner egentlig med at den er like fin, har sett rimelig kvesta propeller som ikke har fått bøyd akselen, har sett aksler som har vridd seg men som fortsatt er rette

 

Da er det bare å komme seg på vannet igjen :) 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

Med alupropell så skal det vel mye til for å lage kast i propellakslingen, iallefall med så minimale skader som her.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Eika skrev for 8 timer siden:

Hvis du skrur av propellen, så er det vel ett spor i enden av akselen ? Ikke noe målbar kast der heller ? Propellen må jo av uansett for å rettes. Regner egentlig med at den er like fin, har sett rimelig kvesta propeller som ikke har fått bøyd akselen, har sett aksler som har vridd seg men som fortsatt er rette

 

Da er det bare å komme seg på vannet igjen :) 

Håper på å få tatt av propellen etter jobb i dag, så da før jeg tatt en titt på akselen:thumbsup:

Link to post
Eika skrev for 17 timer siden:

Hvis du skrur av propellen, så er det vel ett spor i enden av akselen ? Ikke noe målbar kast der heller ? Propellen må jo av uansett for å rettes. Regner egentlig med at den er like fin, har sett rimelig kvesta propeller som ikke har fått bøyd akselen, har sett aksler som har vridd seg men som fortsatt er rette

 

Da er det bare å komme seg på vannet igjen :) 

Har tatt av propellen nå, kan ikke noe spor i enden av akslingen, men akslingen ser ut til å være helt fin, legger ved et par bilder

FE5359DF-448A-4134-8ECB-FA1F17D99F86.jpeg

AFE22316-572C-49C2-8D61-154EA2C94FD2.jpeg

Link to post
Eika skrev 12 minutter siden:

Hva er det helt i enden av akselen a ? Ett hull/spor/merke, som er helt fint å bruke som utgangspunkt når man skal måle 

 

Men bra at den er rett, da er det bare å banke litt på propellen, så komme seg på vannet da 

Aah okei, da henger jeg med! Trodde du mente et spor i akslingen og ett på undervannshuset for å se om den hadde forskjøvet seg eller noe slikt. Så du tenker at jeg kan bruke det sporet og bare måle med meterstokken om akslingen har kast i seg? Må ikke mer nøyaktig instrumenter enn som så?

Link to post

Hvis du holder en tommestokk opptatt kavotasjonsplata og ned til akselen, så roterer akselen, så ser du jo om den er på samme målet hele tiden

 

Joda mer nøyaktig verktøy er jo selvfølgelig en fordel, jeg vet jo ikke hva du har tilgjengeligt, så sa bare enkleste og billigste metode. men hvis ikke jeg hadde sett noe på den måten med tommestokken så hadde jeg bare kjørt. 

Link to post
Eika skrev 12 minutter siden:

Hvis du holder en tommestokk opptatt kavotasjonsplata og ned til akselen, så roterer akselen, så ser du jo om den er på samme målet hele tiden

 

Joda mer nøyaktig verktøy er jo selvfølgelig en fordel, jeg vet jo ikke hva du har tilgjengeligt, så sa bare enkleste og billigste metode. men hvis ikke jeg hadde sett noe på den måten med tommestokken så hadde jeg bare kjørt. 

Helt supert! Betryggende å høre andres tanker om det!:thumbsup: da blir det litt hamring av propell, og så går jeg for gull! 

Link to post
  • 3 uker senere...

Best med ny propell ja :smiley:

 

Ble ny på meg også for noen år siden. Måtte jo ha original 4-blads stålpropell (hadde Powertech fra før av, funket stort sett like bra men....) Men hadde ikke kjøpt den til full pris for å si det sånn :giggle:

 

spitfirex7.JPG.bd30a30d5a4523d0f972a944da306b99.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja jeg fikk også et solid avslag, og fikk grei sum for min gamle stålpropell så da går det jo an.

Greit nok å kjøpe svindyre propeller til motorer på 200-300 hk og oppover, men ikke i 100 hk klassen sånn egentlig.

Men alt for båten :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har også en reservepropell liggende :smiley:

 

propellfiks.jpg.c56fab7359bd51126c46868a43aced71.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...