Corvin17 Startet 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2021 Har lest litt om 4 taktere og dorging eller generelt å tøffe sakte avgårde, og har skjønt at dette ikke har vært så heldig, hvertfall på noen eldre 4 taktere. Har prøvd å finne noe om dette i manualen til min 2015 Suzuki DF70A uten hell. Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 (redigert) Nå er det vel heller 2 takteren som sliter der, iallefall de eldre som du sier. om en skal tru alt en leser på nett at en ikkje skal gjøre så blir det ikkje mykje igjen å gjøre. Redigert 12.Mars.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Ingen problemer å dorge hvis motoren ellers er i orden. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Smyg1 Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 En DF70 kan trygt brukes til dorging Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 12.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Takk for gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 Ved mye dorging halveres tiden for oljeskift, dette gjelder hvertfall for Yamaha. Det kan oppstå kondens i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 KDB skrev 17 minutter siden: Ved mye dorging halveres tiden for oljeskift, dette gjelder hvertfall for Yamaha. Det kan oppstå kondens i oljen. En sannhet med modifikasjoner som nok gjelder alle motorer med motorolje. Mye tomgangskjøring gjør at oljen ikke blir varm nok til å kvitte seg med kondens. Så lenge motoren blir kjørt ordentlig varm innimellom så ordner det seg. Hilsen en som har slitt med det på bilen med 5 minutters kjøring til jobb. Løsningen var å bytte bil med samboer et par ganger i uka så den får opp varmen. ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 12.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2021 (redigert) En svært ivrig trollingfisker jeg kjenner hadde hadde 11 000 timer på sin 2003 DF50 i 2014, jeg tror han beholdt denne motoren til i fjor eller for 2 år siden, jeg ble fortalt motoren er solgt og fungerer fremdeles. Jeg vet han fisket mye etter 2014 så vi kan i hvertfall regne med at den har passert 15 000 timer med god margin. Suzuki sine motorer fungerer helt utmerket til dorging, de er med god margin de mest populære motorer til trolling. Når garantien er utløpt så dobler nok mange og ikke halverer som beskrevet i denne tråden oljeskiftintervallene. Jeg har 2200 timer på min 2006 DF115 som bare har vært brukt til trolling, har aldri sett kondens i oljen, og den ser tilnærmet ut som ny når jeg skifter etter dobbelt intervall av oppgitt. Jeg pleier å kjøre motoren varm før jeg avslutter en trollingtur. Mitt inntrykk er at det er minimale, hvis noen i det hele tatt, problemer med kondens hos Suzuki selv når temperaturen er ned mot null grader i vannet og turtallet er tilnærmet tomgang i timesvis, vet at andre merker har store problemer med kondens under slike forhold. DF70A er en svært god motor til dorging. Har en kamerat som har DF90A, som er samme motor som DF70A, som har mange flere timer trolling på sin motor enn jeg har på min. Ingen problemer med kondens eller noe annet. Vi tar ofte service på begge motorene samtidig på samme plass og olja ser ut som tilnærmet ny ut på hans motor også. Redigert 12.Mars.2021 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Corvin17 Svart 13.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 abbor skrev for 9 timer siden: En svært ivrig trollingfisker jeg kjenner hadde hadde 11 000 timer på sin 2003 DF50 i 2014, jeg tror han beholdt denne motoren til i fjor eller for 2 år siden, jeg ble fortalt motoren er solgt og fungerer fremdeles. Jeg vet han fisket mye etter 2014 så vi kan i hvertfall regne med at den har passert 15 000 timer med god margin. Suzuki sine motorer fungerer helt utmerket til dorging, de er med god margin de mest populære motorer til trolling. Når garantien er utløpt så dobler nok mange og ikke halverer som beskrevet i denne tråden oljeskiftintervallene. Jeg har 2200 timer på min 2006 DF115 som bare har vært brukt til trolling, har aldri sett kondens i oljen, og den ser tilnærmet ut som ny når jeg skifter etter dobbelt intervall av oppgitt. Jeg pleier å kjøre motoren varm før jeg avslutter en trollingtur. Mitt inntrykk er at det er minimale, hvis noen i det hele tatt, problemer med kondens hos Suzuki selv når temperaturen er ned mot null grader i vannet og turtallet er tilnærmet tomgang i timesvis, vet at andre merker har store problemer med kondens under slike forhold. DF70A er en svært god motor til dorging. Har en kamerat som har DF90A, som er samme motor som DF70A, som har mange flere timer trolling på sin motor enn jeg har på min. Ingen problemer med kondens eller noe annet. Vi tar ofte service på begge motorene samtidig på samme plass og olja ser ut som tilnærmet ny ut på hans motor også. Oi nå snakker vi!! min motor har gått knappe 50 timer! Så da har jeg noen timer igjen da tydeligvis tusen takk for infoen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.