abbor
En svært ivrig trollingfisker jeg kjenner hadde hadde 11 000 timer på sin 2003 DF50 i 2014, jeg tror han beholdt denne motoren til i fjor eller for 2 år siden, jeg ble fortalt motoren er solgt og fungerer fremdeles. Jeg vet han fisket mye etter 2014 så vi kan i hvertfall regne med at den har passert 15 000 timer med god margin.
Suzuki sine motorer fungerer helt utmerket til dorging, de er med god margin de mest populære motorer til trolling. Når garantien er utløpt så dobler nok mange og ikke halverer som beskrevet i denne tråden oljeskiftintervallene. Jeg har 2200 timer på min 2006 DF115 som bare har vært brukt til trolling, har aldri sett kondens i oljen, og den ser tilnærmet ut som ny når jeg skifter etter dobbelt intervall av oppgitt. Jeg pleier å kjøre motoren varm før jeg avslutter en trollingtur. Mitt inntrykk er at det er minimale, hvis noen i det hele tatt, problemer med kondens hos Suzuki selv når temperaturen er ned mot null grader i vannet og turtallet er tilnærmet tomgang i timesvis, vet at andre merker har store problemer med kondens under slike forhold.
DF70A er en svært god motor til dorging. Har en kamerat som har DF90A, som er samme motor som DF70A, som har mange flere timer trolling på sin motor enn jeg har på min. Ingen problemer med kondens eller noe annet. Vi tar ofte service på begge motorene samtidig på samme plass og olja ser ut som tilnærmet ny ut på hans motor også.