Peter- Startet 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2021 (redigert) Hei Har fået lidt overfladerust på min stående rigg og vil gerne polerer det væk i påsken. Hvad skal jeg bruge for dette? Hvilke aktive komponenter er vigtige i produktet/voksen som skal bruges? Mvh, Peter Redigert 13.Mars.2021 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 Først bør du fjerne detaljer som ruster, som den galvaniserte splittpinnen på bildet. Vask deretter med saltsyre og skyll godt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 Autosol, er det noe som heter, blant annet. Jeg ville vært forsiktig med å bruke syrer på ståltau/wirer og pressede detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 (redigert) Autosol. Går av som en drøm. Liten dremmel med poleringsskive kan brukes på gjenstridige flekker. Redigert 13.Mars.2021 av Saltos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 13.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 Super - har autosol liggende... Skal få mig nogle bedere split-pinner er jo helt sygt at de ikke er af rustfri stå eller lignende.. Har også hørt at syre er no-go Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 13.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 Her er en god reference: https://rigworks.com/wp-content/uploads/2016/03/Standing-Rigging-Care.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 14.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Prøvede en hurtigt test med autosol i dag - virkede helt perfekt Takk for super svar som altid! Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 14.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 (redigert) Måske et sidst tillægsspørgsmål. Kan man øge rust på stålfri ved at have det i kontakt med ikke rustfri? Som jeg har forstået det er rustfri altid det højeste metal og dermed er det ligegyldigt hvad det er i kontakt med.. (dog er det en anden historie for metallet der er i kontakt med det rustfrie som fx min splitpind som nærmest blev helt spist på nogle måneder) Redigert 14.Mars.2021 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Filosofien din er nok litt for enkel til å være trygg. Det finnes et ras av forskjellige 'rustfrie' kvaliteter. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 15.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Hulda skrev for 13 timer siden: Filosofien din er nok litt for enkel til å være trygg. Det finnes et ras av forskjellige 'rustfrie' kvaliteter. Det giver mening - men tænker at det er en god tommelfingerregel. Samtidigt er det jo trodsalt rustfrie metaller så de burde være ok sålænge de bliver pudset 1-2 gange i året tænker jeg.. OMG hvor skal jeg aldrig eje et metal skib.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Alle materialer har sine styrker og svakheter. Man må vite hvordan man skal behandle dem. Ofte bør selve designet/konstruksjonen ta hensyn til materialenes egenskaper. Her blir det syndet nokså mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.