Jump to content

Kjøpe ny motor. Volvo Penta D2-50 eller Yanmar 4JH45 ?

Geir Kallevik

Recommended Posts

Har bestemt meg for å skifte ut min Volvo Penta D1-30 med ny motor. 

Hadde tenkt meg en Volvo Penta D2-50, men så viser det seg at Volvo har 3 måneder leveringstid, så det blir cloce race med å få bytte før ferien. 

Har også fått tilbud på en Yanmar 4JH45 til omtrent samme pris. Denne er det ikke leveringstid på.

Er i tvil om hvilke motor jeg skal velge, så ønsker innspill på opp- og nedsider på begge maskinene og hva dere ville valgt ?

Båten er en Bavaria 39 Cruser

Eg likar Yanmar best, men kjenner ikkje desse to motorane.

Dersom du må bygga om fester, etc kan vera stooor skilnad i kor mykje arbeid, og kroner, som må til for å få montert motoren.

Når det tek tre månadar å få levert ein ny motor, spør eg meg om kor lang tid det tek å få deler?

Dessutan tek ting ofte lengre tid enn ein sjølv trur, og leverandørar lovar.

Litt forseiking, og du mister sommarsesongen, om du går for VP.

Eg ville sjekka andre leverandørar òg. Beta, Vetus m.fl. har motorar som er bygd for å kunne tilpassast m.a. VP sine motorfundament og gir.

Motoren din er vel neppe meir enn 15-20 år gamal.

Om det er korrekt har ikkje motoren din vart spesielt lenge.

Vil du då ha ein ny av same slag?

Lykke til, og forell oss gjerne kva du vel.

4 minutes ago, Ask said:

Motoren din er vel neppe meir enn 15-20 år gamal.

Om det er korrekt har ikkje motoren din vart spesielt lenge.

Vil du då ha ein ny av same slag?

Grunnen til jeg vil bytte er at D1-30 er for liten til båten. Har hatt de grønne i flere båter og har aldri hatt noen problemer med Volvo. Opplever også deletillgang som enkel på Volvo. Har ikke egen erfaring med Yanmar, derfor noe usikker, da også tatt i betrakning at denne har 5 Hk mindre enn den Volvo. Hovedgrunnen for skitet er jo at jeg ønsker mer kraft.

Tror begge de motorene vil fungere bra. Yanmar har common rail og Volvoen har mekaniske dyser. Mao så er nok Yanmaren en litt mer moderne motor med tanke på forbruk og eksos. Yanmaren har nok kanskje en enkel mulighet til å øke effekten elektronisk, ser de har en i samme serien på 57 hk, men om det er lurt og mulig kan ikke jeg vurdere. Personlig har jeg best erfaring med Yanmar, men det behøver ikke bety så mye da det ikke er de samme motorene. Lykke til

Onde tunger vil ha det til at de gamle Yanmar'ene var en annen- og høyere kvalitet enn de nyere. Gjelder 'småmotorene'. Deletilgangen har også vært langdryg. Kjenner en som jobber med disse motorene, båter har blitt liggende over sesongen i påvente av deler. Dette er noen år siden, jeg kjenner ikke til om tilstanden har bedret seg. Volvo er vel kanskje like dyr på deler som Yanmar, vet ikke. Men Volvo hadde/har et delesystem der man, om man er villig til å betale, kan få deler innen kort tid. Tror de muligens har tatt etter Caterpillar, den gangen jeg jobbet der, skulle man kunne få deler til CAT WW innen 24 timer. Men det kostet skjorta og mer til. Men ta det jeg skriver med en klype salt. Jeg har ikke vært særlig inne i miljøet på de siste fem årene, mye kan ha endret seg.

I både jobb og privatsammenheng har jeg vårt borti begge merkene.

Men dette er motorer som trillet ut fabrikkene for noen år siden kontra en flett ny som du jakter.

Det som irriterte meg mest var malingen på de grønne. Eller mangel på sådan. Håper de har fikset på det i 2021.

Nå har jeg en 4 syl Yanmar fra 94 som snart passerer 3400 timer. Stått i båten hele tiden.

Det som er rust på er turboen som en tidligere eier har byttet uten den var hverken grunnet eller malt før montering. Det irriterer litt.

Til ditt spørsmål har du i grunn svart på det selv. So close til sommerferien hadde ikke jeg våget å gamble på.

En liten feilleveranse og dagene går fort mens svetten siler.

Kan lett ende opp med akutt behov for en riksmegler i heimen.

Problemer med tilgang på deler som Hulda nevner var noen vi oppdaget for mange år siden.

Ja snakker nå merkene som er mye brukt i fritidsbåter. Tidligere kunne man få det meste enten lokalt eller levert over natten men så begynte importørene med at delene kom fra et større lager en eller annen plass i utlandet.

Er jo hele tiden snakk om å kutte utgifter. Koster å ha et stort delelager til motorene. 

Som en kompis som nylig pensjonerte seg sa: Endelig slipper jeg å fortelle kunden det tar noen uker til delene er levert mens båten er omtrent feriepakket..

Jeg ventet på en temperatursensor til ene grønne motoren men endte opp med å kjøpe en VDO og fikk en lokal dreier til å lage en overgang så den passet.

Jeg vet hva jeg hadde valgt, men det er meg. :thumbsup:  

Hint hint.. :giggle:

P6020999.jpg

Gudrun skrev 39 minutter siden:

Det som irriterte meg mest var malingen på de grønne. Eller mangel på sådan. Håper de har fikset på det i 2021.

Det er det samme problemet på nye Yanmar- motorer. Byttet ut en 1998 modell med en splett ny i 2018. Måtte fram med lakkboksen ganske umiddelbart. Den gamle så faktisk bedre ut, kun litt rust på motorfestene. 

I tillegg hadde den nye Valeo-dynamo, "made in Poland", ladespenning 14.1 V ! Den gamle hadde Hitachi fra Japan, også med lav ladespenning dessverre. Det som var positivt var elektrisk fødepumpe, samt at impelleren var plassert i forkant.

Helhetsintrykket må allikevel sies å gå i gamlemotorens favør.

Redigert av Mare Nostrum (see edit history)

Da jeg bestilte min nåværende båt sto valget mellom Volvo D6-435 og Yanmar 6LY 440. Volvo var mer tiltalende for meg. Litt mer premium følelse på betjening og instrumentering enn trauste japanske Yanmar. Men valget ble allikevel enkelt da Volvo har mindre slagvolum og høyere max-turtall enn Yanmaren. Volvoen var mer "trimmet".

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Gudrun skrev for 8 timer siden:

Ja Beta som Hulda nevner følger jeg litt med på.

Foreløpig har de ikke det helt store servicenett her i landet.

Iflg nettsiden 7 forhandlere.

En annen ting er hvor konservative mange båteiere er.. :lol:

Merker det godt ved salg.. :giggle:

Beta er jo basert på Kubota som Universal Diesel forhandler.

Disse motorene er vel ansett å være noe av det beste som er laget.

Står i utallige aggregater, gravemaskiner, mobile kompressorer og andre maskiner.

De fleste smådieslene er i tillegg uten elektronikk, noe jeg anser som en fordel i båt.

Geir Kallevik skrev for 20 timer siden:

Er i tvil om hvilke motor jeg skal velge, så ønsker innspill på opp- og nedsider på begge maskinene og hva dere ville valgt ?

Båten er en Bavaria 39 Cruser

Velger du Volvo kan du jo benytte seildrevet og propell videre og sparer kost og arbeid med å bytte dette?

Det finnes vel ikke noen overgang som gjør at du kan kan  bruke Volvo sitt drev på Yanmar? 

Eller skal du uansett og ha nytt drev? Kanskje passer Volvoen på festene slik at selv om du må vente lengre på den går det kanskje mye fortere å gjøre selve byttet? 

Jeg er egentlig Yanmar (har dette nå) fan, men etter å ha lest meg opp på hvordan de håndterte reklamasjoner på den heller uheldige konstruksjone med  SD50 drevet  (jeg har og et slikt, og bare venter på at det skal begynne å slure, men det nye SD60 drevet som du får er en helt annen konstruksjon), kombinert med 7 års erfaring med en feilfri Volvo 2030 i forrige båt er jeg litt mer skeptisk til om Yanmar er noe bedre enn Volvo.   

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...