
Chiefengineer
Jeg har eid begge merkene av nyere generasjon i effektområdene 3-400 hk og er i et miljø der mange har disse motorene. Nyere Yanmar har hatt mye problemer med elektronikk, spesielt hendelsystemet på 369 hk varianten. Og servicen er ikke så enkel som for VP. Deletilgangen kan være så som så, det lå en båt og ventet på ny vannpumpe til en 369 hk. i 6 uker før den kom fra Japan. Og dette er motorer som var i full produksjon og som parallelt med dette ble solgt nye. VP har et mye større utbygd servicenett og bedre deletilgang. Når det er sagt, produsenter som f.eks. Viknes har sverget til Yanmar i alle år. Mens andre holder seg til VP.
Ut over det så kan det vel være litt hipp som happ, begge variantene er vel innarbeidede og bør ikke lide av barnesykdommer. Kan du få en motor uten common rail i dag så er det jo stort sett det bunnsolide valget.
Sier de 3 måneders leveringstid så kan det fort bli 4 mnd. Og da er du langt inn i sommeren. Men det kan også bety at flere foretrekker VP og at det er en mer populær motor om man tenker den veien.