TrikkerN Lønning Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Hulda skrev On 15.3.2021 at 11.20: Du jobber nok alt for billig :-) Vis hele sitatet Tydeligvis ? Eller kanskje mer løsningsorientert ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Vestlandssong skrev On 15.3.2021 at 8.51: Ein vennlig sjel her på Baatforumet har sagt seg villig til å komme å kikke på anlegget og hjelpe meg å få ein oversikt over kva som eventuelt bør gjerast. Så då er eg eit godt skritt på vegen ??? Vis hele sitatet Kongebra! Hold oss oppdatert. Det er umulig å gjøre en fjerndiagnose, og når du nå får hjelp av en forhåpentligvis fagdyktig BP-venn så får du nok en diagnose du kan stole på. Man skal ikke bagatellisere strøm i 12V-anlegg , for hvis det blir kortslutning med et batteri som strømkilde og det ikke er en sikring som kan kutte strømmen så kan man kan få farlige konsekvenser. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjøholken Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Hei, Hiver ut noen lenker til utstyr du kan trenge: Polsko, disse var ikke de billigste, men har flere muligheter for tilkoblinger: https://www.marineshop.no/batteripolsko/115511/batterikabelsko-95-mm2-positiv--plus-pol?gclid=CjwKCAjw9MuCBhBUEiwAbDZ-7v9kkS_Y0zYc0B-qOOZngvKDOnVIBkgfH-scu-7zNLgIrFIX4zFvoxoC-sEQAvD_BwE Eventuelt disse med bare en tilkobling: https://www.maritim.no/batteripolsko-minus-m-m8-bolt Uansett husk at du må kjøpe for både pluss og minus, da det er forskjellig størrelse på selve polen. Det er rimelig sikkert at du enten har 35mm2 eller 50mm2 kabel, og de har 10mm (M10) hull for infesting på bolt. Koblingsskinner: https://www.maritim.no/koblingsskinner (Finnes i andre utgaver også, bare sørg for at metallet er sølvfarget. Reint kobber bare irrer (ruster)) Sikringspanel: https://www.maritim.no/blue-sea-sikringsboks-12t-med-lokk (denne finnes det mange utgaver av, men selve patenten er uansett bedre enn den du har fra før) Kabelskotang for små tverrsnitt: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/kabelskotenger/kabelskotang-2000016796 Kabelsko for små tverrsnitt: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/kabelsko-2000016450 Kabelsko: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/uisolerte-rorkabelsko-10-stk-2000033982 Jeg har ett utvalg av dette, så du kan få noen av meg for å se hvilke som passer, så slipper du å hive penger ut av vinduet. Jeg har også presstang du kan låne, så slipper du det. (Da kan jeg også vise deg hvordan man gjør det). Link til eventuell presstang: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/presstang-2000041631 Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Sjøholken skrev On 18.3.2021 at 11.17: Hei, Hiver ut noen lenker til utstyr du kan trenge: Polsko, disse var ikke de billigste, men har flere muligheter for tilkoblinger: https://www.marineshop.no/batteripolsko/115511/batterikabelsko-95-mm2-positiv--plus-pol?gclid=CjwKCAjw9MuCBhBUEiwAbDZ-7v9kkS_Y0zYc0B-qOOZngvKDOnVIBkgfH-scu-7zNLgIrFIX4zFvoxoC-sEQAvD_BwE Eventuelt disse med bare en tilkobling: https://www.maritim.no/batteripolsko-minus-m-m8-bolt Uansett husk at du må kjøpe for både pluss og minus, da det er forskjellig størrelse på selve polen. Det er rimelig sikkert at du enten har 35mm2 eller 50mm2 kabel, og de har 10mm (M10) hull for infesting på bolt. Koblingsskinner: https://www.maritim.no/koblingsskinner (Finnes i andre utgaver også, bare sørg for at metallet er sølvfarget. Reint kobber bare irrer (ruster)) Sikringspanel: https://www.maritim.no/blue-sea-sikringsboks-12t-med-lokk (denne finnes det mange utgaver av, men selve patenten er uansett bedre enn den du har fra før) Kabelskotang for små tverrsnitt: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/kabelskotenger/kabelskotang-2000016796 Kabelsko for små tverrsnitt: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/kabelsko-2000016450 Kabelsko: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/uisolerte-rorkabelsko-10-stk-2000033982 Jeg har ett utvalg av dette, så du kan få noen av meg for å se hvilke som passer, så slipper du å hive penger ut av vinduet. Jeg har også presstang du kan låne, så slipper du det. (Da kan jeg også vise deg hvordan man gjør det). Link til eventuell presstang: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/presstang-2000041631 Vis hele sitatet Tusen takk for at du kom og kika på det elektriske anlegget i båten, og for all denne infoen. Dette er til stor hjelp! Framgangsmåte for vedlagt utsnitt: 1. Montere ny polsko (minus) på batteriet 2. Feste kabel 1 og 2 på tilkoplingspunktet på den nye polskoen 3. Feste kabelsko på kabel 3 (med presstang) 4. feste kabel 3 på samme tilkoblingspunkt som kabel 1 og 2 5. Feste kabelsko fra små kabler på den tynne, innebygde polen på batteriet og finne ein mutter som passer. Er det korrekt? :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Ja, stemmer det Kabelskoen på kabel 1 kan godt byttes, da den er rimelig bøyd og herjet med. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Nysgjerrig... Hva var status på resten av anlegget? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjøholken Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 @Grand Banks jr Det var forholdsvis greit. Helt normal for en slik type båt som er blitt endret flere ganger opp igjennom årene. Men med litt småfiksing på batteriene og litt på fordelingen under instrumentpanelet, så er det ikke verre enn at det kan løses litt etterhvert. @Vestlandssong Husk å sjekke tilkobling på dynamoen og starter også, har vel egentlig en liten følelse at det kan være litt avvik der Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Sjøholken skrev On 18.3.2021 at 16.35: @Grand Banks jr Det var forholdsvis greit. Helt normal for en slik type båt som er blitt endret flere ganger opp igjennom årene. Men med litt småfiksing på batteriene og litt på fordelingen under instrumentpanelet, så er det ikke verre enn at det kan løses litt etterhvert. @Vestlandssong Husk å sjekke tilkobling på dynamoen og starter også, har vel egentlig en liten følelse at det kan være litt avvik der Vis hele sitatet Gjennom å ta mitt første vedlikehold på motoren på eigenhand i vinter, har eg gått frå null peiling til å verte kjent med deler av motoren. Men dynamoen har eg ikkje stifta bekjentskap med endå. Så då må eg berre spørre kor på motoren eg finn denne? ?? Startmotoren vart bytta på verksted for 4 mnd sidan. Veit ikkje om dei bytta ut eller fiksa på koplingene men dei hadde gjerne gitt beskjed om det var ille? Og ellers så var det jo ein lettelse at det ikkje sto så aller verst til med det elektriske anlegget. Læringskurva er bratt med eigen båt, men det er moro å lære nye ting så etter den veiledninga eg har fått så tek eg denne utfordringa. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 (redigert) Dynamo er vanligvis i front av motor (nærmest baug) og gjerne på styrbord side. På min Volvo er den under varmeveksler/ termostathus. Ofte litt vond å se på, så speil er godt hjelpemiddel. Jeg fikk egentlig ikke sett noe særlig på min dynamo nå før jeg løftet ut hele motoren (av andre årsaker). Redigert 18.Mars.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Dixie 2100 Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Grand Banks jr skrev On 18.3.2021 at 17.12: Dynamo er vanligvis i front av motor (nærmest baug) og gjerne på styrbord side. Vis hele sitatet ... og på min Mercruiser er den på babord side.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Jepp, skulle ha korrigert det, men nå lar jeg det stå. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Vestlandssong Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Grand Banks jr skrev On 18.3.2021 at 17.12: Dynamo er vanligvis i front av motor (nærmest baug) og gjerne på styrbord side. På min Volvo er den under varmeveksler/ termostathus. Ofte litt vond å se på, så speil er godt hjelpemiddel. Jeg fikk egentlig ikke sett noe særlig på min dynamo nå før jeg løftet ut hele motoren (av andre årsaker). Vis hele sitatet Eg har ein VP Tamd41b. Eg trur startmotoren sit på styrbord side (sett mot baug), så då er gjerne dynamoen i nærheten av den? Det kan bli interessant å prøve å gjere noko med kablene der mtp tilkomst. Oljefilteret sit i same området, trur eg. Då eg skifta dette i vinter måtte eg gjere det med ein arm og meir eller mindre i blinde. ? Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Beklager om jeg kupper tråden litt, men skal det være sikringer på hovedkablene mellom batteri og motor? Jeg vet det skal være en hovedstrømbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 @Vestlandssong Regner med at tilkoblingen på startermotoren er i orden siden ett firma har montert den, men skader ikke å ta en titt hvis du finner den Jah, det kan fort være dårlig plass i slike maskinrom @Buster L Mercury Regner med du mener mellom Batteri og starter? eller batteri og dynamo? Her er det ofte like mange svar som det er spørsmål... Jeg er meget forsiktig på akkurat dette, jeg har både sikring og dobbeltisolert kabel (for å hindre kortslutning), på både starter og dynamo. Men disse sikringene er der kun for å beskytte kabelen, hvis noe skjer. Fra batteri til forbruk (resten av båten) ville jeg brukt både bryter (for å kunne isolere batteribanken) og sikring (for å beskytte kabelen frem til fordeling). Det er endel tråder her inne som tar for seg akkurat dette, så søk litt så finner du helt sikkert noen flotte tegninger Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 (redigert) Ja jeg mente plusskabelen mellom batteri og starter. Men siden du nevner det så går det også noen kraftige ledninger mellom dynamo og batteri. Her holder det ikke med 5 Amp. Redigert 18.Mars.2021 av Buster L Mercury (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 19.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 @SjøholkenHer er bilder av batteriene på motsatt side (startbatterier?). Burde det vore montert kabelsko her også? Den innerste polkoen er dekka med ein slags kvit masse. Er dette noko som burde fjernes? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Du bør få tak i plastdeksel til å ha over de positive (røde) polene. På det nederste bildet er det bare noen få cm mellom poistiv og negativ pol. Mister du en skrunøkkel eller noe annet av metall slik at du kortslutter polene kan det fort bli månelyst. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 19.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 (redigert) Vestkystseiler skrev On 19.3.2021 at 9.33: Du bør få tak i plastdeksel til å ha over de positive (røde) polene. På det nederste bildet er det bare noen få cm mellom poistiv og negativ pol. Mister du en skrunøkkel eller noe annet av metall slik at du kortslutter polene kan det fort bli månelyst. Vis hele sitatet Takk for tips. Eg har lest litt på nettet om at ein skal sjekke veskenivå på batteria og eventuelt etterfylle ved behov. Er det framleis slik eller er det standard med vedlikehaldsfrie batteri no (veit ikkje om det framgår av dei ulike bileta i denne tråden)? Redigert 19.Mars.2021 av Vestlandssong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 @Vestlandssong Disse batteriene er såkalte vedlikeholdsfrie. Det er ikke enkelt å etterfylle disse. Men det er ett lite "kikkehull" for å se tilstand. Står forklaring på batteiet. Ja, burde bytte her også. De kablene som har kabelsko og som er festet i bolten som fester polskoen, skal ikke være festet slik. Denne typen polsko er ikke designet for dette. Ser at det er brukt kabel som ikke er fortinnet, altså den er kobberfarget istedet for blank (sølvfarget). Da oppstår lett korrosjon. Her vil det være bedre å sette på en kabelsko og krympestrømpe/tape (slik det er gjort på den med kabelsko), da kommer ikke så mye oksygen til og det blir lite korrosjon. Den "guffa" kan du bare fjerne, er ikke så lett å se hva det er for noe. Men det finnes en spray man kan ha på, men jeg er ikke helt sikker på nødvendigehten her. Batteriene dine står i utgangspunktet tørt og fint. Men akkurat dette må ikke tas med en gang, dette kan helt sikkert vente til du har tid. Ta å kjenn litt etter om alt sitter, og ta heller det mer prekære først. Ser nå ut som det meste her har god nok kontakt og ikke noe spor etter varmegang. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 19.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Jeg kunne godt tenkt meg å fått tips til noen som har peil på strøm. Jeg er, mildt sagt, veldig upraktisk anlagt, for å si det slik, og strøm har jeg veldig respekt for. Da jeg kjøpte Tresfjorden i mai 2019 kjøpte jeg også en landstrømpakke og en galvanisk isolator samt en inverter. Ikke noe av dette er koblet opp ennå. I tillegg ønsker jeg å bytte ut sikringer og sikringsboks med flatsikringer, samt at både ankervinsjen og den ene vindusviskeren har sluttet å virke. Og det er heller ikke lyd i hornet... Så jeg trenger absolutt tips til noen som er kompetente til å fikse dette for meg mot betaling! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.