Jump to content

Treng tips til båtelektriker og kva bør gjerast!


Vestlandssong

Recommended Posts

Vestlandssong skrev for 6 timer siden:

Ein vennlig sjel her på Baatforumet har sagt seg villig til å komme å kikke på anlegget og hjelpe meg å få ein oversikt over kva som eventuelt bør gjerast. Så då er eg eit godt skritt på vegen  ???

 

 

Kongebra! Hold oss oppdatert. Det er umulig å gjøre en fjerndiagnose, og når du nå får hjelp av en forhåpentligvis fagdyktig BP-venn så får du nok en diagnose du kan stole på. :thumbsup:

 

Man skal ikke bagatellisere strøm i 12V-anlegg :nonod:, for hvis det blir kortslutning med et batteri som strømkilde og det ikke er en sikring som kan kutte strømmen så kan man kan få farlige konsekvenser.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hei,

 

Hiver ut noen lenker til utstyr du kan trenge:

 

Polsko, disse var ikke de billigste, men har flere muligheter for tilkoblinger:

https://www.marineshop.no/batteripolsko/115511/batterikabelsko-95-mm2-positiv--plus-pol?gclid=CjwKCAjw9MuCBhBUEiwAbDZ-7v9kkS_Y0zYc0B-qOOZngvKDOnVIBkgfH-scu-7zNLgIrFIX4zFvoxoC-sEQAvD_BwE

Eventuelt disse med bare en tilkobling:

https://www.maritim.no/batteripolsko-minus-m-m8-bolt

Uansett husk at du må kjøpe for både pluss og minus, da det er forskjellig størrelse på selve polen. Det er rimelig sikkert at du enten har 35mm2 eller 50mm2 kabel, og de har 10mm (M10) hull for infesting på bolt.

 

Koblingsskinner:

https://www.maritim.no/koblingsskinner

(Finnes i andre utgaver også, bare sørg for at metallet er sølvfarget. Reint kobber bare irrer (ruster))

 

Sikringspanel:

https://www.maritim.no/blue-sea-sikringsboks-12t-med-lokk

(denne finnes det mange utgaver av, men selve patenten er uansett bedre enn den du har fra før:giggle:)

 

Kabelskotang for små tverrsnitt:

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/kabelskotenger/kabelskotang-2000016796

 

Kabelsko for små tverrsnitt:

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/kabelsko-2000016450

 

Kabelsko:

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/uisolerte-rorkabelsko-10-stk-2000033982

Jeg har ett utvalg av dette, så du kan få noen av meg for å se hvilke som passer, så slipper du å hive penger ut av vinduet.

Jeg har også presstang du kan låne, så slipper du det. (Da kan jeg også vise deg hvordan man gjør det:thumbsup:).

Link til eventuell presstang: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/presstang-2000041631

Link to post
Sjøholken skrev for 2 timer siden:

Hei,

 

Hiver ut noen lenker til utstyr du kan trenge:

 

Polsko, disse var ikke de billigste, men har flere muligheter for tilkoblinger:

https://www.marineshop.no/batteripolsko/115511/batterikabelsko-95-mm2-positiv--plus-pol?gclid=CjwKCAjw9MuCBhBUEiwAbDZ-7v9kkS_Y0zYc0B-qOOZngvKDOnVIBkgfH-scu-7zNLgIrFIX4zFvoxoC-sEQAvD_BwE

Eventuelt disse med bare en tilkobling:

https://www.maritim.no/batteripolsko-minus-m-m8-bolt

Uansett husk at du må kjøpe for både pluss og minus, da det er forskjellig størrelse på selve polen. Det er rimelig sikkert at du enten har 35mm2 eller 50mm2 kabel, og de har 10mm (M10) hull for infesting på bolt.

 

Koblingsskinner:

https://www.maritim.no/koblingsskinner

(Finnes i andre utgaver også, bare sørg for at metallet er sølvfarget. Reint kobber bare irrer (ruster))

 

Sikringspanel:

https://www.maritim.no/blue-sea-sikringsboks-12t-med-lokk

(denne finnes det mange utgaver av, men selve patenten er uansett bedre enn den du har fra før:giggle:)

 

Kabelskotang for små tverrsnitt:

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/kabelskotenger/kabelskotang-2000016796

 

Kabelsko for små tverrsnitt:

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/kabelsko-2000016450

 

Kabelsko:

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/uisolerte-rorkabelsko-10-stk-2000033982

Jeg har ett utvalg av dette, så du kan få noen av meg for å se hvilke som passer, så slipper du å hive penger ut av vinduet.

Jeg har også presstang du kan låne, så slipper du det. (Da kan jeg også vise deg hvordan man gjør det:thumbsup:).

Link til eventuell presstang: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/presstang-2000041631

 

Tusen takk for at du kom og kika på det elektriske anlegget i båten, og for all denne infoen. Dette er til stor hjelp!

 

Framgangsmåte for vedlagt utsnitt:

1. Montere ny polsko (minus) på batteriet 

2. Feste kabel 1 og 2 på tilkoplingspunktet på den nye polskoen

3. Feste kabelsko på kabel 3 (med presstang)

4. feste kabel 3 på samme tilkoblingspunkt som kabel 1 og 2

5. Feste kabelsko fra små kabler på den tynne, innebygde polen på batteriet og finne ein mutter som passer.

 

Er det korrekt? :) 

 

batteri.jpg

Link to post

@Grand Banks jr Det var forholdsvis greit. Helt normal for en slik type båt som er blitt endret flere ganger opp igjennom årene. Men med litt småfiksing på batteriene og litt på fordelingen under instrumentpanelet, så er det ikke verre enn at det kan løses litt etterhvert. 

 

@Vestlandssong Husk å sjekke tilkobling på dynamoen og starter også, har vel egentlig en liten følelse at det kan være litt avvik der :wink:

Link to post
Sjøholken skrev 7 minutter siden:

@Grand Banks jr Det var forholdsvis greit. Helt normal for en slik type båt som er blitt endret flere ganger opp igjennom årene. Men med litt småfiksing på batteriene og litt på fordelingen under instrumentpanelet, så er det ikke verre enn at det kan løses litt etterhvert. 

 

@Vestlandssong Husk å sjekke tilkobling på dynamoen og starter også, har vel egentlig en liten følelse at det kan være litt avvik der :wink:

 

Gjennom å ta mitt første vedlikehold på motoren på eigenhand i vinter, har eg gått frå null peiling til å verte kjent med deler av motoren. Men dynamoen har eg ikkje stifta bekjentskap med endå. Så då må eg berre spørre kor på motoren eg finn denne? ?? 

 

Startmotoren vart bytta på verksted for 4 mnd sidan. Veit ikkje om dei bytta ut eller fiksa på koplingene men dei hadde gjerne gitt beskjed om det var ille? 

 

Og ellers så var det jo ein lettelse at det ikkje sto så aller verst til med det elektriske anlegget. Læringskurva er bratt med eigen båt, men det er moro å lære nye ting så etter den veiledninga eg har fått så tek eg denne utfordringa. ??

Link to post

Dynamo er vanligvis i front av motor (nærmest baug) og gjerne på styrbord side. På min Volvo er den under varmeveksler/ termostathus. Ofte litt vond å se på, så speil er godt hjelpemiddel. 

 

Jeg fikk egentlig ikke sett noe særlig på min dynamo nå før jeg løftet ut hele motoren (av andre årsaker). 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Dynamo er vanligvis i front av motor (nærmest baug) og gjerne på styrbord side. På min Volvo er den under varmeveksler/ termostathus. Ofte litt vond å se på, så speil er godt hjelpemiddel. 

 

Jeg fikk egentlig ikke sett noe særlig på min dynamo nå før jeg løftet ut hele motoren (av andre årsaker). 


Eg har ein VP Tamd41b. Eg trur startmotoren sit på styrbord side (sett mot baug), så då er gjerne dynamoen i nærheten av den? Det kan bli interessant å prøve å gjere noko med kablene der mtp tilkomst. Oljefilteret sit i same området, trur eg. Då eg skifta dette i vinter måtte eg gjere det med ein arm og meir eller mindre i blinde. ?

Link to post

@Vestlandssong Regner med at tilkoblingen på startermotoren er i orden siden ett firma har montert den, men skader ikke å ta en titt hvis du finner den:giggle:

Jah, det kan fort være dårlig plass i slike maskinrom:headbang:

 

@Buster L Mercury Regner med du mener mellom Batteri og starter? eller batteri og dynamo?

Her er det ofte like mange svar som det er spørsmål... Jeg er meget forsiktig på akkurat dette, jeg har både sikring og dobbeltisolert kabel (for å hindre kortslutning), på både starter og dynamo. Men disse sikringene er der kun for å beskytte kabelen, hvis noe skjer. 

 

Fra batteri til forbruk (resten av båten) ville jeg brukt både bryter (for å kunne isolere batteribanken) og sikring (for å beskytte kabelen frem til fordeling).

 

Det er endel tråder her inne som tar for seg akkurat dette, så søk litt så finner du helt sikkert noen flotte tegninger :wink:

 

Link to post

Du bør få tak i plastdeksel til å ha over de positive (røde) polene. På det nederste bildet er det bare noen få cm mellom poistiv og negativ pol. Mister du en skrunøkkel eller noe annet av metall slik at du kortslutter polene kan det fort bli månelyst.

Link to post
Vestkystseiler skrev 53 minutter siden:

Du bør få tak i plastdeksel til å ha over de positive (røde) polene. På det nederste bildet er det bare noen få cm mellom poistiv og negativ pol. Mister du en skrunøkkel eller noe annet av metall slik at du kortslutter polene kan det fort bli månelyst.

 

Takk for tips. Eg har lest litt på nettet om at ein skal sjekke veskenivå på batteria og eventuelt etterfylle ved behov. Er det framleis slik eller er det standard med vedlikehaldsfrie batteri no (veit ikkje om det framgår av dei ulike bileta i denne tråden)?

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post

@Vestlandssong Disse batteriene er såkalte vedlikeholdsfrie. Det er ikke enkelt å etterfylle disse. Men det er ett lite "kikkehull" for å se tilstand. Står forklaring på batteiet.

 

Ja, burde bytte her også. De kablene som har kabelsko og som er festet i bolten som fester polskoen, skal ikke være festet slik. Denne typen polsko er ikke designet for dette. 

 

Ser at det er brukt kabel som ikke er fortinnet, altså den er kobberfarget istedet for blank (sølvfarget). Da oppstår lett korrosjon. Her vil det være bedre å sette på en kabelsko og krympestrømpe/tape (slik det er gjort på den med kabelsko), da kommer ikke så mye oksygen til og det blir lite korrosjon.

 

Den "guffa" kan du bare fjerne, er ikke så lett å se hva det er for noe. Men det finnes en spray man kan ha på, men jeg er ikke helt sikker på nødvendigehten her. Batteriene dine står i utgangspunktet tørt og fint.

 

Men akkurat dette må ikke tas med en gang, dette kan helt sikkert vente til du har tid. Ta å kjenn litt etter om alt sitter, og ta heller det mer prekære først. Ser nå ut som det meste her har god nok kontakt og ikke noe spor etter varmegang.

 

Link to post

Jeg kunne godt tenkt meg å fått tips til noen som har peil på strøm. Jeg er, mildt sagt, veldig upraktisk anlagt, for å si det slik, og strøm har jeg veldig respekt for.

 

Da jeg kjøpte Tresfjorden i mai 2019 kjøpte jeg også en landstrømpakke og en galvanisk isolator samt en inverter. Ikke noe av dette er koblet opp ennå. I tillegg ønsker jeg å bytte ut sikringer og sikringsboks med flatsikringer, samt at både ankervinsjen og den ene vindusviskeren har sluttet å virke. Og det er heller ikke lyd i hornet...

 

Så jeg trenger absolutt tips til noen som er kompetente til å fikse dette for meg mot betaling!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...