Jump to content

Ruteplanlegging Stryn - Geiranger tur/retur i åpen båt

Rauskjaer

Recommended Posts

Noen kompiser og jeg har planlagt tur i starten av juni og tenker å ta båten på henger og kjøre til Stryn for utsett der. Båten er en Goldfish 29 sport, en 30 fots rib m/ innenbords V8'er og er utstyrt med VHF, AIS og PLB på fører. Vi starter som sagt fra Stryn og kjører ut Innvikfjorden og Nordfjorden, via Måløy, før vi runder Stad og har leid hytte på Gurskøy i to dager. I løpet av de to dagene håper vi å få fartet litt rundt Herøy og Ålesund, samt avlegge en visitt til Geiranger, før turen går tilbake igjen og vi har en natt i Innvik før hjemreise.

Vi har flere lignende turer bak oss fra før, men da lenger sør og i mindre båt. Sist Lærdal - Bergen tur/retur i en Brig 650 m/ utenbordsmotor som ble en kjempetur over tre dager!

Jeg er innforstått med at vi kan bli nødt til å avlyse/improvisere dersom forholdene ikke ligger til rette for at vi trygt kan runde Stad. Vi har en fin båt som holder bra fart og tåler litt sjø, men dette skal være en guttetur med fokus på hygge og gode opplevelser og ikke en ekspedisjon der vi på død og liv skal nå noe mål.

I den forbindelse ønsker jeg innspill på hvilke kriterier som skal til for at vi bør velge å fortsette turen fra Måløy mtp. vær og vind, og hvilken rute vi bør velge. Hva bør safe verdier på vindstyrke og bølgehøyde være for at vi velger å fortsette, og hvilke andre fenomener spiller inn i vurderingen av go/no-go i den typen båt vi har og med de ønskene vi har for type tur?

Hvilke plasser bør vi prioritere å avlegge en visitt, og hvilke fjellturer kan anbefales på veien som ikke tar mer enn en halv dag? Andre tips og triks i ludo mottas med stor takk =)

nie skrev for 3 timer siden:

Ikke så mye å bidra med om det du spør om men ta en kikk på denne tråden. De rundet både Stad og andre åpne strekk med åpen båt.

Ja, den tråden har jeg lest fra ende til annen et par ganger nå ;) Den, og lignende turer, er en stor del av motivasjonen for å ha RIB =)

Det at du/dere reflekterer over dette, gjør at jeg vil tro vurderingsevnen "i fart" også er bra.

Vi gjorde et oppkall til redningsskøyta i Måløy for å få en status, men fikk egentlig bare vite "sikkert ok".

Gjorde også et oppkall til lastebåten som kom, etter at vi var passert Søre Silda. Men svaret der var at "de hadde hatt en fin tur".

Vi konkluderte med at deres arbeidsforhold var litt ulikt det å stå i åpen liten RIB uansett og at vi fikk heller gå og "kjenne på det", og snu FØR vi evt ville ha problemer med å snu. Min fallback solution var å da gå inn til Selje eller Søre Silda.

Men det gikk helt fint.

Fordelen er at Stadt er fort unnagjort i 20+ knop.

Dersom været ikke tillater å gå i plan, i den retningen jeg skal - så velger jeg stort sett å legge meg et sted og drikke kaffe :thumbsup:

Ellers har dere jo ganske fancy fartøy, så vil tro det går helt uproblematisk om man ikke hiver seg til i kuling. Ulempen er vel mest ved vestlig vind og når det er mest strøm. Det blir rotete og uberegnelig sjø med både bølger, returbølger og strømsjø.

Vurder også Hjørundfjorden og har man ikke vært i området med båt tidligere, vil jeg anbefale å ta "Indre lei" til Ulsteinvik ved Eikesundtunnelen. Artig navigeringsfarvann :clap:

Ta gjerne noen bilder og legg ut en liten rapport her!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Jeg er oppvokst og har hatt stadhavet rett utenfor stuevinduet. Det er ingen problem å runde Stad i deres båt så lenge det har vært forholdsvis vindstille minst ett par dager. Sjekk bølgevarsel på www.barentswatch.no før dere skal runde. Haugsholmen, Storholmen og Sandshavn, som ligger rett innenfor Stad kan være verdt et besøk om dere vil strekke på beina etter dere har rundet. Hadde dere hatt med barn, så hadde besøksgarden "Hakallegarden" absolutt vært et must. Hjørundfjorden som nevnt er også et must, og da må dere innom Christian Gaard på Trandal for litt påfyll av væske. Hjørundfjorden er nesten minst like spektakulær som Geirangerfjorden. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...