Jump to content

Finner ikke video av legging av butyl pakning i dekkskuke

Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg skal legge ny pakning i to takluker på båten. Fant ut etter masse søk og let at butyl er tingen,  så har fått tak i noen tuber som @Solbris II leverer i morgen.  Men det som er frustrerende er at jeg fant en god video i en tråd når jeg gjorde mine undersøkelser i vinter. Nå klarer jeg ikke å finne den igjen. 

Det var, om jeg husker rett, to svensker som byttet pakning i en rund dekksluke. De viste hele prosessen på en god måte. Alt fra rengjøring,  avfetting og legge pakning. 

Lukene jeg har er aluminium og vinduet "hviler" i rammen og er limt fast med pakningen.  Om det er noen som kjenner til en god gjør det selv video så si gjerne ifra! 

@Dreuf du drev vel med dette også? Har du fullført prosjektet?

20210314_130548.jpg.80400548203f98bcdd0a20c327b04eb0.jpg

20210314_130729.jpg.6e215ec31a540fd234f5b397503eb24c.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Det blir undervisning in person!

Det snødde katter og bikkjer den dagen vi skulle lage demovideo. Så jeg får nok komme innom deg i stedet!

Så da sees vi i morgen!??

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Sjøbliss skrev 21 minutter siden:

Haha, det var ikke akkurat den videoen nei. Kanskje vi kan lage en video av dette prosjektet. ??

Det er jeg definitivt med p! Da får vi med oss Industrilim også og så gjør vi det skikkelig!??

Mvh

Chilli Solbris

Blir spennende å se video, om jeg har gjort det riktig.

Jeg gjorde ikke noe hokus-pokus. Fjernet all gammel silikon med stanleykniv og malingsskrape.

Tok så de siste restene med silikonfjerner fra Würth.  Så lå jeg en tykk pølse med Teroson, ca 2cm i diameter. (det var nok litt mye)

Monterte vinduene og strammet skruene. Ventet til neste dagen og fjernet alt overflødig.

@Solbris II 

Hvordan er denne tetningsmassen i forhold til dieselsøl?

Jeg må tette alle gjennomføringene for vann, septik og diesel på dekk også. Rundt dieselpåfyllingen så kan det bli litt søl innimellom.

Ellers kan jeg meddele at det har vært både øs-pøs-regnvær samt snø som har smeltet på båten uten en eneste lekkasje. Presenningen ble i tradisjon tro fjernet før siste snøfall.

Dreuf skrev for 8 timer siden:

Blir spennende å se video, om jeg har gjort det riktig.

Jeg gjorde ikke noe hokus-pokus. Fjernet all gammel silikon med stanleykniv og malingsskrape.

Tok så de siste restene med silikonfjerner fra Würth.  Så lå jeg en tykk pølse med Teroson, ca 2cm i diameter. (det var nok litt mye)

Monterte vinduene og strammet skruene. Ventet til neste dagen og fjernet alt overflødig.

@Solbris II 

Hvordan er denne tetningsmassen i forhold til dieselsøl?

Jeg må tette alle gjennomføringene for vann, septik og diesel på dekk også. Rundt dieselpåfyllingen så kan det bli litt søl innimellom.

Ellers kan jeg meddele at det har vært både øs-pøs-regnvær samt snø som har smeltet på båten uten en eneste lekkasje. Presenningen ble i tradisjon tro fjernet før siste snøfall.

Dette er moro å lese!???

SvennRunar i Industrilim er oversendt spørsmålet om diesel/olje/bensin søl??

Mvh

Chilli Solbris

Sjøbliss skrev for 16 timer siden:

Vi snakkes i morgen så ser vi hva vi kan få til. ?

Hyggelig å møte deg! Og veldig spennende med videoprosjekt!

Mvh

Chilli Solbris

Pequod skrev for 4 timer siden:

Renner inn gjennom sidevinduer og dekksluke hos meg også - så jeg ser gjerne masse videoer om slik tetting!

Det kommer!???

Mvh

Chilli Solbris

@Dreuf dette er lovende informasjon. Jeg skal til å skjære ut vinduene i dag bare for å få alt så rent som råd. Jeg ser frem til at det ikke drypper inn når sommeren viser seg fra sin vanlige side :P

Solbris II skrev for 16 timer siden:

Hyggelig å møte deg! Og veldig spennende med videoprosjekt!

Takk det samme! :)  La oss prøve å sette sammen noe på norsk og forhåpendligvis noe som er nyttig for resten.

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Sjøbliss skrev for 3 timer siden:

@Dreuf dette er lovende informasjon. Jeg skal til å skjære ut vinduene i dag bare for å få alt så rent som råd. Jeg ser frem til at det ikke drypper inn når sommeren viser seg fra sin vanlige side :P

Takk det samme! :)  La oss prøve å sette sammen noe på norsk og forhåpendligvis noe som er nyttig for resten.

Det er definitivt målet!??

Mvh

Chilli Solbris

Ikke for å ødelegge gleden, men det anbefales altså IKKE å bruke butyl til dette.

Men Sikaflex 295 UV som er et polyurethane/polyurethan lim.  

Bruk

Sikaflex®-295 UV er spesialutviklet for den marine industrien, der den brukes til å lime og forsegle vinduer av plast i båter og på skip. På grunn av sin utmerkede værbestandighet kan dette produktet også brukes til å forsegle fuger i utsatte områder. Egnede underlag er aluminium (ren eller eloksert), glassfiber (polyester), rustfritt stål, treverk, 2-komponent maling/lakk og plast- vinduer (PC, PMMA)
alfaalfa skrev for 1 time siden:

Ikke for å ødelegge gleden, men det anbefales altså IKKE å bruke butyl til dette.

Men Sikaflex 295 UV som er et polyurethane/polyurethan lim.  

Bruk

Sikaflex®-295 UV er spesialutviklet for den marine industrien, der den brukes til å lime og forsegle vinduer av plast i båter og på skip. På grunn av sin utmerkede værbestandighet kan dette produktet også brukes til å forsegle fuger i utsatte områder. Egnede underlag er aluminium (ren eller eloksert), glassfiber (polyester), rustfritt stål, treverk, 2-komponent maling/lakk og plast- vinduer (PC, PMMA)

Butylmasse brukes ikke til å lime nei! Der brukte vi Teroson MS937. Den limer og herder men forblir fleksibel til dette formålet. Og den er UV-bestandig som er det viktigste i forhold til vær. Været er uten betydning. Det er IV-egenskaper som er viktig. Og hvordan de tåler variabel temperatur. 
Ellers har  MS 937 de samme gode egenskapene som Sika 295. 
Så du ødelegger ikke gleden. Produktet du nevner fra Sika er i bunn og grunn samme sak men til en langt stivere pris!

3A141663-4210-404B-9471-75DC92967517.jpeg.7e40c25dec9013aff2365e82dd54d4e0.jpeg

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Ah, så bra!!!

Jeg var litt lei meg på deres vegne der må jeg si. Mye jobb og da er det jo herlig om det holder.

Jeg oppfatter at det er en del som har butyl og andre løsninger som svar på å lime plexi i båt...og det skjønner jeg ikke helt hvordan fakta de bruker for å støtte den avgjørelsen.

Igjen,- godt å høre!

alfaalfa skrev for 3 timer siden:

Ah, så bra!!!

Jeg var litt lei meg på deres vegne der må jeg si. Mye jobb og da er det jo herlig om det holder.

Jeg oppfatter at det er en del som har butyl og andre løsninger som svar på å lime plexi i båt...og det skjønner jeg ikke helt hvordan fakta de bruker for å støtte den avgjørelsen.

Igjen,- godt å høre!

Butylmasse er en tettemasse som vi bruker der vi kan skru fast rammen rundt enten mot et bakstykke eller inn mot et fast underlag. 
Butylmassen beholder sin fleksibilitet i 20-30 år. Minst. Men det er ikke et lim. 
Korrekt bruk av butyl kommer i neste runde. Da skal vi sette inn mitt vindu som er i en ramme inn i min båt. 

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...