Sjøbliss Startet 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2021 Jeg skal legge ny pakning i to takluker på båten. Fant ut etter masse søk og let at butyl er tingen, så har fått tak i noen tuber som @Solbris II leverer i morgen. Men det som er frustrerende er at jeg fant en god video i en tråd når jeg gjorde mine undersøkelser i vinter. Nå klarer jeg ikke å finne den igjen. Det var, om jeg husker rett, to svensker som byttet pakning i en rund dekksluke. De viste hele prosessen på en god måte. Alt fra rengjøring, avfetting og legge pakning. Lukene jeg har er aluminium og vinduet "hviler" i rammen og er limt fast med pakningen. Om det er noen som kjenner til en god gjør det selv video så si gjerne ifra! @Dreuf du drev vel med dette også? Har du fullført prosjektet? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Det blir undervisning in person! Det snødde katter og bikkjer den dagen vi skulle lage demovideo. Så jeg får nok komme innom deg i stedet! Så da sees vi i morgen!?? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Du kommer ikke til å skjønne stort av det de sier??? Men det er denne du får i morgen!??? https://youtu.be/exnMU12QgDE Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjøbliss Svart 14.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Haha, det var ikke akkurat den videoen nei. Kanskje vi kan lage en video av dette prosjektet. ?? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Sjøbliss skrev On 14.3.2021 at 21.57: Haha, det var ikke akkurat den videoen nei. Kanskje vi kan lage en video av dette prosjektet. ?? Vis hele sitatet Det er jeg definitivt med p! Da får vi med oss Industrilim også og så gjør vi det skikkelig!?? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjøbliss Svart 14.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Vi snakkes i morgen så ser vi hva vi kan få til. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Dreuf Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Blir spennende å se video, om jeg har gjort det riktig. Jeg gjorde ikke noe hokus-pokus. Fjernet all gammel silikon med stanleykniv og malingsskrape. Tok så de siste restene med silikonfjerner fra Würth. Så lå jeg en tykk pølse med Teroson, ca 2cm i diameter. (det var nok litt mye) Monterte vinduene og strammet skruene. Ventet til neste dagen og fjernet alt overflødig. @Solbris II Hvordan er denne tetningsmassen i forhold til dieselsøl? Jeg må tette alle gjennomføringene for vann, septik og diesel på dekk også. Rundt dieselpåfyllingen så kan det bli litt søl innimellom. Ellers kan jeg meddele at det har vært både øs-pøs-regnvær samt snø som har smeltet på båten uten en eneste lekkasje. Presenningen ble i tradisjon tro fjernet før siste snøfall. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Dreuf skrev On 15.3.2021 at 6.48: Blir spennende å se video, om jeg har gjort det riktig. Jeg gjorde ikke noe hokus-pokus. Fjernet all gammel silikon med stanleykniv og malingsskrape. Tok så de siste restene med silikonfjerner fra Würth. Så lå jeg en tykk pølse med Teroson, ca 2cm i diameter. (det var nok litt mye) Monterte vinduene og strammet skruene. Ventet til neste dagen og fjernet alt overflødig. @Solbris II Hvordan er denne tetningsmassen i forhold til dieselsøl? Jeg må tette alle gjennomføringene for vann, septik og diesel på dekk også. Rundt dieselpåfyllingen så kan det bli litt søl innimellom. Ellers kan jeg meddele at det har vært både øs-pøs-regnvær samt snø som har smeltet på båten uten en eneste lekkasje. Presenningen ble i tradisjon tro fjernet før siste snøfall. Vis hele sitatet Dette er moro å lese!??? SvennRunar i Industrilim er oversendt spørsmålet om diesel/olje/bensin søl?? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Sjøbliss skrev On 14.3.2021 at 22.35: Vi snakkes i morgen så ser vi hva vi kan få til. ? Vis hele sitatet Hyggelig å møte deg! Og veldig spennende med videoprosjekt! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Renner inn gjennom sidevinduer og dekksluke hos meg også - så jeg ser gjerne masse videoer om slik tetting! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
enslagsgjest Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 De fleste seil youtuberne har video om dette. SailLife og Zingaro har 100% sikkert, men mange av de andre har også garantert. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Chilli Solbris Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Pequod skrev On 15.3.2021 at 15.24: Renner inn gjennom sidevinduer og dekksluke hos meg også - så jeg ser gjerne masse videoer om slik tetting! Vis hele sitatet Det kommer!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gunga Din Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Sjøbliss skrev On 14.3.2021 at 18.08: Det var, om jeg husker rett, to svensker som byttet pakning i en rund dekksluke. De viste hele prosessen på en god måte. Alt fra rengjøring, avfetting og legge pakning. Vis hele sitatet du husker rett Sjøbliss https://www.hamnen.se/kunskap/tata-luckan-som-ett-proffs/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøbliss Svart 16.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2021 Gunga Din skrev On 15.3.2021 at 22.25: du husker rett Sjøbliss https://www.hamnen.se/kunskap/tata-luckan-som-ett-proffs/ Vis hele sitatet Du er blodhund, @Gunga Din, akkurat den var det! Tusen takk! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 16.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2021 (redigert) @Dreuf dette er lovende informasjon. Jeg skal til å skjære ut vinduene i dag bare for å få alt så rent som råd. Jeg ser frem til at det ikke drypper inn når sommeren viser seg fra sin vanlige side :P Solbris II skrev On 15.3.2021 at 15.12: Hyggelig å møte deg! Og veldig spennende med videoprosjekt! Vis hele sitatet Takk det samme! :) La oss prøve å sette sammen noe på norsk og forhåpendligvis noe som er nyttig for resten. Redigert 16.Mars.2021 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2021 Sjøbliss skrev On 16.3.2021 at 7.23: @Dreuf dette er lovende informasjon. Jeg skal til å skjære ut vinduene i dag bare for å få alt så rent som råd. Jeg ser frem til at det ikke drypper inn når sommeren viser seg fra sin vanlige side :P Takk det samme! :) La oss prøve å sette sammen noe på norsk og forhåpendligvis noe som er nyttig for resten. Vis hele sitatet Det er definitivt målet!?? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjøbliss Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Nå er vi i gang! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
alfaalfa Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Ikke for å ødelegge gleden, men det anbefales altså IKKE å bruke butyl til dette. Men Sikaflex 295 UV som er et polyurethane/polyurethan lim. Bruk Sikaflex®-295 UV er spesialutviklet for den marine industrien, der den brukes til å lime og forsegle vinduer av plast i båter og på skip. På grunn av sin utmerkede værbestandighet kan dette produktet også brukes til å forsegle fuger i utsatte områder. Egnede underlag er aluminium (ren eller eloksert), glassfiber (polyester), rustfritt stål, treverk, 2-komponent maling/lakk og plast- vinduer (PC, PMMA) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Vi brukte ikke Butyl :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Ble priming av vindu og lim med denne: Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 (redigert) alfaalfa skrev On 23.3.2021 at 15.49: Ikke for å ødelegge gleden, men det anbefales altså IKKE å bruke butyl til dette. Men Sikaflex 295 UV som er et polyurethane/polyurethan lim. Bruk Sikaflex®-295 UV er spesialutviklet for den marine industrien, der den brukes til å lime og forsegle vinduer av plast i båter og på skip. På grunn av sin utmerkede værbestandighet kan dette produktet også brukes til å forsegle fuger i utsatte områder. Egnede underlag er aluminium (ren eller eloksert), glassfiber (polyester), rustfritt stål, treverk, 2-komponent maling/lakk og plast- vinduer (PC, PMMA) Vis hele sitatet Butylmasse brukes ikke til å lime nei! Der brukte vi Teroson MS937. Den limer og herder men forblir fleksibel til dette formålet. Og den er UV-bestandig som er det viktigste i forhold til vær. Været er uten betydning. Det er IV-egenskaper som er viktig. Og hvordan de tåler variabel temperatur. Ellers har MS 937 de samme gode egenskapene som Sika 295. Så du ødelegger ikke gleden. Produktet du nevner fra Sika er i bunn og grunn samme sak men til en langt stivere pris! Redigert 23.Mars.2021 av Solbris II (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
alfaalfa Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Ah, så bra!!! Jeg var litt lei meg på deres vegne der må jeg si. Mye jobb og da er det jo herlig om det holder. Jeg oppfatter at det er en del som har butyl og andre løsninger som svar på å lime plexi i båt...og det skjønner jeg ikke helt hvordan fakta de bruker for å støtte den avgjørelsen. Igjen,- godt å høre! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 alfaalfa skrev On 23.3.2021 at 18.52: Ah, så bra!!! Jeg var litt lei meg på deres vegne der må jeg si. Mye jobb og da er det jo herlig om det holder. Jeg oppfatter at det er en del som har butyl og andre løsninger som svar på å lime plexi i båt...og det skjønner jeg ikke helt hvordan fakta de bruker for å støtte den avgjørelsen. Igjen,- godt å høre! Vis hele sitatet Butylmasse er en tettemasse som vi bruker der vi kan skru fast rammen rundt enten mot et bakstykke eller inn mot et fast underlag. Butylmassen beholder sin fleksibilitet i 20-30 år. Minst. Men det er ikke et lim. Korrekt bruk av butyl kommer i neste runde. Da skal vi sette inn mitt vindu som er i en ramme inn i min båt. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Familiesnekke Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 (redigert) Spennende tråd; dette blir bra, @Sjøbliss! Når det gjelder MS937 og Sika 295UV; Kan disse produktene også lime mot glass, @Solbris II? Redigert 24.Mars.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Se her ja. Dette blir bra @Solbris II Den fremgangsmåten dere bruker her blir mer og mer aktuell da det har kommet ganske mange båter de siste åra med innlimte skrogvinduer uten lister. Desverre varer jo ikke ting evig . Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.