Jump to content

Finner ikke video av legging av butyl pakning i dekkskuke

Sjøbliss

Recommended Posts

Familiesnekke skrev for 2 timer siden:

Spennende tråd; dette blir bra, @Sjøbliss!

Når det gjelder MS937 og Sika 295UV; Kan disse produktene også lime mot glass, @Solbris II?

Det var akkurat det vi gjorde her @Familiesnekke. For at MS937 skal kunne benyttes mot glass og sitte over tid må man prime glasset (på samme måte som hos bilglassbutikkene). Jeg har informasjon om produktet vi benyttet her, men det finnes en del slike produkter. Er sikker på at @Solbris II finner et slikt produkt å selge :D Men når man primer så fester glasset godt til MS937 og sitter i lang-lang tid. Grunnen til at mine glass løsnet er fordi de ikke var primet. 

Knude skrev for 2 timer siden:

Se her ja. Dette blir bra @Solbris II 

Den fremgangsmåten dere bruker her blir mer og mer aktuell da det har kommet ganske mange båter de siste åra med innlimte skrogvinduer uten lister. Desverre varer jo ikke ting evig .  

Enig @Knude, dette kommer til å bli et problem overtid. Vi skal sette sammen en video på hvordan vi gjorde det i detaljer. Håper å få den klar i løpet av påsken. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Hei,

jeg antok at vinduet i luken var en variant av «pleksiglass» og ikke glass-glass. Og så refererte jeg til @alfaalfa sin tekst:

«

Bruk

Sikaflex®-295 UV er spesialutviklet for den marine industrien, der den brukes til å lime og forsegle vinduer av plast i båter og på skip. På grunn av sin utmerkede værbestandighet kan dette produktet også brukes til å forsegle fuger i utsatte områder. Egnede underlag er aluminium (ren eller eloksert), glassfiber (polyester), rustfritt stål, treverk, 2-komponent maling/lakk og plast- vinduer (PC, PMMA)
»

Jeg lurte derfor på om Sika 295UV ikke egnet seg til glass-glass?

@Sjøbliss; hvilken primer brukte dere før MS937?

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Familiesnekke skrev for 3 timer siden:

Hei,

jeg antok at vinduet i luken var en variant av «pleksiglass» og ikke glass-glass. Og så refererte jeg til @alfaalfa sin tekst:

Jeg lurte derfor på om Sika 295UV ikke egnet seg til glass-glass?

Hei, jeg mener at polyuretan skal være ok for mineral glass, og fant at Sika mener at de har en annen poly mix til mineral glass;

Sikaflex®-296

Direct glazing adhesive for glass windows in the ship building industry. Sikaflex®-296 is a high performance elastic gap-filling 1-C polyurethane direct glazing adhesive that cures on exposure to atmospheric moisture. It is suitable for almost all kind of minearal glazing application in the ship building industry.

Jeg må jo bare spørre @alfaalfa, hvorfor så opphengt i Sika når Teroson gjør samme jobb til halve prisen?

@Familiesnekke, Primeren som vi brukte på glasset i denne jobben gikk jeg av Riis bilglass i Sandvika sammen med noen fantastiske Q-tips??

Den heter Betaprime 5504G produsert av Dupont. 
Teroson MS937 kan du fint bruke mot glass som et lim bare du legger primer på glasset. Primer skal brukes uansett hva du velger å lime med. 

F1721C30-640F-43E6-A237-F3EDFC7E4BA0.jpeg.e718a4c7f7de80c6d50d6d760305c950.jpeg

Redigert av Solbris II
Supplert tekst. (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Takk for info, @Solbris II ?

Jeg har mineralglass-vinduer som lekker litt i båten, og jeg lurer veldig på om det er lurt å forsøke å skru av aluminiums-rammene for å fuge/pakke vinduene på nytt, eller om jeg bare skal legge på en kilfuge rundt langs kanten?!

Tenkte i så fall jeg kan bruke samme produkter som du og @Sjøblissbrukte på luken?

Må jeg i så fall skrape ned i gammel pakning/fuge først? Hvis ja; har du tips til verktøy?

Familiesnekke skrev 58 minutter siden:

Takk for info, @Solbris II ?

Jeg har mineralglass-vinduer som lekker litt i båten, og jeg lurer veldig på om det er lurt å forsøke å skru av aluminiums-rammene for å fuge/pakke vinduene på nytt, eller om jeg bare skal legge på en kilfuge rundt langs kanten?!

Tenkte i så fall jeg kan bruke samme produkter som du og @Sjøblissbrukte på luken?

Må jeg i så fall skrape ned i gammel pakning/fuge først? Hvis ja; har du tips til verktøy?

Vel, jeg vet det er en drittjobb. Men for min egen del har jeg kommet til at jeg vil skru ut rammene og pakke vinduene på nytt. 
Skal du lime glasset og glasset ikke vil holdes på plass i ramma må du lime med f eks Teroson MS937. Men da må du også huske å prime selvet glasset først. Elkers vil det ubønnhørlig begynne å lekke igjen. 

Skal du fuge utenpåliggende fugestreng primer du også selve plasser med en primer og bruker Teroson MS937 der også. 

Men plukker du vinduene ut av ramma IG ramma av båten, bruker du butylmasse Teroson 2759 mellom ramma og skroget og mellom glasset og ramma. Da blir det tett i minimum 30 år. 

MS937 er et lim mens RB2759 er en tettemasse. 

Velger du utenpåliggende reparasjon er det svært  viktig å vaske bort fett med f eks bremserens eller dets like, slik at MS937 for god heft. 

Men jeg frykter at det like fult vil lekke inn gjennom gjæringer og skjøter i ramma. 

Mvh

Chilli Solbris

Solbris II skrev for 13 timer siden:

Jeg må jo bare spørre @alfaalfa, hvorfor så opphengt i Sika når Teroson gjør samme jobb til halve prisen?

Teroson MS937 kan du fint bruke mot glass som et lim bare du legger primer på glasset. Primer skal brukes uansett hva du v

Jeg er bare interessert i gode løsninger, beklager at det irriterer deg at Sika kanskje har gode løsninger for dette. Jeg gir beng i hva en patron koster, det har jeg råd til. Det jeg ikke liker er å gjøre en lang omstendelig prosess med vask, fysisk slåssing med gammel tett/lim masse og forberedeølser og så viser det seg at limet ikke funker - det gjør meg irritert. Hva produktet heter er meg revnende likegyldig.

Om den løsningen fra Teroson (som jo har masse bra produkter) skriver de selv:

ApplicationAreas: TerosonMS937 is used for the following applications: elastic bonding of metals and plastics  ,e.g. side panelling and bonding of the roof skin in the vehicle and caravan manufacture.

- det nevnes at den er bra mot soppdannelse, men ikke noe om UV motstand eller anvendelse på mineral glass... men det kan for all del hende at den egner seg. Jeg kjenner den ikke og måtte slå opp hva produsenten sier selv.

Den jeg foreslo er godkjent av IMO...som kan være relevanrt i en marin verden.

Jeg fant at de skriver selv om MS937;

When bonding and sealing PMMA, e.g. Plexiglas®, and polycarbonate, e.g. Makrolon® or Lexan®, under tension, stress corrosion cracking may occur .Application trials before use are necessary. There is no adhesion to polyethylene, polypropylene and PTFE. Substrates not mentioned above should be subject to trials.

- men ingenting om mineral glass...

alfaalfa skrev 4 minutter siden:

Jeg er bare interessert i gode løsninger, beklager at det irriterer deg at Sika kanskje har gode løsninger for dette. Jeg gir beng i hva en patron koster, det har jeg råd til. Det jeg ikke liker er å gjøre en lang omstendelig prosess med vask, fysisk slåssing med gammel tett/lim masse og forberedeølser og så viser det seg at limet ikke funker - det gjør meg irritert. Hva produktet heter er meg revnende likegyldig.

Om den løsningen fra Teroson (som jo har masse bra produkter) skriver de selv:

ApplicationAreas: TerosonMS937 is used for the following applications: elastic bonding of metals and plastics  ,e.g. side panelling and bonding of the roof skin in the vehicle and caravan manufacture.

- det nevnes at den er bra mot soppdannelse, men ikke noe om UV motstand eller anvendelse på mineral glass... men det kan for all del hende at den egner seg. Jeg kjenner den ikke og måtte slå opp hva produsenten sier selv.

Den jeg foreslo er godkjent av IMO...som kan være relevanrt i en marin verden.

Du tar nok litt mer på vei enn nødvendig.
Det er ingenting ved Sika eller noen andre produkter som irriterer meg! Sika har suksess av en grunn! De leverer meget gode produkter!
Det gjør Henkel også. Og MS 937 er UV-bestandig. Det kommer snart en video hvor vi sammen med leverandøren viser måten vi kan lime glass med MS937. Industrilim er leverandør av dette. I den videoen sier vi også at det finnes spesiallim til akkurat den jobben vi gjør der.

Det er kjempebra at du har råd til å gi beng i hva det koster. Det er det derimot ikke alle som har.

Men som sagt, jeg har ingenting i mot Sika. Det eneste problemet er at det i båtverden virker som om Sika  (og da 291i) ser ut til å være allmennmedisin sammen med Tec7. Jeg er nok hakket mer opptatt av å bruke riktig produkt på rett plass.

Og at det der er konkurranse mellom ulike produkter er det ingen tvil om.

Mvh

Chilli Solbris

alfaalfa skrev 8 minutter siden:

Jeg fant at de skriver selv om MS937;

When bonding and sealing PMMA, e.g. Plexiglas®, and polycarbonate, e.g. Makrolon® or Lexan®, under tension, stress corrosion cracking may occur .Application trials before use are necessary. There is no adhesion to polyethylene, polypropylene and PTFE. Substrates not mentioned above should be subject to trials.

- men ingenting om mineral glass...

Nå bruker vi produktet mot mineralglass. Jeg har selv brukt Teroson 2759 butylmasse mot plastglass. Og vi bruker da butyl som tettemasse, ikke som lim.
Jeg er trygg på at Industrilim AS vet hva de driver med. Vi har brukt MS937 som lim mot glass sammen med primer for glass. Og der påpeker vi at det finnes spesiallim for glass. Det man må passe på er at produktet er UV-bestandig og at man har avfettet riktig med f eks bremserens eller Aceton, eller dets like. Og at det legges primer mot glasset! Ellers vil limet slippe.
Alt dette er hentet fra Industrilim som selger disse produktene til campingvogn- og bobilforhandlere.

Mvh

Chilli Solbris

• 1 måned senere...
Familiesnekke skrev 5 minutter siden:

@Solbris IIog @Sjøbliss; fantastisk flott demofilm!

Selger du også disse applikator’ene(«q-tips»)?

Den primeren dere brukte; er det tilsvarende Sika Multiprimer, eller er det spesialprodukt for glass, som Sika 206 G+P?

Primeren er et spesialprodukt for glass. Om den du nevner er det aner jeg ikke. 
Men både Q-tips og primer er på vei inn i nettbutikken. 
Greia er jo det at det begynner å bli veldig mange båter der ute som er i en alder hvor disse tingene er høyaktuelle!

Og det skal Solbris Maritime bære god på!

Det kommer flere videoer!???

Mvh

Chilli Solbris

• 3 uker senere...
Solbris II skrev On 25.3.2021 at 1.14:

Vel, jeg vet det er en drittjobb. Men for min egen del har jeg kommet til at jeg vil skru ut rammene og pakke vinduene på nytt. 
Skal du lime glasset og glasset ikke vil holdes på plass i ramma må du lime med f eks Teroson MS937. Men da må du også huske å prime selvet glasset først. Elkers vil det ubønnhørlig begynne å lekke igjen. 

Skal du fuge utenpåliggende fugestreng primer du også selve plasser med en primer og bruker Teroson MS937 der også. 

Men plukker du vinduene ut av ramma IG ramma av båten, bruker du butylmasse Teroson 2759 mellom ramma og skroget og mellom glasset og ramma. Da blir det tett i minimum 30 år. 

MS937 er et lim mens RB2759 er en tettemasse. 

Velger du utenpåliggende reparasjon er det svært  viktig å vaske bort fett med f eks bremserens eller dets like, slik at MS937 for god heft. 

Men jeg frykter at det like fult vil lekke inn gjennom gjæringer og skjøter i ramma. 

Når man har vinduer med ytter og innerramme(som skrues sammen) og en gummilist som vinduet ligget i slik som på bildet. 

IMG_20210414_204100.jpg.787b23a1903b60810b0c2c34a3779f18.jpg

Her er lista montert inni ytterramma med glass før vi demonterte og renser alt. Hvordan skal man da plassere butylmasse mellom glasset og ramma? Mellom skrog og ramme må det jo være der jeg har merket meg blå skrift.

IMG_20210520_142927.jpg.3683284a1b2ad41663ca4b6741e935e8.jpg

Mener du da med glass mot ramme at man bare fyller med butylmasse nedi gummilist. Eller bør man og fylle mellom gummilist og ramme også. Der denne ligger mot ytterramme

IMG_20210520_144418.jpg.00c6fbeb8dda44d84f1615dc24727f2e.jpg

Jeg har ikke lest alle innlegg over her, men sånn som jeg har forstått det så setter du bare glasset på plass i gummilista og dette setter du fast i alu-ramma (den utvendige) Butyl skal mellom skrog/overbygg og utvendig alu-ramme (som jo glasset sitter fast i i gummilista. Deretter skrur du fast den utvendige ramma til den innvendige alu-ramme. Jeg håper jeg har rett - får se når kloke hoder her inne har svart :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Campingcruisern skrev for 2 timer siden:

Når man har vinduer med ytter og innerramme(som skrues sammen) og en gummilist som vinduet ligget i slik som på bildet. 

IMG_20210414_204100.jpg.787b23a1903b60810b0c2c34a3779f18.jpg

Her er lista montert inni ytterramma med glass før vi demonterte og renser alt. Hvordan skal man da plassere butylmasse mellom glasset og ramma? Mellom skrog og ramme må det jo være der jeg har merket meg blå skrift.

IMG_20210520_142927.jpg.3683284a1b2ad41663ca4b6741e935e8.jpg

Mener du da med glass mot ramme at man bare fyller med butylmasse nedi gummilist. Eller bør man og fylle mellom gummilist og ramme også. Der denne ligger mot ytterramme

IMG_20210520_144418.jpg.00c6fbeb8dda44d84f1615dc24727f2e.jpg

Har vært opptatt i dag!

Utvendig legges butyl mellom skrog og ramme. Legg butyl slik at det er over alt hvor vann kan trenge inn. Så lenge butylmassen ligger i klem vil den gjøre jobben med tetting. Det gjelder også nede i gummilisten. Tilpass mengden etter hvor trangt det er. Men bruk nok til at du er sikker på at det tetter rundt det hele. 

Mvh

Chilli Solbris

Solbris II skrev 11 minutter siden:

Utvendig legges butyl mellom skrog og ramme.

Ett sted mener jeg å ha lest at man skal legge på såpass mye butyl at det tyter ut når man skrur vinduer/rammer sammen. Og så fjerne overskytende når butylen har stivnet/herdet/tørket! Jeg skal lakkere skrog over fenderlist i sommer, vinduer er tatt ut og jeg skal gjøre samme operasjon som Campingcruiseren. Det jeg lurer på er: Når jeg fjerner overskytende butyl - vil det ha noen innvirkning på det nylakkerte overbygget (skal lakke med lakk fra Dycas)

jeg tørker ut på land....!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...